
Качественият колбас е с висок процент месо и с малък брой съставки
„По качеството ще ги познаеш“ е съвместна рубрика на Лидл България и 24chasa.bg, в която всеки месец ще показваме как да познаем колко добър е един продукт. Българинът все повече се интересува и следи за качеството на храната, която слага на масата си. Оказва се, че скъпото не винаги означава висококачествено и цената не е достатъчен ориентир. Затова е важно потребителите да знаят какво да следят, за да се ориентират за качеството на продуктите, които избират.
Първият материал е посветен на колбасите. В делник - за закуска, в сандвич, или в празник – на красиво плато, фино нарязани майсторски мезета, вкусните, апетитни колбаси традиционно присъстват на трапезата на българина. Както показва и статистиката, през 2022 г. средното българско семейство е добавило в менюто си 21,7 кг колбаси, близо половин килограм повече от 2021 г. Как обаче да бъдем сигурни в качеството на продуктите и достатъчно ли е да четем етикета, възможно ли е да добрият вкус и високото качество да са на достъпна цена?
*Данни на НСИ за средното потребление на едно домакинство за една година
Как се гарантира оптимално качество на добра цена в Lidl
Lidl е веригата, която се наложи като мястото, където клиентите имат възможността да си набавят продукти на оптимални цени, без компромис с качеството. За да гарантира постоянно високото качество на колбасите собствена марка, компанията прилага щателен контрол върху целия процес на производство и доставка, като поставя високи собствени стандарти, които дори надминават нормативните изисквания. Контролът започва още на ниво подбор на доставчиците на месо, за да се осигури предлагането на продукти с доказан произход, създадени по чисти рецепти.
80% от колбасите, които предлага Lidl, са собствена марка. Този модел дава възможност да се оптимизират всички процеси по веригата и така да се постигне оптимално съотношение между качество и цена.
Без механично отделено месо (МОМ)
Едно от ключовите условия, за да се гарантира качеството на колбасите, е в тях да не се съдържа механично отделено месо (МОМ). Lild първи въвежда стандарт за всички свои колбаси да са без механично отделено месо и все още е веригата, на която всички собствени марки се произвеждат с изисквания над нормативните. С използването само на ръчно отделено месо в колбасите си Lidl предлага на своите клиенти автентичен и неподправен вкус не само във високия, но и в ниския ценови клас. При механичното отделяне на месо процесът се изпълнява машинно и под налягане, а получената суровина е с нарушена структура и ниска хранителна стойност. Това изисква влагане на повече сгъстители, оцветители и подобрители, за да се придаде форма и стегнатост на крайния продукт.
Строг контрол
Колбасите собствена марка на Lidl преминават физико-химични и микробиологични анализи четири пъти в годината както от страна на веригата, така и от самите производители. Изследват се хранителни стойности, сол, влага и други показатели. Допълнително всички колбаси от собствените марки се подлагат на ежемесечен органолептичен анализ – за вкус, мирис, цвят, структура и др. Контролът служи като обратна връзка за доставчика и ако даден продукт не отговаря критериите, се спира доставката, докато бъде показано необходимото качество.
Съвет от експертите
Попитахме Йордан Рибаров, мениджър „Стоково снабдяване“ в Лидл България - човекът, който лично тества 80 вида колбаси от собствените марки на Lidl ежемесечно, по какво може да се ориентираме в морето от предложения и да разберем кой колбас е действително качествен, по чиста рецепта.
„Клиентите могат най-лесно да се ориентират в избора си, като следят за процента месо в колбаса и броя на съставките. Качественият колбас е с висок процент месо и с малък брой съставки, между 5 и 10. За малотрайните варено-пушени колбаси стандартът е минимум 60% месо, а за по-висококачествените продукти в тази категория - минимум 80%, като например кренвиршите по стандарт „Стара планина“ - те са с около 83% свинско месо. При сурово-сушените колбаси -, сушеници, луканки, суджуци, процентът месо в съдържанието трябва да е минимум 90. Тук искам да подчертая, че в Lidl изписваме на етикета този процент, така че клиентите веднага да се ориентират, макар че често другаде не го правят. Нашите собствени марки са с характеристики по-високи от нормативните изисквания. Например кренвиршите ни Pikok са с около 84% пилешко, а имаме и с 84% свинско. Очакванията на нашите клиенти са високи. Затова сме въвели процеси, с които да сме сигурни, че ще ги изпълним.“
Медал QUDAL - признание от клиентите
Колбасите собствени марки на Lidl са символ на доказано качество, достъпно за българския потребител във всички магазини, в цялата страна. Високите стандарти за качество на собствените марки сухи колбаси са оценени и от потребителите в България с медал за качество QUDAL от независимо проучване на швейцарската организация ICERTIAS (International Certification Association GmbH), проведено сред 1200 българи през март 2022 г.
Как ще ги познаеш?
На българския пазар Lidl предлага четири собствени марки колбаси:
„Родна стряха“ е любимата на хиляди потребители продуктова линия, която се прави само и единствено от български производители, като се спазват автентичните рецепти и вкусове от миналото.
Pikok е марката с най-голямо разнообразие – от кренвирши и наденици до варено-пушени ребра и бирени пръчици. Брандът предлага и линията Pikok Pure за продукти без консерванти и овкусители, с минимум 90% месо. Колбасите под марка Pikok Pure се произвеждат по иновативна технология, при която изкуствените добавки се заместват с натурални такива като къдраво, червено цвекло и паприка.
Baroni е най-достъпната в ценово отношение марка, която въпреки ниската си цена покрива всички критерии за качество без компромис и без МОМ. Всички български продукти Baroni - варено-пушени бут, контрафиле, шпекови салами, кренвирши, луканков салам, сушиеница, суджук, луканка - се произвеждат от най-големия доказан български партньор в сегмента „Месокомбинат Ловеч“.
Dulano е собствената марка на Lidl за произведени основно в Германия специалитети от месо - най-високо качество и продукти, липсващи в другите търговски вериги като цяло. Преобладават нарязаните колбаси, като емблематични са варените, сушените шунки и луканкови салами, Dulano Selection e подмарка със същото високо качество, но с произход от други държави като Испания, Великобритания и Италия, отличаващи се с високо качество, специална технология на производство и екзотика във вкуса.