„По качеството ще ги познаеш“ е съвместна рубрика на "Лидл България" и 24chasa.bg, в която всеки месец разказваме повече за качеството на продуктите и как да го разпознаваме.
Темата на днешния ни материал е бирата, която продължава да е сред най-предпочитаните напитки у нас, според данни на Съюза на пивоварите в България (СПБ).
Богат асортимент от собствени марки
В основата на бизнес модела на Lidl са собствените марки на компанията, като бирата не прави изключение. "Лидл България" поддържа 4 собствени марки в постоянния си асортимент - Perlenbacher, Argus, Deep и Camaro.
Най-популярните сред тях са Perlenbacher и Argus. Именно те са отличени с медал за най-високо качество - Qudal при проучването Private label QUDAL – QUality meDAL 2022/2023. Изследването е проведено на българския пазар чрез онлайн въпросници от швейцарската организация ICERTIAS (International Certification Association GmbH) през март 2022 г. сред 1200 българи.
Голяма част от бирите Argus се произвеждат за Lidl от "Болярка", Велико Търново. С този бранд веригата предлага няколко вида светли бири с различно съдържание на алкохол и плътност, както и чешката Argus Maestic, която е светла бира Lager. Argus Maestic e със защитено географско указание (ЗГУ). Това означава, че използваните съставки за производство на бирата са изключително от географския район, в който се произвежда тя в действителност. Argus Maestic 4,8% 0,5l се вари в град Противин в Чехия, отлежава минимум 35 дни и може официално да бъде наречена "Česképivo“ (запазена географска марка).
С бранда Perlenbacher се предлагат светли бири Pils и пшенична бира 5% алк. 11,5° P. В магазините на веригата се предлагат също светли бири под марката Deep и Camaro.
А за почитателите на крафт бирата Lidl предлага постоянно в своя асортимент Steam-Brew във варианти Session IPA, Weizen Pale Ale, IPA, Stout и Red Ale.
В допълнение на собствените марки веригата предлага и добре подбран избор от бири на различни търговски марки, много от които са част от седмичните предложения на Lidl. По този начин компанията осигурява постоянно разнообразие и възможност на потребителите да опитат нови продукти и вкусове. Клиентският интерес към тези акционни предложения расте и към април 2023 г. седмичните продажби на акционни бири са нараснали с над 45% спрямо предходната година.
Коя бира е качествена и как да я познаем
Качествената бира най-лесно се познава по вида на пяната, твърди Вълчо Русев, мениджър Стоково Снабдяване в "Лидл България", който отговаря за бирата. Пяната трябва да се издига най-малко 3 сантиметра и да се задържа от 3 до 5 минути. Ако бирата е с малко пяна, това говори, че в напитката се съдържа немалциран, обикновен ечемик, което влияе на вкуса и качеството.
Добрата бира се прави само от малц, хмел и вода, обяснява още експертът. Малцът е покълнал ечемик. Това е основната суровина за бирата. Има производители, които смесват суровината и с немалциран (непокълнал), обикновен ечемик, който е по-евтин. При покълването в зърното се натрупват захари, а захарите са онова, което дрождите изяждат и преобразуват в алкохол. Получава се слабоалкохолна каша, която след прецеждане и отлежаване за вторична ферментация, става на бира.
Другата ключова суровина е хмелът, като използването на различен хмел оказва влияние върху вкуса на бирата. В миналото се използвал сушен хмел на листа. Днес масово в бирените фабрики се използва гранулиран хмел. Много важна за вкуса е и водата – нейната киселинност, мекота и т. н.
Строг контрол
Както при всички продукти собствени марки, така и при бирата, Lidl прилага строг контрол върху качеството на продукта. Веднъж годишно бирата минава през т. нар. „блайнд тест“, при който фокус групи опитват различните продукти и ги оценяват по определени критерии. Ако при подобни анализи се установи някакъв проблем - например вкусът е прекалено кисел, сладък, горчив и т.н., се предприемат мерки за подобрение на качеството. Понякога това означава промяна в рецептата - да се повиши алкохолното съдържание или пък градус Плато (мярка за плътност на бирата, която указва колко е разтворената захар в неферментиралата мъст).
Закон за чистотата на бирата
Немските бири в асортимента на "Лидл България" се произвеждат по Закона за чистотата на бирата – Reinheitsgebot. Той е създаден от Вилхем IV, херцог на Бавария. Влиза в сила на 23 април 1516 г. Тази дата остава в историята и в наши дни на нея се отбелязва Денят на немската бира.
Едната причина за създаването му всъщност била свързана не с качеството на бирата, а с трудностите при изхранване на населението. За да се запазят необходимите суровини за производство на хляб, се налагат ограничения за употребата на пшеница и ръж. Вместо да използват тези съставки за приготвяне на бира, те се използват само за печене на хляб. За бирата остава ечемикът.
Другата причина наистина е свързана с качеството и безопасността на бирата. По това време бира се е произвеждала от всякакви зърнени култури и е била овкусявана с какво ли не - листа, билки, плодове, каши, гъби и пр. Някои от тях били токсични, други халюциногенни или дори отровни. За да сложи ред в производството, Законът за чистотата на бирата изброява кои са разрешените съставки за производство на бира. Това са хмел, ечемик (ечемичен малц), вода и мая. В първоначалния вариант маята не е присъствала. Причината е, че тогава култивираните дрожди просто не са били познати и ферментацията е била неконтролируема в резултат на диви дрожди.