
Компанията цели да разшири броя на Договорите си за предварително изкупуване на продукцията с български земеделци
Дълго време вкусът не беше водещ при избора на плодове и зеленчуци от българския потребител. През последните няколко години обаче този критерий става основен, а купувачите в магазините – все по-компетентни. Какъв е бриксът (захарността) на плодовете и зеленчуците, питат клиенти с професионална терминология, казва с учудване Иван Иванов от направление „Плодове, зеленчуци и цветя“ към най-голямата търговска верига у нас „Кауфланд“.
Заедно с колегата си Красимир Белчев, експерт по договорно производство, проведоха първата Kaufland АгроАкадемия в централния склад на веригата в с. Стряма, за да представят възможностите за сътрудничество.
И като говорим за вкус, няма как да пропуснем „българското“. „Да възродим родния вкус е мечта на „Кауфланд“. Старали сме се да помагаме на производството в България – нелесна задача, но имаме успешни постижения в това“, заяви още Иванов.
През 2022 г. веригата реализира успешно първите 10 продукта „Брей!“, плодове и зеленчуци, сертифицирани по Global GAP и GRASP, и с договор за производство. Към тях има голям контрол, но са много успешни на пазара. Още 12 продукта ще бъдат включени в марката „Брей!“ тази година.
Краткият път до трапезата
Свежа, чиста, пък и изгодна храна – това е желанието на потребителя, но как се постига тази сложна комбинация. Отговорът е с къса верига на доставки. „В моите очи зеленчуците и плодовете не трябва да са в борсите, където се прекупуват, а да имат бърз достъп до складове като този тук. Минимален престой при вас, при нас, и в магазините“, поясни Иванов. Целият процес от брането до магазина за свежи плодове и зеленчуци е ден-ден и половина, като често са случаите и на по-малко от 24 часа. Примерите са със стопанства, с които работят по програмата за договорно изкупуване на продукцията.
Тази година „Кауфланд“ очаква да изкупи продукция на стойност около 77 млн. лв., 38 млн. от тях са по програмата за Договорно изкупуване. Активният период на изкупуване вече започна от края на февруари и ще продължи до декември. Програмата, стартирала през 2019 г., е насочена към всякакви стопани – и малки, и големи.
Защо трайните насаждения са изключени? Моментът на прозрачност е силно застъпен в програмата - от засяването, през отглеждането до финала, като заедно с фермера избират сорт. Овошките обаче влизат в 5-ата година в плододаване, а дотогава очакванията за обеми могат да са други.
Важно е да се знае, че към договора за производство се разписва анекс за доставки – в него се описват обемите на месечна база. След като приключи годината, се прави оценка доколко са се реализирали според договора. За разминавания – няма санкции, а вместо това - обсъждания как ще се действа за следващата година. Договорът е едногодишен.
Всъщност с тези договори се гарантира минимално изкупуване на продукция, като защитна мярка за двете страни. Ако веригата има по-голяма потребност, не я изисква от стопанина. Но ако той произведе повече, „Кауфланд“ реализира повече. Достатъчно големи са, за да си го позволят.
Договорът за изкупуване на продукция не изключва работа на свободен принцип – седмица за седмица (подходящо за овощни видове). Всъщност всеки в началото стартира по този начин и след поне един сезон се преценява дали може да се предложи договор за производство, уточни Белчев. С него ние се задължаваме да изкупим продукцията на фермера и в същото време обявените обеми ни служат като календар за планиране на активностите ни.
Самият договор е официален документ, въз основа на който можете да кандидатствате за получаване на заеми или субсидии от фондове, като гарант, че има кой да изкупи продукцията. Доста големи производители вече са използвали това предимство, допълни Иван Иванов.
Цел за нас е още преди доставката в склада, да сме изговорили на полето как трябва да изглежда стоката, за да сте сигурни, че ще бъде успешно реализирана при нас, посочи още Красимир Белчев. С други думи, да не бъде върната след
окачествяването
То се извършва при доставката в склада. Служителите работят с таблети, като през платформа се осъществява и цялата комуникацията на екипа на „Кауфланд“. След извършване на проверката, таблетът изчислява процентът на прогресивен и непрогресивен дефект. От това зависи дали стоката ще бъде пласирана във веригата.
Толерансът е от 1 до 10% проблемен плод в щайга, в зависимост от вида дефекти и калибър. Заради мисията на „Кауфланд“ за бърза реализация, окачествяването се случва на две нива. Ако отговори на първия контрол, доставката се приема, стоката става отговорност на „Кауфланд“, а фермерът получава заплащането след 14 дни. Ако се констатират забележки, следва втора, по-обстойна проверка. Тогава търговският отдел ще се свърже с фермера, за да намерят общо решение за продукта му, и ще подадат информацията в платформата, обясни Цветомира Палешева, експерт „Качество“. По думите ѝ критериите на веригата за пазарен вид на зеленчуците са по-високи от тези на българското законодателство.
В деня на провеждане на АгроАкадемията служителите в склада измериха 16% прогресивен дефект при домат от Турция и той няма да се пласира във веригата. Старозагорски краставици пък преминаха успешно окачествяването. А и вкусът им беше невероятен.
Тенденции: Родният потребител
узрява за меките плодове
Това привлече и производители на ягодоплодни култури да потърсят възможностите си в „Кауфланд“, въпреки че досега са изнасяли изцяло продукцията си. В момента Украйна подбива цените на малините на европейския пазар, отлив има и защото в Европа се засили интересът към стоките от първа необходимост.
В същото време меките плодове са стратегия на „Кауфланд“, хладилните витрини с целогодишно предлагане на ягодоплодни са факт във всичките им магазини.Тази категория при нас расте, увери Иванов.
Клиентът не е това, което беше. В най-неподходящите времена, пандемията от COVID, правилото, че българинът търси най-евтиното, започна да се променя. За две поредни години лимоните изместиха краставиците - нещо, което досега не сме наблюдавали, даде пример Иванов. По думите му очевиден е и ръстът на премиум артикулите – добре опаковани и подбрани по цвят и размер плодове. Все повече се говори за качеството на храната, за грижа към природата. А щом има стабилно търсене, цената не е проблем, допълни го Красимир Белчев.
За фермерите е най-важно как се формира тя. Могат да бъдат сигурни, че в „Кауфланд“ не е според тази на борсата. В договора за изкупуване на продукцията е записано „на пазарни цени“. Цените се определят на седмична база, като производителите предлагат своята. Не е успешна практика за тях да сформират себестойност на годишна база, казват от опит експертите на „Кауфланд“. „Ние сме бизнес партньори, в наш интерес е да сте доволни“, заключи Иван Иванов.