
“Глобалните пазари са наводнени с евтини китайски електрически автомобили", спомена Урсула фон дер Лайен в речта си, с която съобщи за началото на антидъмпинговото разследване срещу китайските производители.
Но наистина ли китайските електрически автомобили са толкова по-евтини от останалите на европейските пазари? Ами не! Няма китайски електрически автомобил с прекалено ниска цена.
Една от най-успешните китайски марки е бившата британска автомобилна икона MG. Бензиновата модификация на модела MG ZS започва от 17 000 евро в Италия, докато същият автомобил, в електрическа конфигурация с 51 kWh батерия, струва два пъти повече - 34 490 евро.
Най-ниската цена за електрически MG ZS е тази, предлагана в Германия, където струва 31 310 евро. С около 3000 евро по-малко, отколкото в Италия, но все пак двойно повече от цената в Китай, където всъщност електрическият MG ZS струва 119 800 юана, т.е. малко под 15 500 евро по обменния курс. Явно тук хипотетичният "ефект на субсидията“ се губи напълно с пристигането на модела в Европа.
Ако искаме да направим сравнение с някои подобни европейски автомобили, можем да направим паралел на MG ZS с коли от същата категория като Peugeot 2008 или Jeep Avenger. Френският автомобил струва в Италия 38 150 евро във версия Active със 136 конски сили. Avenger, който е малко по-малък от китайския, в електрическата си версия започва от 37 900 евро. Друг азиатски представител в тази категория – но не китайски – е Hyundai Kona, чиято електрическа версия започва от 42 000 евро. Това означава, че този електрически модел на MG, общо взето, е с около 5000-6000 евро по-евтин от конкурентите си.
Същото важи и ако погледнем друг китайски автомобилен гигант - BYD. Най-успешният модел на марката със сигурност е Dolphin, 100% електрически седан от среден клас. В Италия трябват поне 30 790 евро за версията Active с 45 kWh батерия.
Модификацията с най-голяма автономия, тази с 60 kWh батерия, струва 35 790 евро. На френския пазар Dolphin струва най-малко - 28 990 евро, почти с 2000 евро по-евтин, отколкото в Италия. Но дори и в този случай френската цена е почти двойно по-висока от китайската - 116 800 юана, малко над 15 000 евро по обменния курс.
В този случай също изглежда трудно да се направи хипотеза за изкривяване на пазара.
Най-продаваните европейски електрически коли в същата категория са Renault Megane E-Tech, който започва от 40 950 евро, Volkswagen ID.3, който започва от 41 900 в оборудването Pro Performance, и Cupra Born, който започва от 41 100 евро.
Разликата в цените, тук доста по-значителна, обаче се балансира от по-добри технически данни при европейските автомобили. Всички модели всъщност са по-мощни от Dolphin и имат по-голяма автономност.
Да вземем и луксозния Polestar 2 като пример - от компанията, базирана в Швеция, но собственост на китайската Geely.
В Италия версията Standard Range струва 55 800 евро, като цената се повишава до 69 800 евро за версията Long Range с два електрически мотора и задвижване на четирите колела.
Разликата в цената с Германия в този случай е по-висока, където Polestar 2 започва от 48 990 евро, или с около 7000 евро по-малко, отколкото в Италия. В Китай обаче Polestar 2 тръгва от 299 800 юана, т.е. малко над 38 500 евро по обменния курс. Така преодоляването на разстоянието на колите от Китай до Европа пак добавя едни 10 хиляди евро отгоре.
Ако разгледаме цените на BMW iX3, електрически автомобил от баварската марка, произведен в завода в Шенян, в Италия с оборудването Inspiring колата струва 74 700 евро.
Най-добрата цена на този кросоувър е в Германия, където струва 67 300 евро. И в този случай имаме разлика от порядъка на 7000 евро между Италия и Германия. Но колко струва iX3 в Китай? Струва 405 000 юана, около 52 000 евро, или с 15 000 евро по-малко от Германия.
Списъкът може да продължи още дълго, но няма да промени общата ценова картина. В Европа няма много евтини електрически коли, произведени в Китай. Поне засега.