

С мобилните плащания на Visa сте защитени и от измами, загуби и кражби
- Красимира Райчева е мениджър на Visa за България и развива продуктите и услугите на Visa сред финансовите институции у нас в контекста на дигитализацията на българската икономика. Работи за внедряване на иновации в дигиталните разплащания като част от европейското бъдеще на страната ни и за доближаването на България до стандартите на развитите икономики.
- Във Visa е от края на 2004 г. Преди това е ръководила множество проекти на IBM в банковия сектор. Има опит и в търговска банка като началник-отдел “Картови разплащания”. Омъжена, с двама синове, запален скиор и любител на пътешествията до екзотични дестинации.
- Г-жо Райчева, увеличават ли се у нас трансакциите със смартфони и други мобилни устройства, или българите все още са доста скептични към новите методи на разплащане?
- Във Visa вярваме, че разнообразието от начини на разплащане е пътят напред и продължаваме да даваме на потребителите и търговците иновативни технологии. Непрекъснато въвеждаме иновации, за да създадем нови методи на разплащане, включително бързи, удобни и сигурни мобилни решения. Само преди десетина години използването на мобилен телефон за тази цел може да е изглеждало като футуристична мечта, но днес много потребители са наясно с този платежен метод.
Мобилните устройства се превръщат в неизменна част от нашето ежедневие и по-голямата част от българите (65%) са готови да ги използват за пазаруване и онлайн плащания. Постепенно те припознават и използването на смартфон на касите във физическите магазини - 18% вече се възползват от това решение. Българските потребители го оценяват най-вече заради бързината и удобството му, както и заради неговата сигурност. Това се потвърждава от резултатите от проучване на Visa за мобилните разплащания през 2022 г., което обхваща страните от Централна и Източна Европа, включително и България. Според проучването 85% от българските потребители търсят интересни продукти и услуги, използвайки своите смартфони. Мобилните устройства се употребяват често и при поръчване на стоки или услуги (76%).
- Представляват ли иновациите в разплащанията и особено в мобилните риск за сигурността?
- Мобилните разплащания в магазин или онлайн са сред най-сигурните. Всички трансакции с карта Visa, извършени със смартфон, смартчасовник или таблет, са толкова сигурни, колкото всички други. Изключително важно е, че когато потребителят въведе данните от своята карта в онлайн магазин или в дигитален портфейл на смартфон, Visa ги заменя с уникален набор от цифри. Тази технология се нарича токенизация и осигурява допълнително ниво на сигурност. От гледна точка на потребителите е от голямо значение плащанията да са удобни и лесни за използване дори от хора с основни умения за работа с мобилни устройства.
С Visa сте защитени и от измами, загуби и кражби. Правилното използване на карта Visa според указанията на банката издател, включително през смартфон и дигитален ръчен часовник, осигурява допълнителна сигурност след приключване на трансакцията. Даваме възможност на хората да си върнат парите, ако нещо се обърка. Например, ако сте жертва на онлайн измама или артикулът не е пристигнал, не отговаря на описанието или е дефектен, ако е повреден или просто не сте доволни от него, можете да получите парите си обратно (според условията на вашата банка).
Трябва да отбележа още едно предимство – картите Visa могат да се използват за плащане в повече от 150 валути на милиони места по света, така че туристите не трябва да се притесняват как и къде ще могат да плащат, докато са на почивка. С Visa те могат просто да се насладят на ваканциите си.
- Коя възрастова група е най-склонна да използва услугата?
- Доскоро беше малко вероятно да излезем от вкъщи без портфейл или разплащателна карта. Днес това е практика не само за поколението Z и ентусиастите на високите технологии. Вече 7 от 10 анкетирани българи на възраст 45 - 54 години знаят, че могат да плащат със смартфона си в магазините, а 19% се възползват от тази възможност. Онлайн разплащанията бавно превземат пазара с навлизането на него на по-младите хора.
- Има ли интерес към услугата за безконтактно плащане в градския транспорт?
- Градската мобилност и транспорт имат голям принос за устойчивия живот в бъдеще. В този сегмент Visa си партнира с над 100 европейски града, за да предостави безконтактно плащане за пътуване, което прави по-лесно за хората да ползват обществения транспорт – привлекателна алтернатива на фона на по-малко щадящите климата опции, каквито са автомобилите.
В България, в партньорство с Центъра за градска мобилност и Столична община, Visa внедри иновацията гражданите и гостите на София да могат да плащат безконтактно със своите Visa карти или смартустройства още през 2021 г. Работим по развитието на проекти за градска мобилност и в други големи градове в България.
Според проучване на Alpha Research от ноември 2022 г., поръчано от Visa, делът на българските потребители, готови да плащат безконтактно в градския транспорт, нараства значително и с 56% срещу 44% вече доминира над тези, които все още се въздържат от тази опция.
- Какви са предимствата и недостатъците на този вид таксуване? Страхуват ли се хората от този нов метод?
- Системите на градския транспорт са от изключителна важност при обслужването на голям брой пътници, които разчитат на тях за придвижването си в града. Гражданите и гостите на София, които ползват безконтактното плащане в обществените превозни средства, са защитени чрез модерна технология.
Глобалното проучване на Visa „Бъдещето на градската мобилност, проведено през 2022 г., показва, че за потребителите основните предимства на безконтактните разплащания са удобството (44%), спестеното време поради по-бързи трансакции (40%), премахване на притесненията за достатъчна наличност на пари в брой (38%) и ограничаване на контакта с повърхности и други хора (35%).
Нагласата (или по-скоро инерционният навик) да се плаща в брой и опасенията за измама продължават да бъдат основна бариера пред ползването на услугата. Но вече наблюдаваме значително увеличение на осведомеността за ползите от нея.
С въвеждането на иновативни безконтактни
плащания в масовия транспорт София се присъедини към глобалните мегаполиси като Ню Йорк, Лондон и Сингапур, където милиони хора използват технологията на Visa и се възползват от по-бърз, лесен и удобен начин за пътуване.
- Как се развива дигиталната икономика, има ли бъдеще у нас?
- Дигитализацията се превърна в неразделна част от днешния бизнес и икономика. Динамичното развитие на технологиите засяга различни аспекти от начина ни на живот – от внедряването на нови методи за комуникация до изпълнението на работните задължения по иновативен начин, свързан с дигиталните инструменти. Дигитализацията създава благоприятна почва за развитие – ефективна оптимизация на бизнеса, разширяване на пазарния обхват, покриване на нови целеви сегменти и стимулиране на растежа. България не прави изключение от тази тенденция.
Много международни проучвания показват, че безналичните плащания и дигитализацията са предпоставка за намаляване на сивата икономика. Проучване на консултантската компания A.T. Kearney разкрива, че 10% увеличение на дигиталните плащания в дадена страна води до свиване на дела на сивата икономика с 4%. Ето защо голяма част от всички мерки, прилагани от правителствата за справяне със сивата икономика, се фокусират върху дигиталните разплащания. Приемането на безналични плащания в Европа нараства, но все още е необходима подкрепа и от страна на държавните институции. Те могат да въведат данъчни стимули, да подкрепят създаването на инфраструктура и самите те да използват безналичните плащания.
- Доверяват ли се българите на дигиталните плащания?
- През последните няколко години сме свидетели на широко разпространено пренасочване на потребителите към удобството и бързината на онлайн пазаруването и цифровите плащания във всичките им форми. Дори преди да се разрази COVID-19, онлайн продажбите се ускоряваха, но след пандемията дигиталното доверие на потребителите нарасна експоненциално.
Българи от всякаква възраст и пол обичат да пазаруват онлайн и го правят с увереност според проучване на Visa от 2022 г. за опита с плащанията в електронната търговия в България. Най-често това се случва в големите вериги и магазини. 67% от анкетираните са посочили, че пазаруват онлайн няколко пъти в месеца. Но 63% от потребителите казват, че предпочитат плащане в брой при доставка, дори ако поръчката е направена онлайн. Плащането при доставка с карта е предпочитано от 41%.
Основната причина, поради която участниците избягват да плащат онлайн с карта, е навикът и свързаните с него нагласи (напр. потенциалните връщания и възстановяване на средства се възприемат като дълги и обезпокоителни). Рискът от измама (данните на картата да не са защитени) е вторичен. Но потребителите са гъвкави и са склонни да плащат онлайн, когато нямат друга възможност или вече са изградили доверие в магазина.
Дигиталните плащания се практикуват, както вече посочих, от модерни, уверени хора с динамичен начин на живот, обикновено по-млади и заможни, технически грамотни. Възрастните хора, особено със средни финансови възможности и липса на технически познания, предпочитат наложен платеж. Те обосновават избора си на необходимостта да видят продукта преди да платят. Някои българи заявяват, че се чувстват по-склонни да плащат онлайн за по-големи и по-скъпи покупки. Много от тях посочват, че биха използвали кредитни карти, ако нямат налични средства по сметката.
Visa беше първата платежна мрежа, която започна автоматично да проверява 100% от всички трансакции за потенциална измама, преди преводът да бъде разрешен от банката. Имаме капацитета да използваме данни за повече от 4,2 милиарда картови сметки и трансакции на стойност 14 трилиона долара, за да предотвратяваме неоторизирани плащания бързо и ефективно.
- Каква е тенденцията при малките и средни предприятия – използват ли дигитални технологии в разплащанията си?
- Според ООН малките и средните предприятия съставляват над 90% от световния бизнес, осигуряват от 50% до 70% от световната заетост и формират 50% от брутния вътрешен продукт (БВП). Visa идентифицира решаващото им значение за икономиката и рисковете, пред които са изправени, и затова фокусира върху тях значителна част от своите ресурси.
За да бъдат конкурентоспособни и да процъфтяват в глобалната дигитална икономика, те трябва да предлагат методите за разплащане, които техните клиенти предпочитат. Особено остро се усеща липсата на ПОС терминали в малките магазинчета, на пазари и базари, при фризьори, козметици, лекари, зъболекари.
Малките и средни предприятия се нуждаят от експертна подкрепа, за да се ориентират в бързо променящата се среда, да се запознаят с възможните решения, които да им помогнат да правят електронни плащания, за да отговорят на нуждите на своите клиенти бързо, удобно и сигурно. Visa притежава опита и може да помогне на малките и средни предприятия да извлекат максимума ползи от преместването на бизнеса им онлайн. Visa се ангажира също да подкрепя нашите български банки, за да позволи на търговците и потребителите да използват иновативни, надеждни и сигурни плащания.
- Кои от тях са най-подходящи, за да не натоварват фирмите с допълнителни разходи?
- В България Visa, в партньорство с български банки, държавни институции и неправителствени организации, изпълнява от средата на декември 2022 г. програмата „България БезБрой. Целта е да помогне на малкия и среден бизнес да възприеме дигитални разплащания. Чрез „България БезБрой се стимулира ускореното развитие на мрежата за дигитални разплащания и дигитализацията на българската икономика като цяло.
Инициативата предвижда подкрепа за малкия бизнес, който понякога се затруднява да разпознае предимствата от въвеждането на безконтактните плащания. Друга посока е онлайн пазаруването, тъй като нерядко фирмите се затрудняват да стартират електронни магазини. За някои малки фирми, ограничени с времето, въвеждането на онлайн бизнес може да бъде скъп и обезкуражаващ процес. Ето защо Visa работи заедно с партньори, за да даде възможност тези фирми бързо да изградят дигитално присъствие, като им предоставя необходимите инструменти, ресурси и съвети.
- Какъв ефект оказват дигиталните услуги върху икономиката като цяло?
- Според Световния икономически форум 70% от новите продукти и услуги, които ще се създадат в световен мащаб през следващото десетилетие, ще се основават на производителността на дигиталните технологии. В голяма част от света 5G мрежите, интернет на нещата и дигиталните плащания вече са реализирали значителен обхват. Разширяването на достъпа до тези технологии и в останалите райони на Земята ще даде възможност на всички и навсякъде да процъфтяват чрез приобщаващата и по-справедлива дигитална икономика.
В началото на пандемията от COVID-19 се прогнозираше, че ускореният темп на дигитална трансформация ще изостри дигиталното разделение. Последните данни са много по-окуражаващи, особено що се отнася за достъпа до дигитални плащания. Според Глобалния индекс на Световната банка за 2022 г. е постигнат напредък в универсалния финансов достъп, като 71% от възрастните в развиващите се икономики вече имат финансова сметка, спрямо 42% преди десетилетие. Петдесет и седем процента правят или получават дигитални плащания спрямо 35% през 2014 г. Кумулативно приблизително 300 милиона души са получили достъп до основна банкова сметка, което е повече от населението на Турция, Германия и Франция, взети заедно. Общият брой хора, които все още не са финансово приобщени, е намалял от 1, 7 милиарда на 1, 4 милиарда.
Дигиталните продукти и иновации на Visa могат да се превърнат в ускоряваща сила, превръщайки всяка иновация в дигиталните технологии в маховик както за достъп до основен акаунт, така и за продължаваща възходяща икономическа мобилност. Увеличаването на финансовия достъп трябва да се извършва отговорно, според глобалните стандарти, правила и предпазни мерки. Ние вярваме в икономиките, които включват всички, навсякъде, които помагат за процъфтяването на всички, навсякъде, и гледаме на финансовия достъп като основополагащ за бъдещето на движението на парите. Visa играе и ще продължава да играе съществена роля за напредъка на финансовото приобщаване.