
"Имам една огромна мечта, която не се реализира в тези 30 г. Имам мечта България да има сериозен огромен проект, който пиарите да реализират за имиджа на България. Държавата трябва да го финансира, да е дългосрочен, парите да не се пилеят и да се работи минимум 10-15 г. Големият ни дефицит е имиджът на нашата държава".
Това каза основателят на една от най-големите пиар агенции у нас "Янев и Янев" Елена Вълчева.
Тази година агенцията навършва 30 г. от създаването си. "Когато започнахме, имахме голям тласък от една компания, която ни стана първият клиент през 1993 г. Това бе "Макдоналдс". Не можехме да повярваме на кой свят сме тогава. Благодаря им, те бяха нашият тласък. Благодаря на Стефана Янева и Пепи Владова, с които създадохме "Янев и Янев". Почти на шега, извървяхме пътя с много смях, без да се скараме и досега сме заедно. Благодаря и на моя съпруг, който през всички тези години ме е подкрепял и ме е свалял на земята", каза Вълчева.
"Тези 30 г. бяха доста бурни, тежки, но в същото време много интересни. Тези 30 г. ние направихме чудеса от храброст. 1993-а г., когато създадохме агенцията, думата пиар въобще не съществуваше. В момента всичко е пиар, всеки иска да има име, да се покаже, да е известен", продължи Вълчева.
"Направих анализ на ситуацията къде сме сега 30 г. по-късно - пак сме на кръстопът, пак трябва да редим държавата, да правим реформи, да определяме накъде вървим. Това не е много оптимистично. Мисля си дали в момента не сме на ръба на нов преход. Въпреки всичко сме постигнали определени неща - член сме на ЕС, на НАТО, имаме частен бизнес. Дори да има кризи, частният бизнес работи и създава условия да имаме някакъв просперитет. Хората винаги смятат, че ние имаме тези 3 стълба, на които сме стъпили. Ако някой тръгне да ги събаря, ще има реакция в обществото, въпреки че то е уморено, отегчено, пасивно, объркано. Но хората искат три неща - сигурност, справедливост и някакъв просперитет. Затова ние в "Янев и Янев" винаги сме били оптимисти", каза още тя.
По повод 30-годишнината си агенцията организира дискусия на тема "ПР на войната през погледа на експерти". В нея се включиха медийният експерт Георги Лозанов, пиар експертът Диана Дамянова, бившият министър на външните ни работи Надежда Нейнски, журналистът Йово Николов и социологът Вероника Димитрова.
"Благодарение на пиара Украйна има оръжие, иначе щеше да е свършила. Тя се превърна в кауза, която генерира евроатлантическа солидарност. Това е трудно да се докаже, но аз имам усещането, че руската страна не е имала очакването, че Украйна ще генерира толкова солидарност около себе си и ще може така успешно да се защити", анализира Георги Лозанов. Според него голяма роля в това е изиграл украинският президент Володимир Зеленски.
"Той се оказа изключително добър комуникатор и успя да превърне Украйна в кауза за целия свят. Това е огромен пиарски резултат", каза Лозанов. Според него войната в Украйна е кървава фаза от пиарска стратегия, започнала през ХХ в., чиято цел е да разшири влиянието на Русия до старите съветски мащаби.
"Темата с пиара в днешно време е изключително важна. Тя може да помогне, но и да подложи на изпитания демократичните общества, ако пиарът се използва за недобри цели", коментира пък бившият външен министър Надежда Нейнски.
"Както беше и с войната в Косово, сега в Украйна аз виждам паралел в опита да се разкажат две различни истории. Едни, които се опитват да защитят истината, както беше в Косово с бежанците, когато Русия се опитваше да наложи тезата, че бомбардировките на НАТО са причината за мигрантските вълни, а по-късно стана ясно, че има план наречен "Подкова" на сръбската УДБА, който целеше да изтласка бежанците и да въвлече страните от региона във войната в Косово. Няма да се лъжем - те подлагаха на огромен риск стабилизацията, ние отказахме да приемем бежанци, иначе рискувахме те много лесно да намерят оръжие, да започнат набези през границата и да ни въведат в конфликта. Успешна се оказа стратегията ни да подпомогнем Северна Македония да ги приюти", анализира тя. Според нея сега Русия отново се опитва да придаде друг наратив на войната с Украйна, но този път опитва това през социалните мрежи.
"Руснаците си дават сметка, че трудно може да се повярва на тези истории, но пробват т.нар. стратегия хвърляне на спагети по стената - какво може да се залепи. Хваща дикиш, например, историята, че американците разработват биологично оръжие в Украйна. Руснаците в момента се опитват да се изкарат жертви при положение, че те са агресора", категорична бе бившата външна министърка. Според нея руският президент Владимир Путин е останал изненадан от огромната солидарност, която Европа е изказала към Украйна. "Дори самата Европа се изненада колко солидарна може да бъде", каза тя.
Пред гостите на събитието социалогът Вероника Димитрова пък представи проучване на тема "Социална уязвимост и пропаганда". То е направено през 2022 г. от Фондация за социални и хуманитарни изследвания. Според него пикът на пропагандата на Русия е била малко преди войната и след това в периода ноември-декември миналата година. За нея страната използва най-вече официалните си лица. Разчита и на т.нар. сайтове гъби, които лесно изникват, със сходни домейни и дизайн и разпространяват новини от руски сайтове преведени на чужди езици в останалите страни. И докато в началото на войната това се е правело от ботове, създадени специално за целта, то сега пропагандата се разпространява най-вече през хора, на които се плаща, за да публикуват пропаганда в собствените си социални мрежи.
Изследване на агенция "Алфа рисърч" за обществените нагласи, направено през януари, пък показва, че над 63% от българите смятат, че страната ни подкрепя Украйна, защото властимащите са зависими от евроатлантическите си партньори или правят това, което им се казва. На друг въпрос 61% казват, че страната ни не трябва да помага на Украйна с оръжие, защото това ще ни вкара във войната. Близо 48% пък вярват, че Западът е причина за войната между Русия и Украйна.
"Това показва как се разпространява пропагандата в страната", коментира Вероника Димитрова.
"Тази война е съвсем различна заради сегашните технологии. Когато отидох да отразявам войната в Косово, ни струваше 800 долара да изпратим снимка от там през мрежата на Ройтерс. Сега можем да гледаме на живо войната", каза пък журналистът Йово Николов.
"Когато украинците си върнаха Буча и показаха зверствата на руснаците, много бързо цялата пропаганда започна да говори, че това са кукли, това не е истина. През отворени кодове се показа, че това се е случило в реално време. Затова и пропагандата трудно работи. Това е различното на тази война", допълни още той.
"Пиарът на Украйна е на границата да бъде гениален. Такъв преди години правеше Борисов: "ето, аз ви говоря, тук съм пред вас". Пиар в Русия пък няма - там има пропаганда, която се корени на страха и несигурността на населението", категорична бе експертът по пиар Диана Дамянова.
"Това, което е много тревожно е, че българската държава не си свърши пиар работата в тази война. Казвам го и с доза самокритика, защото в една фаза аз съм била близо до властта. В последните 15 г. руската пропаганда бавно е влизала тук. Българската политическата власт е толкова концентрирана в собственото си оцеляване, че никога не е обръщала внимание на това", посочи Дамянова.