
Проблемът при цената на петрола, най-вече на бензиновите продукти, е, че търсенето е горе-долу константно, тоест преориентира се по-бавно. Това каза за агенция „Фокус" икономистът от Института за пазарна икономика Явор Алексиев.
Ако вземем някаква друга стока - например течният шоколад поскъпне рязко, хората ще спрат да го купуват, цената ще трябва да падне надолу. С нефтените и бензиновите продукти нещата не стоят точно така, тъй като общо взето те са „кръвта на икономиката". Затова търсенето се запазва сравнително високо, дори когато цените са високи. В същото време покачванията са доста по-бързи, защото като цяло търговията с петрола е обвързана със сложна логистика, съхранение, дистрибуция, поддържане на запаси, сключване на договори, обясни Алексиев.
По думите му - получава се така, че когато цената се повиши с 2-5 цента нагоре на международните пазари, веднага се усеща поскъпване, а спадът е по-бавен. Като потребители можем да влияем, доколкото използваме по-малко.
Според Явор Алексиев шоково поскъпване ще бъде много тежък камък на врата на българската икономика.
Като цяло вариантите в този случай са два. Покачване на цени, но ако търсенето от потребителите замре, може да се стигне до загуба на пазарен дял. Другият вариант е приемане на загубите и в момента това се случва в много сектори - работят на загуба или с минимална печалба. Идеята е, че ако в момента започнат да се съкращават служители или да се вдигат цени, това води до загуба на пазарен дял. Тъй като не се знае дали слез 3-4 месеца например няма да паднат цените на горивата, много фирми рискуват да работят с ниска печалба или с никаква, но да запазят своите клиенти, защото след това при стабилизиране или падане на цената, ще имат повече предимство и повече клиенти, каза Алексиев.