
Технологичните компании, седящи зад социалните мрежи "ТикТок" (TikTok) и "Фейсбук" (Facebook), китайската "БайтДенс" (ByteDance) и американската "Мета" (Meta), оспорват в съда новите правила на Европейския съюз, предназначени да противодействат на господстващото положение на дигиталните гиганти и да направят онлайн конкуренцията по-равнопоставена, като предоставят на потребителите по-голям избор, предаде Асошиейтед прес.
От "ТикТок" посочиха в публикация в блога си, че обжалват класифицирането на компанията като "пазач" в цифровия сектор съгласно Законодателния акт за цифровите пазари (DMA). Китайската платформа заяви, че играе ролята на нов конкурент на полето на социалните медии.
От своя страна "Мета" съобщи, че не е съгласна с решението на ЕС нейната услуга за онлайн пазаруване и продажби "Маркетплейс" (Marketplace) и приложението за съобщения "Месинджър" (Messenger) да бъдат включени в така наречените "портални услуги" съгласно новите правила. От компанията обясниха, че търсят "разяснения по конкретни правни въпроси".
Законодателният акт за цифровите пазари трябва да влезе в сила до март. Той установява списък с дейности, позволени или забранени за големите технологични компании. Целта е да се предоставят на потребителите повече възможности за избор, а компаниите са изправени пред значителни санкции, ако не спазват новите правила.
Определянето на "ТикТок" като "пазач" в цифровия сектор подкопава целта на Законодателния акт за цифровите пазари, като "защитава действителните "пазачи" в цифровия сектор от по-нови конкуренти като самата "ТикТок", заявиха от компанията, добавяйки, че китайското приложение за видео съдържание е "може би най-способният конкурент" на гигантите в социалните медии, пише БТА.
Американските корпорации"Амазон" (Amazon), "Епъл" (Apple), "Гугъл" (Google) и "Майкрософт" (Microsoft) също попаднаха в списъка на "компаниите пазачи" през септември, заедно с "БайтДенс" и "Мета".
Това е така, тъй като те предоставят 22 "основни платформени услуги" - като браузърите "Хром" (Chrome) и "Сафари" (Safari), приложението за съобщения "УатсАп" (WhatsApp) и навигацията "Гугъл мапс" (Google Maps), използвани от бизнеса и гражданите.
"Мета" не се противопоставя на решението да бъде определена като "пазач", но компанията смята, че Европейската комисия е сгрешила, като е посочила конкретно "Маркетплейс" и "Месинджър" като основни платформени услуги.
Компанията обяви още, че ще продължи да работи конструктивно с Европейската комисия, потвърждавайки твърдия си ангажимент за спазване на Законодателния акт за цифровите пазари.