Пуснаха движението по 16,3-километровия участък между Буховци и Белокопитово. В строителството на отсечката са инвестирани почти 145 млн. лв. от републиканския бюджет
Това е стъпка към изграждането на АМ „Хемус“, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков при откриването на трасето, цитиран от пресцентъра на министерството. Той благодари на участниците в строителството и пожела безаварийно движение и добра поддръжка. Министърът връчи разрешенията за ползване на новопостроения участък и на реконструирания пътен възел „Буховци – Юг“ на председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Иво Иванов. Заедно със заместник-министър Захари Христов, областния управител на Търговище Станимир Парашкевов и заместник-областния управител на Шумен Христо Павлов те прерязаха лента на новооткритото трасе.
Всичките проблеми, свързани с проектирането и бъдещото строителство на АМ „Хемус“, вече имат своето решение. Такова има за всеки проблем, каза пред медии министър Шишков. Той обясни, че е подготвен проект за изменение на Закона за устройство на територията във връзка с констатираното от предишния служебен кабинет незаконно строителство по участъци 4 и 5 на магистралата. Текстът ще даде възможност изпълнените дейности да бъдат регламентирани и строежът да бъде продължен. Надявам се, че ако Народното събрание го одобри, ще има възможност по тях да бъде започнато строителство, каза той. В момента приключва отчуждаването на необходимите имоти по трасето на участък 6, т.е. там също може да започне строителство.
Участъци 7 и 8 ще бъдат разделени на по три подучастъка. Така за двете критични точки, където има проблеми, ще се направи нов проект със заобикаляне на ловно стопанство и склад за боеприпаси. За тях ще е необходимо да се направи и нова оценка на въздействието върху околната среда и ще се забавят около година. В останалата част ще могат да се одобряват подробни устройствени планове, така че строителството и там да бъде започнато в кратки срокове. Има решение за трасето на участък 9, което не беше уточнено. С този алгоритъм се надяваме да създадем условия следващата година АМ „Хемус“ да стартира ударно, каза министър Шишков.
Технически, ако успеем и в средата на следващата година има одобрени подробни устройствени планове, и при усилена работа, строителството на участъка на магистрала Хемус от пресичането с пътя Плевен – Ловеч до Буховци може да бъде завършено в рамките на 3-4 години, заяви регионалният министър.
Осигурихме финансиране и работата в първите три участъка – от Боаза до пресичането с пътя Плевен – Ловеч, е възобновена, информира той. И изрази очакване изпълнителят да навакса допуснатото забавяне от 7 месеца.
На въпрос дали АМ „Хемус“ също ще бъде обявена за национален обект като магистралата между Русе и Велико Търново, министър Шишков отговори, че това вече е направено. Коридорът север-юг е изключително важен. Надявам се да продължи проектирането и бързото му строителство. По него нямаше предвиден пътен възел с АМ „Хемус“. Надяваме се заедно с проекта на АМ Русе – Велико Търново да се намери проектно решение и съоръжението, което ще свърже двете магистрали, каза министър Шишков.
В отговор на въпрос той информира, че откритият днес участък между Буховци и Белокопитово е проектиран за скорост от 120 км/ч. Към строителите му остава да бъдат разплатени 19 млн. лв., които са заложени в бюджета.
Отсечката е с две платна за движение с по две ленти в посока и две аварийни ленти, средна разделителна ивица, водещи ивици и банкети. В началото на участъка чрез пътен възел „Буховци - Север“ се осигурява пресичането на АМ „Хемус“ с път III-5102 Буховци – Макриополско. По трасето на отсечката има 7 виадукта, мост над р. Пакоша, 10 селскостопански подлеза, в края на участъка при п. в. „Белокопитово“ са изградени пътните връзки за привързване на магистралата с първокласните пътища Русе - Разград - Шумен и София - Търговище - Шумен.
С новата отсечка пътуването от п. в. „Буховци - Север“ до Варна, което е около 103 км, ще бъде изцяло по магистрала, ще се повиши безопасността на движение и ще се съкрати времето за пътуване.
Изпълнител на участъка е ДЗЗД „Хемус-16320“, в което участват: „Инфра Експерт“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ АД, „Автомагистрали - Черно Море“ АД и „Трансконсулт-22“ ООД. Стойността на договора е 143 742 000 лв. с ДДС.
Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД „Консултанти Хемус 2 - 2016“, в което участват: „Евроконсулт“ АД, „Строл 1000“ АД и „Пи Ес Консулт“ ЕООД. Техният договор е за 1 192 036,36 лв. с ДДС.
Самата обществена поръчка за този участък се забави с около година и половина, докато се стигне до подписване на договор, защото се чакаше да изтекат обжалванията на останалите участъци. Тогава това стана повод ГЕРБ да промени закона и да намали на една инстанция възможността за обжалване на процедури за строеж на обекти от национално значение.
Но и след старта на строителството имаше забавяния, тъй като не всички отчуждителни процедури бяха довършени навреме и строителят често спираше работа. Това не се отрази по никакъв начин на отношенията между държавата и него, тъй като според договора сроковете за изграждане спират да текат, докато целият терен не се освободи за работа. Така срокът от 910 дни - около 29 месеца, бе спиран и подновяван няколко пъти, за да се стигне до общо забавяне на строителството с над 2 години.
Същият участък бе използван от вътрешния министър и вицепремиер в предишния служебен кабинет Бойко Рашков по време на кампанията за изборите през ноември 2021 г., когато гласувахме едновременно за президент и парламент. Една седмица преди първия тур на вота за държавен глава, Рашков съобщи “свежата” новина според собствените му думи, че са се срутили 600 метра от новопостроен участък на “Хемус”. Строителят и АПИ тогава го опровергаха, посочвайки, че става дума за отстраняване на дефект, причинен от високи подпочвени води. Година преди това двама работници на строежа загинаха след срутване на бетонна колона.
Общата дължина на АМ „Хемус“ от София до Варна е приблизително 420 км. В експлоатация са участъците от София до Боаза и от с. Белокопитово до Варна, които са с обща дължина 175 км. С новия участък стават над 191 км въведени в експлоатация.
Реконструиран е и п. в. „Буховци – Юг“, осигуряващ необходимата пропускателна способност на моторните превозни средства от път I-4 София – Търговище чрез път III-5102 до началото на новия участък от АМ „Хемус“ при п. в. „Буховци - Север“.
Цялостното доизграждане на АМ „Хемус“ е приоритет на държавната пътна администрация, тъй като икономическото и социалното развитие на Северна България и модернизирането на региона е свързано със строителството на автомагистралата и осигуряването на бърза и безопасна пътна инфраструктура между София и Варна.