
Той играе основна роля за правилната работа на двигателя
Въздушния филтър се намира в системата за всмукване на въздух и е там, за да улавя мръсотия и други частици, преди те да навлязат в двигателя и да повредят вътрешните му елементи.
Ако се замърси или повреди, въздухът, който циркулира в двигателя ще бъде както с ниско качество, така и в недостатъчно количество. А това води както до увеличение на разхода на гориво, повреди по компонентите на ДВГ и намаляване на неговия живот, така и до увеличение на вредните емисии, изпускани от автомобила в околната среда.
Какво представлява въздушния филтър?
Ако трябва да сравним този елемент с някой от органите, които изграждат човешкото тяло, това биха били белите дробове. И наистина, работата, която изпълнява въздушния филтър за двигателя е толкова сходна с тази на белите дробове, че човек се пита дали инженерите, които първи са изобретили филтъра на двигателя не са били вдъхновени наистина от тях.
Каква е истината едва ли ще узнаем, но е факт, че основната функция, която изпълнява този филтър е да задържа мръсотията и праха, който се съдържа във въздуха.
Благодарение на това негово действие, въздушният поток, необходим за изгарянето на горивото в двигателя достига до него чист и в достатъчно количество. По този начин въздушният филтър не само осигурява чист въздух за правилната работа на двигателя, но и както вече споменахме ефективно защитава металните компоненти на ДВГ от различни механични повреди.
Защо и кога трябва да се смени въздушния филтър?
Тъй като задачата му е да спира замърсяванията, които влизат заедно с въздуха, след време въздушният филтър започва да се запушва малко по малко и не може да изпълнява ефективно своите функции.
Сред основните симптоми, които показват, че въздушният филтър е за смяна са:
- Нехарактерен шум при опит за стартиране на двигателя
- Забавяне и ниска мощност на двигателя по време на работа
- Отделяне на черни и зловонни изгорели газове
- Значително увеличение на разхода на гориво
- Прегряване на двигателя
- Трудно и по-бавно запалване на ДВГ, придружено със стържещ шум, което показва, че стартерът е принуден да се “напряга”
За да не се стига до там, голяма част от производителите препоръчват смяната да се извършва на равни интервали (обикновено със смяната на маслото), приблизително на всеки изминати 20 000 км.
Разбира се, това не е точна времева рамка, тъй като смяната зависи и от редица други фактори като: тип филтър, вид и качество на пътя, по който най-често се шофира и други фактори, които могат да наложат смяната да бъде извършвана по-често.
Затова експертите препоръчват да се извършва преглед на състоянието на филтъра на всеки шест месеца и ако се установи, че се запушва по-бързо от стандартното да се предприемат своевременни мерки по смяната или почистването му.
Може ли въздушният филтър да се почиства?
Зависи от типа филтър. Ако е хартиен, почистването не е възможно и при замърсяване той просто трябва да се замени с нов, но ако е “спортен”, почистването е възможно и филтъра може да се използва многократно.
Когато почистването е вариант е препоръчително да се използват специални препарати и да се следват стъпките, посочени от производителя на въздушния филтър.
Как се сменя този елемент?
Процедурата по смяната на филтъра за въздуха е изключително бърза, евтина и лесна. И най-важното - може да бъде извършена дори и от собственици на автомобили, които не са на “ти” с подобен род дейности.
Всичко, което трябва да се направи е да се открие кутията на филтъра, да се отвори внимателно и се отстрани замърсения елемент. След това кутията да се почисти добре, да се постави новия филтър в нея така, че да прилегне правилно и да се затвори.