
Голям ръст на хората, които свързват знака с “24 часа”
“24 часа” запазва лидерската си позиция на най-широко разпознаваната от пълнолетните българи марка в сегмента на периодичните издания.
С 50,8% посочвания популярността на изданието бележи ръст от над 3 процентни пункта спрямо аналогично представително проучване, проведено през юни 2021г. (47,5%).
Това показва национално представително проучване на “Алфа рисърч” за популярността и разпознаваемостта на марката “24 часа” и отличителността на знака , проведено през февруари 2023 г.
На свободен въпрос респондентите са имали възможност да посочат своите спонтанни асоциации с марки/имена на издания, които смятат за значими и наложили се през годините. От над 80 на сто от участниците в проучването са идентифицирани общо над 100 периодични издания. 15 от тях събират по-голям брой посочвания. (Виж графиката горе.)
На всички участници в проучването е показан знакът , като са помолени да отговорят на въпрос дали са го виждали, или не.
Положителен отговор дават почти 9 от 10 анкетирани (88,2%),
с 3 пункта по-висок дял в сравнение с проучването от юни 2021 г.
Обобщените статистически данни ясно показват, че за периода между двете проведени проучвания изданието успява не само да запази, но и
да надгради популярността си като наложила се марка,
анализират социолозите от “Алфа рисърч”.
Високата степен на разпознаваемост на знака, както и популярността на изданието с марката “24 часа” показват, че през годините то се е наложило и като самостоятелно име, и като част от марка.
На 88-те процента респонденти, които са посочили, че са виждали знака , е зададен допълнителен въпрос: “Свързвате ли този знак с една или повече от изброените по-долу стоки и услуги?”. Данните показват, че най-голям дял от българските граждани (69,4%) свързват означението с печатно и електронно издание на вестник.
Асоциациите с различни видове издателска дейност бележат ръст от 9 процентни пункта спрямо юни 2021г., като към момента те се споделят от 38,2% от участниците в проучването.
На всички участници в проучването са показани визуализации от първа страница на печатното и началната страница на електронното издание на “24 часа”. И на двете визуализации знакът присъства самостоятелно.
Обобщените данни сочат, че към момента делът на тези, които свързват снимките с един определен търговец, се увеличава съществено в сравнение с резултатите от проучването през юни 2021 г. и достига 50,7%.
9 от 10 (92.3%) от тях са категорични, че става въпрос за търговеца на изданието “24 часа”,
а едва под 1% са на мнение, че представените снимки са на продукт на други търговци. Силно хомогенните данни в рамките на този индикатор потвърждават, че символът, който присъства на началните страници на печатното и електронното издание на “24 часа”, е успял да придобие високи нива на отличителност и се свързва почти еднозначно именно с този търговец, коментират от екипа, направил проучването.
И към настоящия момент се запазват репутационните рискове пред марката “24 часа” и
опасността от объркване сред потребителите, поради наличието на различни субекти на пазара, съдържащи 24
в наименованието или уеб адреса си, констатират социолозите.
Преобладаващата част от участниците в проучването се затрудняват да преценят дали тези субекти са свързани, или не с марката “24 часа”. 30,6 на сто смятат, че става въпрос за издания от обща група, над 55% посочват, че не могат да преценят, а едва един от десет споделя мнението, че тези издания нямат нищо общо с марката. Разколебаване е налице и сред по-високообразованите групи от обществото, които по принцип са по-активно информиращи се от периодични информационни издания.
Проучването на “Алфа рисърч” е представително за пълнолетното население на страната. Между 18 и 27 февруари 2023 г. са проведени 1007 ефективни интервюта - преки стандартизирани по домовете на анкетираните.