
- България е много важен пазар за нас, казва генералният мениджър на Glovo в страната
- Работим в близо 50 български града и покриваме повече от половината градско население
- Вече работим с повече от 3000 активни партньори в България
- Glovo е една от най-бързо развиващите се платформи от този тип в света
Александър Йорданов е генерален мениджър на Glovo в България от първата половина на 2022 г. Той координира всички дейности на платформата на местния пазар, подпомагайки динамичното развитие на мрежата на Glovo на национално ниво.
Г-н Йорданов има богат опит в областта на мениджмънта и бизнес консултирането, със 17-годишна експертиза в бизнес планирането, трансформацията, управлението и лидерството.
През тези години работи за международни компании като IBM, Capita и Bain & Company в Лондон, Великобритания. Той има MBA диплома от INSEAD, бакалавърска степен по математика и икономика от Бристолския университет и магистърска степен от Manchester Business School.
- Г-н Йорданов, Glovo стъпва на българския пазар преди две години. Какви са плановете ви за разрастване у нас? Кои градове се очаква да имат достъп до услугите ви през 2023 г.?
- България е много важен пазар за нас. Откакто оперира в страната, Glovo доказа, че е важно звено във веригата партньор-куриер-потребител.
В момента работим в около 50 български града и покриваме повече от половината градско население. Фокусирани сме да затвърдим присъствието си на местата, на които вече оперираме. Разбира се, планираме разширяване в нови градове и ще се стремим към привличането на все повече нови партньори. По този начин ще предложим голямо разнообразие от продукти на все повече клиенти, които можем да доставим в най-кратки срокове.
Занапред ще се фокусираме в разрастването на категорията Q-commerce и създаването на повече видимост за нашите услуги във всички категории, не само в ресторантите.
- Кои са най-често срещаните поръчки, доставяни от куриерите, които си сътрудничат с Glovo? А най-необичайните? Доставката на храна ли е най-популярната категория и ако да, смятате ли, че това ще се промени?
- Ние сме мултикатегорийно приложение и се опитваме да улесним възможността за покупка на всякакви продукти. Най-търсените продукти - ястията от ресторанти, все още са в основата на нашия бизнес.
В категорията „Храна“ най-популярните ястия, поръчвани през 2022 г. в България, са бургерите, следвани от пицата, дюнерите и гиросите. От категорията “Супермаркет” най-често поръчвания продукт е вода, следвана от плодовете (особено банани), зеленчуци, печива, хляб и мляко.
Получаваме и някои необичайни поръчки в секцията “Каквото пожелаете” в приложението, тъй като нашата цел е да дадем на потребителите си достъп до наистина всичко, което се побира в чантата на “Глово” и е достъпно в града. Някои от най-нетипичните поръчки, които сме доставили са: цялата колекция книги на “Game of Thrones”, комплект за шиене и изкуствени мигли.
- Какво очакват потребителите, когато поръчват от Glovo, и доколко реалистични са техните очаквания?
- Най-ценният ресурс в забързаното ни ежедневие е свободното време. Затова платформи като Glovo, които са и удобни, и пестят време, са толкова успешни. Водени от убеждението, че можем да спестим време на хората, ние непрекъснато работим за подобряване на потребителското изживяване - добавяме нови функции в приложението и се стремим да предложим най-бързите доставки на пазара.
Другата ни цел е да привлечем повече партньори, независимо от мащаба на техния бизнес. Искаме да се съсредоточим върху доставките на продукти от най-разнообразни категории и бизнеси, независимо дали става дума за доставки от зоомагазини или от магазини за цветя, за детски играчки или козметични продукти. Вече работим с повече от 3000 активни партньори в България - от микро, до малки и средни бизнеси, както и с по-големи търговци. Така можем да предоставим огромно разнообразие от продукти за потребителите ни - от ястия, приготвени от любимите им ресторанти, през ежедневните им хранителни или битови покупки, до хилядите други продукти, достъпни в секцията „Магазини“ на нашето приложение.
За нас е изключително важно да предложим на потребителите възможността да намерят всичко, което искат, в техния град, като се уверим, че ще получат най-доброто съотношение цена-качество. Персонализирането на преживяването за нашите потребители е от ключово значение за добрите отзиви от пазара. Затова Glovo е една от най-бързо развиващите се платформи от този тип в света.
- След пандемията световната търговия търси ефикасни начини да отговори на най-новите модели на потребление - да имаш всичко необходимо бързо и без да излизаш от дома си. Така се ражда "Q-commerce" или "бързата търговия". Как Glovo отговаря на това нарастващо търсене?
- Пандемията повлия съществено на начините, по които пазаруваме, като даде силен тласък на онлайн търговията. Появиха се нови модели на потребление, които все по-често изискват ултра бърза доставка или доставка в рамките на деня. Q-commerce е бъдещето в търговията в глобален план и за Glovo това е възможност да бъде пионер в развитието на този тип услуги в България. Един от основните фактори за осъществяване на нашата мисия както преди, така и след пандемията, е скоростта на доставка. Разширявайки обхвата на услугите на Glovo, все повече продукти от различните ни категории стават достъпни за потребителите и достигат до тях в най-кратки срокове.
От друга страна, Q-commerce е също и най-бързият вариант за търговците да доставят своите продукти. Затова продължаваме да предлагаме на нашите партньори дигитални решения, които им позволяват да извлекат повече ползи от своя бизнес в дигиталната епоха. В България работим с едни от основните вериги за хранителни стоки и се фокусираме да осигурим достъп на все повече партньори от различни продуктови категории.
- Разкажете ни повече за т.нар. Dark Stores на Glovo в други държави. Очаква ли се такива да бъдат отворени и в България?
- Идеята ни за създаването на Dark Stores се развива и работи под нашата марка Glovo Express. Това е мрежа от центрове за снабдяване (MFCs) - търговски площи, проектирани специално за пазаруване на близки разстояния и предлагащи достъп до продукти чрез ултра бързи доставки в рамките на 30 минути.
Центровете за снабдяване са стратегически позиционирани в градовете така, че да осигурят оптимално покритие на района. Потребителите ще имат възможност и сами да вземат продуктите си от тях.
Първият център за снабдяване открихме в Испания през 2018 г., а днес разполагаме с повече от 100 такива центъра в 14 държави. Тенденцията е да отваряме все повече нови микро центрове на водещите пазари. Планираме да открием първия център за снабдяване в България до края на годината.
- Напоследък технологиите промениха начина, по който пазаруваме. Дали е дошло времето, когато ще пазаруваме по-малко в супермаркетите и по-често ще получаваме покупките си с доставка?
- Тенденцията всичко да се пазарува онлайн расте. Възможността да получиш това, от което се нуждаеш в рамките на 30 минути само с няколко клика, променя изцяло и търсенето, и предлагането. Затова се стремим да предлагаме лесно, бързо и удобно преживяване за клиентите, за да пазаруват така, както искат.
- Готов ли е малкият бизнес в България да се присъедини към света на Q-commerce и как Glovo може да повиши конкурентоспособността и продажбите на търговците на дребно? Какви са изискванията към компаниите, за да могат да започнат да продават чрез Glovo?
- Всеки бизнес, ресторант или магазин, без значение от размера им, може да си сътрудничи с Glovo. Търговците обикновено са отворени към партньорство с технологични компании, защото откриват добавена стойност да се развиват технологично в онлайн търговията. Вярвам, че бъдещето на местните бизнеси е дигитално.
В дългосрочен план всеки предприемчив търговец осъзнава нуждата да се присъедини към дигиталната икономика. Glovo подкрепя усилията на търговците да бъдат конкурентоспособни и автономни, като им предоставя дигитални възможности и бизнес ноу-хау. Когато местните магазини и ресторанти се адаптират към онлайн реалността, не само те печелят, но и оставят позитивен социален и икономически отпечатък в обществото. Това е един от нашите общи стремежи - повишаване на конкурентоспособността и увеличаване на продажбите чрез удобни и бързи услуги за потребителите.
- Каква беше последната ви поръчка от Glovo?
- Използвах услугата „Пратки“, за да изпратя куриер на Glovo да вземе документите за ипотека ми от моята банка (в квартал Люлин), да ги подпиша и след това използвах същата услуга, за да ги върне обратно. Мисля, че спестих около 2 часа напред и назад през града!