НА ЖИВО: Национално съвещание на ПП ГЕРБ, обсъждат условията за продължаване на сглобката

Видео Подкаст image/svg+xml

Избирай! Да бъдеш част от проблема или от решението

Връзката между отговорния бизнес и осъзнатите потребители не е просто тренд, а гаранция за оцеляването на планетата

Вече не е достатъчно да имаш просто полезен продукт или бърза услуга, нито да си “добър бранд”. Tова, което прави един бранд успешен, е отношението му към природата и обществото.

Адекватни на днешната реалност са само компаниите, които залагат на развитието към по-устойчиво бъдеще. И това не е поредният тренд, а билет за бъдещето - доказват го вече десетки проучвания.

Финансовите институции са не само в епицентъра на промяната, но и сред нейните двигатели. И няма как да не е така - огромната им мрежа от бизнеси и потребители има силата да промени средата положително.

И ако преди 15 години зелената трансформация звучеше като нещо екзотично, днес отговорният бизнес не само че не се плаши от нея, а осъзнато променя моделите си на поведение, за да гарантира, че тя ще се случи.

Резултатът вече е налице - търсенето на устойчиви продукти сред поколението Z става все по-голямо

Според доклад от 2020 г. на First Insight 73% от анкетираните потребители от новото поколение са готови да платят повече, но за устойчиви продукти. И макар да са най-млади, 54% са категорични, че биха платили над 10% по-скъпа цена за устойчив продукт. Расте и броят на хората, които променят навиците си и правят смислени покупки с грижа към планетата.

Точно с тази цел през 2022 г. в живота на над 60  хиляди души - клиенти на най-голямата банка у нас, влезе карта с важно послание. Mastercard Wildlife Impact от Банка ДСК е ново поколение банкова карта от 85,5% рециклиран и рециклируем материал, разработена и сертифицирана по глобални стандарти в лабораторията на Mastercard за иновативни и устойчиви решения. Tя е произведена от материали на IDEMIA, един от иновативните доставчици на материали, покрили изискванията на Mastercard за доказано намаляване на въглеродния отпечатък от над 50%. Банка ДСК е първата, която предлага тези карти на своите клиенти в България.

Вече има едно цяло поколение, което изисква положителна промяна по отношение на климата. Този път не е тренд, а нужда от спешна реакция. Поколението на децата ни иска честна финансова система, изисква финансово включване на всички, възприема новите технологии на момента и търси смисъл както в инвестициите си, така и в ежедневното си потребление. Mastercard отговаря на това със своята мисия, формулирана така: “Растем, докато правим добро, казва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.

Иновативният продукт е образец как картовият бизнес адресира приоритетите на Европейския съюз за драстично намаляване на въглеродния отпечатък на финансовия сектор до 2030 г. Програмата Mastercard Wildlife инвестира в опазване на биоразнообразието на планетата, като подкрепя 2000 критично застрашени видове и техните местообитания, за което двете компании партнират с една от най-големите екологични организации в света – Conservation International. Това е продукт с мисия и послание: “Докато тази карта изтече, много застрашени видове може да изчезнат”.

Партньорството ни с Mastercard и световната организация Conservation International е чудесен пример за множеството ключови роли, които бизнесът може да играе в подпомагането на хората и обществата в общите им усилия за по-зелена планета. С иновативната Mastercard Wildlife Impact карта бихме искали да обединим усилия заедно с нашите над 2,5 млн. клиенти в борбата за чиста природа и опазване на застрашените диви видове животни, обяснява Тамаш Хак-Ковач, главен изпълнителен директор на Банка ДСК.

Лицата на климатичната криза

Ключови посланици на инициативата са два от най-застрашените животински видове. Черно-белият гривест лемур е един от двата вида гривести лемури, представители на семейство Лемурови. Черно-белият гривест лемур е ендемичен вид за остров Мадагаскар. Тези плодояди са известни като най-големите опрашители в света, но популацията им е намаляла с 80% през последните 20 години - еквивалентно на изчезването на цели три поколения. Другият герой в приказката с неясен край е африканският горски слон, който обитава екваториалните гори на Централна и отчасти Западна Африка. Тези изключително интелигентни животни са загубили 86% от популацията си през последните 31 години заради бракониерство и обезлесяване. Лемурът и слонът гледат потребителите от тяхната дебитна карта и ще им напомнят ежедневно за отговорността, която носят, превръщайки ги от потребители в дарители.

За всяка издадена карта Mastercard Wild Life Impact Банка ДСК и Mastercard даряват един долар на Conservation International, за да помогнат за опазването и възстановяването на местообитанията на дивите животни. До 2030 г. този проект ще обхване приоритетни територии, равняващи се на 40 милиона хектара земя и 4,5 милиона квадратни километра водни площи в целия свят.

Хората на дивите животни

Освен климатичните промени дивите животни страдат и от друг проблем - те често не оцеляват в естествената си среда поради нарушеното равновесие в екосистемата или са преследвани от бракониери и незаконни колекционери на редки видове. Тук на помощ идват зоопарковете, които често спасяват такива животни и им дават не само шанс за живот, но и за размножаване и запазване на вида.

Като продължение на проекта и подкрепата към екологични организации Mastercard и Банка ДСК направиха дарение за консервационната програма на Зоологическата градина в София. Зоопаркът развива своята програма за научно базирана подкрепа и опазване на изчезващите видове животни от всички кътчета на планетата вече 25 години.

Всяко изчезване на вид е трагедия – не само за животинското царство и природата, но и за хората. Дивите животни ни осигуряват по-чиста вода и плодородни почви. За да имаме утре бизнес, вярваме, че на първо място трябва да имаме здрава планета и спокойни хора. Иновациите ни имат смисъл само ако осигуряват това, категорична е Гергана Бендурска, директор “PR и комуникации” в Банка ДСК.

Важна мисия на съвременните зоологически градини е екологичното образование и популяризирането на знанията за природата. Те поставят важен фокус и върху опазването на биологичното разнообразие и изграждането на правилно отношение към дивата природа и животните.

Проектът не спира дотук - за да достигне до възможно най-много хора, мисията на зоопарка и посланието на Wildlife програмата вдъхновиха проекта “Дива Коледа на Малките 5”. За втора поредна година нестандартна коледна украса се появи на емблематичното кръстовище в София и даде глас на дивите животни и хората спасители.

Африкански горски слон, черно-бял лемур, адакс, тигър, жълтокачулато какаду, макак и панголин и много зеленина бяха част от коледното настроение на софиянци и останаха до края на януари на кръстовището, популярно като “Малките 5 кьошета”. След което бяха дарени на образователния център на софийския зоопарк. Част от зеленината пък бе рециклирана с помощта на сдружение “Ценна пластмаса” и превърната в сувенири във формата на животни от служителите на Банка ДСК, Mastercard и доброволци от квартала.

Всеки човек може да донесе промяна

И тъй като двете компании вярват, че всеки един човек може да направи промяна, тe постоянно разработват решения - екологични и със силно послание за бъдещето на планетата. И най-важното - базирани на научни данни и изследвания. Веднъж внедрени в ежедневието на хората, те не само ги образоват, но и ги карат да избират осъзнато всяка покупка с мисъл за отпечатъка върху природата. Силното послание на картата ще продължава да напомня за отговорно отношение към проблемите с климатичните промени всеки път, когато клиентите на банката я извадят, за да направят покупка. Целта е всяка една да бъде по-осъзната и смислена.

Автор на статията

24 часа


Споделете статията

Четете още