Катерина Шопова: Ние вярваме, че може да бъдем двигател на положителна промяна

HR професията е мисия, стратегически партньор на бизнеса

Дори 500 лайка в социалните мрежи не могат да заменят прегръдката от друг човек

Тя е директор „Човешки ресурси“ в „Лидл България“. Има над 17 години опит и експертиза в областта на HR, натрупани в компании с различни сфери на дейност. В тях неизменно е работила за позициониране на HR функцията като стратегически партньор на бизнеса при взимането на дългосрочни комплексни решения, включително свързани с трансформация на бизнес модела и културата в организация. В Lidl Катерина Шопова е вече над 4 години, където с подкрепата на топ мениджмънта цели да създаде оптимална среда за работа и развитие на служителите на компанията в контекста на експанзия. Екипът от професионалисти, който тя ръководи, има обща мисия – да подобрява служителското изживяване и да утвърждава „Лидл България“ като предпочитан и препоръчван работодател. Избрана е за HR мениджър за 2020 г. в наградите на Българската асоциация за управление на хора.

Интервюто на Катерина Шопова е част от специалното издание на „24 часа“ и MILA.bg „Жените – Умен свят“, посветено на дамите с визионерски нюх. След изключителния успех на първото подобно издание - „Жените, които променят“, екипът ни надгради своето търсене на успели личности и събра в 200 луксозни страници визията за утрешния ден на едни от най-проспериращите и вълнуващи българки. Прочетете ги.

Какво отличава вашата компания, вашия бизнес през 2022 г. – опишете ги. Опитайте се да погледнете в 2042 г. – как изглеждат те след 20 години?

- Имам щастието да работя в компания с много устойчиви ценности и разбирания, които се припокриват с моите лични убеждения. Прекрасно е да бъдеш част от изключителен отбор, където на всички нива има топ професионалисти и стойностни хора. За Lidl най-отличителна е отговорността – към служителите, към партньорите, към обществото. Ние вярваме, че може да бъдем двигател на положителна промяна. Отличава ни постоянният стремеж да се подобряваме. Уверена съм, че тези предимства наред с дългосрочната стратегия на Lidl са пътят на утвърждаване на компанията като лидер не само днес, а и в следващите минимум 20 години.

Как избрахте вашия път – със сърце, разум, съвест, добра информация...Кое ви накара да усетите, че това е вашата професия?

- За мен HR професията никога не е била просто работа, това е мисия, която сама ме намери още в началото на кариерния ми път. HR-ът се разви много бързо през последните години, постоянно разширява периметъра си на действие и се утвърждава като стратегически партньор на бизнеса. И това дава възможности да се разгърнат все повече стойностни проекти, насочени към служителите и подобряването на средата. Имам шанса да съм в компания, която искрено вярва в хората и ги цени. Фактът, че „Лидл България“ се стреми да допринася за цялостното подобряване на средата, ме вдъхновява и ми дава много възможности да давам работещи за бизнеса решения в своята сфера. Тези решения са ориентирани към устойчива инвестиция в хората и техния положителен опит като служители на Lidl.

Как убеждавате да ви следват? Дайте пример за проект във вашия екип.

- За да убедя някого да ме последва, трябва самата аз да вярвам силно в идеята. Тогава е лесно – намираш точните рационални и емоционални аргументи, за да увлечеш и останалите. Много важно е също в комуникацията с хората да бъдеш искрен и автентичен, действията ти да кореспондират с това, което казваш. Защото фалшът лесно се разпознава и това руши доверието. За успешен проект в HR екипа на Lidl мога да посоча Лидерската академия, която наричаме още Академия по Lidlство, тъй като я създадохме специално, за да отговори на нуждите на компанията и отразява нашата специфика, цели и приоритети. В основата й стои идея за развитие на качества у мениджърите, които ще са ключови за успеха в утрешния ден. Самата академия е цялостна и се основава на необходимите за всяка роля компетентности, измерени чрез 360-градусова обратна връзка. В нея са включени 128 мениджъри от всички бизнес направления в компанията. Те преминават през теоретични и практически модули, имат и възможност да работят индивидуално с някои от най-добрите коучове у нас. Включихме в нея специално обучения и спринтове по дизайн мислене за мениджърите в „Продажби“. В резултат от тях се разработиха 6 проекта, които отговарят на реални бизнес нужди, и в момента те вече са в процес на реализация. Разказвам за нашата уникална Лидерска академия, за да подчертая, че да убедим мениджърите да участват в нея активно не беше никак трудно. Но го постигнахме, именно защото самите ние вярвахме в идеята, в добавената й стойност за организацията и в огромния й потенциал да надгради средата по много позитивен начин.

И тъй като заговорихме за лидерство, може ли да ни кажете как се отглеждат лидери? Вие виждате ли добра среда за тях в образователната система и в начина на правене на бизнес в България?

- Отново бих се върнала към това, че ключово е не просто това, което казваш, а това, което правиш на практика и принципът учене чрез правене (learning by doing) дава найдобрите резултати. Както когато децата растат – те копират модела на поведение на родителите си, а не правят това, на което те ги учат на теория. Същото е и при лидерите – те израстват най-добре в среда, в която срещат личния пример на вече изградени ефективни и подкрепящи лидери. Над 70% от мениджърите на магазините ни са достигнали до тази позиция в резултат на вътрешно израстване, многобройни са примерите за развитие и в другите отдели на компанията. Това вътрешно изграждане на лидери е възможно благодарение на системата ни за развитие на таланта, на делегирането на отговорности и включването в различни проекти, но преди всичко на добрия пример, подкрепата и доверието. Случва се всеки лидер, както и всеки човек по пътя си да допусне грешки, но трябва да намери силата да ги признае – пред себе си и пред своя екип. И тук мога отново да дам за пример един вътрешен проект. В него мениджъри споделят за допуснати грешки и изводите от тях, които са дали тласък в развитието им, и така помагат на хората около себе си. Когато говорим за приноса на образованието в това, мога да кажа, че ние не разчитаме само на системата, а устойчиво инвестираме като компания в младите хора. В Lidl имаме различни програми, които градят мост между образованието и бизнеса – насочени са към ученици, студенти и млади специалисти. Чрез тях допринасяме за развитието им в защитена среда, предаваме им знания, умения и компетентности, които им отварят вратата към успешна кариера занапред. Подкрепяме ги с опитни ментори, които най-вече с личния си пример им помагат да формират нужните качества и експертиза. Тези програми дават отлични резултати. Ще посоча дуалното обучение, в което ученици в 11. и 12. клас учат в реална работна среда в Lidl и завършват образованието си със специално свидетелство за професионална квалификация. 24 ученици вече завършиха програмата и оценяват наученото като голям плюс за бъдещото си кариерно развитие. Стажът в Lidl също е пример за програма, чрез която надграждаме образованието. Нашите стажанти не просто трупат опит, като работят по конкретен бизнес проект, а минават обучения по важни за бъдещето им умения като управление на проекти, комуникационни умения, измерване на ефективност на проекти. 4 от 15 стажанти, преминали през програмата, вече са част от екипа на Lidl. Младите специалисти без опит също намират възможност за работа и развитие при нас в специалната ни програма за младши мениджъри (trainee програма) в ключови отдели като стоково снабдяване и продажби. Всички тези проекти са част от цялостната HR политика на Lidl, която насърчава комуникацията, прозрачността и даването на личен пример и създава подходяща среда, в която да израстват лидери.

Имате ли класация на важните качества, които отличават лидера и визионера? Ако да, кои поставяте на първите места?

- Темата за лидерството и визионерството искрено ме вълнува, защото особено във време на кризи хората имат нужда от някого, който поема отговорност и намира правилния път напред. Смятам, че добрият лидер, за разлика от оперативния мениджър, задължително е и визионер – той може да чертае хоризонти, увлича хората с идеите си, за да го последват и да постигнат целите си заедно. Ако трябва да направя своя класация на най-важните качества, бих посочила интегритет, устойчивост, автентичност, човечност, гъвкавост и критично мислене. Комбинацията от тях може да бъде ключът за създаването на силни екипи, които успешно се справят с динамиката и предизвикателствата около нас.

Коя беше любимата играчка, която сте имали? Как общувахте без телефони, таблети, социални мрежи?

- За разлика от децата сега, които прекарват много време вкъщи с различни устройства и електронни игри, когато аз бях дете, играехме основно навън пред блока – на криеница, скачахме на ластик…Често „забравяхме“ да се приберем навреме вкъщи, улисани в игри и разговори с приятели. Това е времето, в което общувахме изключително и само лично, и създавахме приятелства, които издържаха проверката на времето. Днес сме изключително свързани чрез интернет, имаме възможност да ползваме много канали за комуникация, но трудно успяваме да създадем близост и истинско общуване. Смятам, че в природата на хората е заложена потребността от лични контакти, но не повърхностни, а искрени и задълбочени. Дори 500 лайка под публикация в социалните мрежи не могат да заменят прегръдката от друг човек. Това се доказа много ясно по време на кризата с Ковид, която ни лиши именно от личното общуване, въпреки всички възможности да останем свързани дистанционно. Този тест показа също, че при работа само в home office започва силно да се чувства именно липсата на живия контакт.

Какво ви отличаваше от връстниците, когато бяхте на 10, 15 или 20 години?

- Когато се върна назад, като отличително намирам това, че винаги постъпвах по начин, който смятах за правилен и който отговаряше на моите разбирания. При това с риска да бъда непопулярна сред връстниците си. Често ми е било трудно, но не съжалявам. В тези години около мен имаше хора, които също постъпваха така, непопулярно, и с тях до днес сме заедно и са най-близките ми приятели. Още един довод, че си е струвало да отстоявам себе си. Уча и децата си на същото – да се вслушват най-вече във вътрешния си глас и да правят това, което той им диктува, а не това, което другите смятат за правилно и очакват от тях.

Кой е най-правилният начин да възпиташ детето си?

- Да говориш с децата си и да чуваш какво ти казват. Много често те са игнорирани, възрастните не се вслушват истински в техните вълнения, нужди и мечти. Ако има дълбочина в общуването, ако чуваме и разбираме дори зад думите, какво е важно за децата ни и ги уважаваме, тогава те ще растат като пълноценни личности.

Как променихте живота на вашето семейство и вашия личен след пандемията и по време на война? Какво е ценното, което научихме?

- Кризите ни припомниха ясно, че няма гарантирано утре, гарантирано ни е само днес. Те ни върнаха към важните неща, които бяха минали на заден план преди това. Пандемията ни напомни колко е важно да си здрав, а войната – да си жив. Наскоро синът ми, който е на 8 г., ме попита какъв е смисълът на живота. Опитах се да го синтезирам в няколко думи – да бъдеш най-добрата версия на себе си всеки ден, да обичаш себе си и близките си хора и да им даваш максимума във всеки момент. Вярвам, че има смисъл да даваме на другите винаги – колкото можем и по-възможен за нас начин. Добротата се измерва не в това да правим чудеса, а да полагаме съзнателно усилие да допринасяме за позитивна промяна. Ако си в позицията на даващия, значи си в позицията на имащия – философия, която искрено припознавам. Уверена съм, че всички хора, които са имали шанса да бъдат успешни – независимо по какъв начин, дължат на света около тях грижа и отношение.

Може да намерите„Жените – Умен свят“ на местата за продажба на списания в цялата страна. 

Автор на статията

24 часа


Споделете статията

Четете още