
Под въпрос било и довършването на стотици други пътища
Обезпокоително е, че липсват средства за магистрала “Хемус”, очертава се спиране на работата, има и задължения от 120 млн. лв., които до края на годината може да стигнат 1 млрд. лв. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Гроздан Караджов по време на извънредна комисия в парламента. Пред депутатите бе представен доклада на работната група, направила оценка на свършеното от строителите по стари договори.
Според Караджов пак заради липсата на финансиране може да спре работата по изграждането на пътя Видин - Ботевград, а строителният бранш да изпадне в криза. По думите му е
трудно да се каже какво ще се случи с довършването на 287-те пътни отсечки, които са започнати и за които трябва да се платят 1,2 млрд. лв.
Ако фирмите продължат с работата си, щели да питат къде са тези пари в бюджета и как ще им се плати. Ако спрат, ситуацията пак щяла да е лоша, защото няма да има ремонти и поддръжка на пътищата.
Ще бъде загуба за държавата, ако тези строителни обекти се захвърлят и забравят, те трябва да бъдат регулирани, като първо се направят проверки на качеството и безопасността им, подчерта още Караджов.
От доклада на междуведомствената комисия стана ясно, че дефицитът от над 3 млрд. лв., които трябвало да се платят за вече свършена работа, е заварен, коментира Караджов. Той постави акцент върху заключенията от работната група, свързани с нуждата от нови закони за инфраструктурата, както и за регламентиране на строителните обекти по 34 договора.
През 2019 и 2020 г. те били сключени за поддръжка на републиканските пътища с обща прогнозна стойност малко над 700 млн. лв. Реално обаче били възложени дейности за 3,3 млрд. лв., поясни Караджов.
Единствената възможност за справяне със ситуацията и премахване на несъответствията по ЗУТ била тази на изпълнителната власт да ѝ се окаже помощ от парламента с поправки в закони, за да се изчистят натрупаните задължения.
Междуведомственият доклад препоръчва плащането на фирмите да бъде направено от нова комисия по остойностяване на извършените ремонти, като
ДНСК е добре да се произнесе кои строителни обекти са незаконни, каза още министърът.
Както комисията, така и вицепремиерът Асен Василев и премиерът Кирил Петков са били постоянно държани в течение за целия процес, всички са наясно, че става въпрос за законни действия, както и за законни договори, но са направени възлагания над законния им размер и са извършени и други строежи във вече текущите ремонти, добави Караджов.
80% от дейностите, влизащи в доклада на междуведомствената работна група, били извършени с технологията за студено рециклиране (при нея се полага асфалт и в студено време, защото не се загрява - б. р.), но не било изяснено дали тя влиза в текущите, или в основните ремонти, заяви по време на заседанието на комисията депутатът от ГЕРБ Николай Нанков. Според него работата по проверката не била свършена, а политически спекулации от премиера и финансовия министър имало още преди докладът да е завършен и подписан.
ДНСК не е била част от междуведомствената комисия, запознахме се с доклада след неговото публикуване, заяви управителят на контролния орган Лиляна Петрова. Тя поясни, че
проверки са назначени по пътните ремонти,
и подчерта, че се извършват и на място, а не само по документи.
Дадено е точно становище за това кое е текущ и кое - основен ремонт, ще бъдат изисквани становища от пътни експерти и инженери от УАСГ, допълни Петрова. Директорката на ДНСК обясни също, че не може да каже краен срок, в който проверките ще приключат.