
Германия разчита на бързото разрешаване на спора относно забраната за продажба на нови автомобили с двигателите с вътрешно горене, влизаща в сила от 2035 г., заяви високопоставен служител на германското правителство, цитиран от ДПА.
Проблемът ще бъде разрешен преди срещата на върха на Европейския съюз в Брюксел, която започва в четвъртък, каза Анна Люрман, държавен министър в германското министерство на външните работи, отговарящ за въпросите на ЕС.
След първоначално постигнатото съгласие около забраната, германският транспортен министър Фолкер Висинг съобщи, че Берлин ще настоява за изключение за автомобили и микробуси, работещи с въглеродно неутрални горива.
"Нуждаем се от синтетични горива, защото няма алтернативен начин да управляваме нашия съществуващ автопарк по климатично неутрален начин", каза той пред германската обществена телевизия А Ер Де в началото на март.
Европейският парламент и страните членки се споразумяха за въвеждането на законодателство през есента на миналата година, но срещата, насрочена за 7 март, на която трябваше окончателно да се потвърди забраната, бе отложена в резултат на съпротивата на Германия.
Днес Люрман подчерта, че сделката, договорена при закрити врати между представители на Европейския парламент, Европейския съвет, представляващ страните членки, и Европейската комисия ще остане в сила.
Паралелно с това германското правителство разговаряше с Комисията как да бъде приложен съответният правен инструмент. "Предполагам, че тези разговори ще приключат преди срещата на върха", каза тя, цитирана от БТА.
Междувременно Европейската комисия е изготвила план, позволяващ продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, задвижвани чрез климатично неутрални синтетични горива, в опит да разреши спорния момент.
Проектопредложение, видяно от Ройтерс, предлага създаването на нов тип категория превозни средства, включваща автомобили, които могат да работят единствено с въглеродно неутрални горива.
Подобни превозни средства ще трябва да използват системи, които биха им попречили да се движат на различни горива, пише още в проектопредложението. Това ще включва система, която да предотвратява запалването на автомобила, при положение, че в него е заредено гориво, което не е синтетично и неутрално по отношение на вредните емисии.
Предложението може да даде възможност на производителите на автомобили да продължат да продават превозни средства с двигатели с вътрешно горене и след 2035 г.