
"Доставките на ядреното гориво на "Уестингхаус" са предвидени по график за средата на 2024г., когато по план трябва да заредим ново гориво в пети блок. Така, че производственият процес буквално започва от януари. Успяхме да подпишем договора съвсем навреме, за да осигурим непрекъсната работа на пети блок", това заяви министърът на енергетиката Росен Христов в предаването "Лице в лице" по bTV.
"Пети блок ще работи изцяло с горивото на "Уестингхаус", като първото зареждане е частично. Горивото е съобразено с всички изисквания за безопасност и позволява съвместна работа със съществуващото гориво. При първото зареждане ще има и руско ядрено гориво, и горивото на "Уестингхаус". Това е напълно безопасно, ние проучихме всички опции", допълни министър Христов.
„За първи път „Уестингхаус“ ще изработва касетите и доставката на горивото. Те ще инсталират тяхната система за вътрешнореакторен контрол. Двете системи ще работят паралелно първоначално. За шести блок сме пред подписване на договор с „Франатом“. Това ни дава диверсификация – два напълно различни източници“, каза Христов
"Успяхме да договорим идентична цена на горивото на "Уестингхаус", в сравнение с офертата, която заварихме юли месец от тях. Преговаряхме за цената. В момента цената е по-ниска с двуцифрена сума в евро. Нямаме оскъпяване, което за нас беше важно, защото ядрената безопасност за нас е приоритет номер 1", допълни Христов.
„Спираме да внасяме руско гориво. С напредването на войната логистично не може да се достави гориво. Фериботът не може да мине под Кримския мост е една от причините. Компанията „Твел“ обяви, че имат затруднения и проблеми. 2023 година няма да могат и да искат да доставят. Изправени сме пред факта, че руско гориво не можем да доставяме“, допълни министърът на енергетиката.
От тази година отработеното ядрено гориво е спряло да бъде извозвано, а руската фирма „Маяк“ е с отнет лиценз, а ще се преговаря с европейска компания.
„В момента временно съхранява това гориво. Имам капацитет за съхранение от 100 години“, добави той.