
Не е ясно кой ще поддържа пътищата в следващите 6 до 7 месеца, тъй като това е нужното време, в което да се проведат нови обществени поръчки, след като вчера стана ясно, че АПИ едностранно е прекратила новите договори за поддръжка и ремонт на пътищата. Това стана ясно на извънреден брифинг, който дадоха зам.-министрите на финансите и на регионалното развитие Андрей Цеков и Ивайло Стайков, и Настимир Ананиев, председател на парламентарната Комисия по регионална политика.
Кабинетът установи, че в понеделник Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) едностранно е прекратила всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Причината, посочена от АПИ, е „пропуски в документацията за участие“, предложена от самата АПИ. Обществените поръчки бяха обявени през април 2022 г. с цел да заместят съществуващите договори, по които са установени порочни строителни практики и които са предмет на проверка от компетентните органи.
С решенията си АПИ на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа, включително през предстоящия зимен сезон.
Държавата е лишена от пътно поддържане в следващите от 6 до 7 месеца. Това е времето, технологично необходимо, да се проведе една обществена поръчка. Накърнен и застрашен е общественият интерес и здраве, заяви Цеков.
Предпоставя се, че пътната поддръжка следва да продължи да се изпълнява по настоящите договори. Самите те страдат от редица пороци, допълни той.
Държавната политика в областта на пътната инфраструктура в последните повече от 10 г. е заложник на една институционализирана и поддържана от Агенция "Пътна инфраструктура" порочна система, при която дейностите по изграждане, основен ремонт, реконструкция, текущи ремонти и поддържане на републикански пътища се възлагат непрозрачно неконкурентно и неикономично в разрез с принципите на добро финансово управление, противоречие на разпоредбите на Закона за обществените поръчки и в разрез с обществения интерес, заяви Цеков.
В действителност обаче АПИ спря обществените поръчки още преди един месец, защото през май всички до една бяха обжалвани от пътноподдържащите фирми. Мотивът, посочен от тях пред КЗК, беше, че в заданията са допуснати неточности - същите, които пътната агенция е изтъкнала в мотивите си за спирането на поръчките.
В момента едно от исканията на протестиращите пътностроителни фирми е пътната агенция да удължи с временни споразумения действащите договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, в противен случай няма да им кой да ги поддържа през есента и през зимата.
"Бих искал да дам примери относно фундаментите на въпросната порочна система. На първо място това са инхаус възлагания, в резултат на които в последните години са възложени дейности чрез вътрешно възлагане и впоследствие превъзложени без наличието на свободна конкуренция на икономически оператори на стойност над 3,6 млрд. лева. Примерите са ясни – АМ "Хемус" – 2,7 млрд. лв., пътят Видин-Ботевград – 900 млн. лева. Същевременно са налице данни за манипулиране на процедури за възлагане на обществени поръчки, при които крайният ефект е, че при условията на ограничена конкуренция се разходва обществен ресурс, надвишаващ дори прогнозните стойности на въпросните поръчки. Най-пресният пример е решението за възлагане на АМ "Русе-В. Търново" при прогнозна стойност на поръчката 981 млн. за 1,5 млрд. лева".
"Последният елемент на тази система са рамковите споразумения за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа", допълни Цеков.
Подписаните анекси от служебния регионален министър Виолета Комитова изтичат на 30 септември. Сегашният министър Гроздан Караджов вчера обяви, че нови обществени поръчки може да струват много по-скъпо. Цеков пък коментира думите му така: Съгласно принципите за добро финансово управление, икономичност при разходване на публичния ресурс има само, когато има конкуренция. По отношение на тези договори, ние нямаме такава гаранция. Дали новите договори ще са на по-висока цена, ще знаем, ако имахме нови договори и поръчки. Но единственият начин да се убедим какво предлага пазарът, е да проведем нови обществени поръчки.
Цеков подчерта, че отговорност от ръководството на АПИ може да търси именно Караджов. А а с административната такава трябва да се заемат Сметната палата и и Агенцията за държавна финансова инспекция.