
Интервю с директора на производствения център на Кока-Кола ХБК България в Костинброд, по повод въвеждането на прикрепени капачки към PET бутилките за всички безалкохолни напитки на компанията
- Г-жо Завалова, съвсем наскоро Системата на Кока-Кола у нас обяви една много важна иновация, а именно въвеждането на прикрепени към бутилките капачки за всички свои напитки в пластмасови бутилки. Можете ли да ни споделите повече за тази стъпка?
- Да, точно така, в началото на месец февруари приключи процесът на преобразуване на производственото оборудване в завода ни в Костинброд за производство на PET опаковки с прикрепена капачка. Какво обаче наложи тази промяна? От юли 2024 г. Европейската директива за пластмасата за еднократна употреба ще изисква от всички производители на напитки в ЕС използването на прикрепени капачки като едно от решенията за увеличаване на събирането и рециклирането на пластмаса. Но защо да чакаме 2024-та, когато можем да донесем промяната още сега. Ние правим първата стъпка и даваме добрия пример днес. Всъщност, ако трябва да съм напълно точна, компанията ни започна тази голяма и поетапна промяна още миналата година, когато нашата минерална вода „Банкя“ премина към прикрепени капачки. От месец февруари иновацията е в сила и за цялото ни безалкохолно портфолио.
Истината е, че въвеждането на прикрепените към бутилките капачки е сред важните стъпки по пътя на устойчивото ни развитие. Може би за партньорите и потребителите ни прикрепянето на капачката изглежда лесно, но разработването на подходящо решение, което да отговаря на изискваните технически стандарти и стандартите за безопасност, е доста сложен процес. Нашите екипи за научноизследователска и развойна дейност на глобално ниво, нашите доставчици и партньори, както и дизайнери, работят усилено вече няколко години, за да предложат иновативни решения, отговарящи на критериите. Освен това, дизайнът на капачките е плод на множество потребителски проучвания и тестове. Те бяха тествани и в лабораторията за изследване и развитие на опаковките на Кока-Кола в Брюксел, за да гарантираме, че бутилките, използващи нашите капачки с иновативен дизайн, са практични, хигиенични, безопасни и лесни за използване.
Важно е да уточня и че новите решения за капачки, които разработваме заедно с нашите доставчици, не са патентовани и могат да бъдат използвани не само от нас, но и от други компании. Да, по традиция, ние правим първата крачка, но европейското законодателство ще обхване всички производители в рамките на ЕС и вярваме, че по този начин можем да сме полезни и на тези след нас.
- Какви са резултатите, които очаквате да постигнете? Имате ли вече някакви наблюдения за това как новите прикрепени капачки се приемат от потребителите?
- До края на 2023 г. над 275 млн. бутилки с прикрепени капачки от всичките ни марки безалкохолни напитки ще бъдат пуснати на българския пазар. Това ще позволи още по-лесно да събираме заедно всички части на опаковките, а на потребителите - да ги рециклират. Знам, че като цяло хората не обичаме промените, но в случая няма нищо сложно - просто отваряте капачката, оставяте я прикрепена към бутилката, наслаждавате се на напитката си, затваряте отново бутилката и изхвърляте цялата опаковка за рециклиране в предназначените жълти контейнери.
За нас мнението на нашите потребители винаги е било от огромно значение и това не са просто думи. В конкретния случай, на групово ниво тестването и прилагането на новите разпоредби за прикрепени капачки стартира с пилотен проект в Испания. Целта беше да потърсим обратна връзка от хората и да се уверим, че те разбират промяната. Така, решението за капачките стъпи на обширни потребителски проучвания и беше предпочитан от консуматорите вариант по отношение на дизайна, функционалността и удобството.
- С какво се различават новите бутилки с прикрепени капачки? Какви ще бъдат ползите за потребителите и обществото от въвеждането им?
- Системата за отваряне е същата като при стандартната бутилка. Иновацията на прикрепените капачки се прилага чрез пръстен, който с помощта на езиче държи капачката идеално прилепнала. Капачката остава прикрепена чрез защитния пръстен на бутилката, а езичето осигурява идеално отворено положение.
Убедена съм, че потребителите вече забелязват и основните предимства от промяната. Разбира се, грижата за околната среда е на първо място –както споменах, прикрепената капачка помага за намаляването на отпадъците и за събирането на повече пластмаса за рециклиране. Освен това, тя е хигиенична – не може да бъде изпусната на земята и замърсена, практична – по-трудно се губи, което е полезно както при децата, така и за нас, възрастните, и не на последно място - вече имаме свободна ръка за други дейности, докато пием любимата си напитка.
- Изискват ли прикрепените капачки повече пластмаса, отколкото отделените капачки, тъй като е необходима пластмаса и за свързване на капачката с бутилката?
- Не, не е задължително прикрепените капачки да изискват повече пластмаса, отколкото отделните. Всъщност има примери за обратното. В Системата на Кока-Кола се стремим да използваме всяка иновация, за да намаляваме количеството на влаганата пластмаса в производството ни.
В конкретния случай – прикрепените капачки на минералната ни вода Банкя, на студения ни чай Fuzetea и на соковете и нектарите ни Cappy са с намалено количество на използван материал в тях в сравнение с неприкрепените варианти. Продължаваме да работим усилено с доставчиците ни на капачки, за да усъвършенстваме още повече олекотяването на капачката и на газираните ни напитки. Междувременно работим непрекъснато и за олекотяване на бутилките на нашите продукти – и в тази връзка бих дала пример в цифри: само в рамките на една година успяхме да спестим над 1150 тона пластмаса, което се равнява на над 58 млн. бутилки Кока-Колаот 0.500 мл.
- Смятате ли, че тази иновация може да откаже потребителите да купуват вашите напитки?
- Напротив! Вярваме, че нашите потребители преди всичко са отговорни хора, които ще оценят ползите от тази промяна. Както споделих, преминаването към прикрепени капачки е в отговор на изискванията на Директивата на ЕС за пластмасата за еднократна употреба, които през 2024 г. ще бъдат валидни за всички производители на напитки в Европейския съюз. Ние направихме първата крачка, но предстои и останалите компании в сектора да ни последват. Всъщност, случайно наскоро забелязах, че Lidl у нас вече също предлага сокове с прикрепени капачки – вярвам, че това е общ път, който всички ще извървим.
- Според Вас как ще се отрази въвеждането на прикрепената капачка на осъществяването на благотворителната дейност на популярната кампания „Капачки за бъдеще“?
- Благодаря Ви за въпроса, защото той е важен и за нашите потребители. Преди всичко, като отговорна компания, ние спазваме стриктно Европейското законодателство.
В тази връзка, приветстваме усилията на кампанията „Капачки за бъдеще“ да бъде събирана всякакъв вид пластмаса, както и организираните от тях нови инициативи за събирането на бутилки и кенове. Сигурна съм, че всички искаме все повече опаковки да бъдат събирани и рециклирани. Нашият призив е те да не попадат в природата, а в контейнерите за пластмаса на територията на цялата страна.
- Г-жо Завалова, можете ли да ни споделите повече и за инвестициите в завода на Кока-Кола ХБК България в Костинброд? Как иновациите ви помагат да улесните процеса на производство?
- Заводът ни в Костинброд има дълга история - повече от 26години. Инвестициите от неговото създаване през 1996г. до днес възлизат на над 160 милиона лева. Територията ни обхваща повече от 150дка и мога смело да твърдя, че след всички реализирани проекти през последните години, говорим за един мегазавод на бъдещето. Разширението от 2019 г. и инвестициите в инфраструктурни проекти на стойност над 40 милиона лева ни позволиха да се възползваме от нова складова база, високотехнологична линия от ново поколение с автоматична смяна на формата и редица други нововъведения, в това число т.нар. visionpicking,иновативна технология, която значително увеличава производителността и подпомага колегите в Логистика да предоставят оптимално обслужване на нашите клиенти, видимост в реално време на дистрибуционния процес и много други. Ще продължим да правим отговорни инвестиции - такива, които ни позволяват да произвеждаме по-ефективно и отразяват ангажиментите ни по отношение на опазването на околната среда. Успехът от нашата работа се измерва както с показатели, свързани с ефективност на оборудването и произведени литри напитка, така и с разход на енергия и вода за 1 литър готов продукт. С инвестицията си във високоскоростната линия от най-ново поколение днес имаме възможност да произвеждаме продукти със скорост най-малко 25% по-висока, отколкото преди 2019 г. В същото време, изпълнихме и една от ключовите си цели до 2025 г., а именно намаляване на преките въглеродни емисии с 30%, като спестихме общо над 90 000 тона емисии от цялостната си дейност в страната за периода 2020-2021 г.
През 2023 г. имаме не по-малко амбициозни планове, с които ще реализираме нововъведения и инвестиции на стойност над 17 млн. лева в двата ни завода в Костинброд и Банкя, като фокусираме усилията си върху непрекъснатото подобряване на енергийната ни ефективност, намаляване на въглеродния отпечатък и оптимизирането на ресурсите. Използвам повода, за да благодаря за отдадеността, професионализма и всичко, което дават от себе си моите колеги, благодарение на които всички наши иновации стават реалност и променят към добро света, в който живеем.