
Новите автомобили с механична ръчна спирачка и трансмисия намаляват все повече и скоро производителите ще спрат да ги предлагат дори и в базовото оборудване. Само преди десетина години ръчните трансмисии влизаха от началното ниво дори при по-големите и скъпи коли. Поради навлизането на електрическите коли и променящите се приоритети на клиентите те бавно, но сигурно губят битката с автоматичните трансмисии.
Автомобилната индустрия претърпя огромен технологичен напредък през последните години. Двигателите с естествено пълнене са почти изчезнали, а
малките агрегати с турбокомпресор вече са станали стандарт
дори за малки и евтини автомобили. Предстоящата чисто електрическа ера е придружена от различни нива на електрификация, от набор от хибриди (меки хибриди, класически хибриди, plug-in) до превозни средства с чиста батерия.
Такива автомобили не са проектирани с ръчна скоростна кутия. Доскоро например
не можехме да си представим да имаме само два педала в кола
Липсата на трети педал на съединителя днес не изненадва никого. Заради все по-големите задръствания в градовете ръчната смяна на скоростите и честите натискания на съединителя стават все по-неприятни за шофьорите. Зад развитието на автоматичните трансмисии по някакъв начин стои и борбата за намаляване на емисиите на CO2. Автоматичното превключване на предавките логично позволява по-добър контрол на превключването на скоростите, а новият тип автоматична трансмисия идва с по-голям брой предавки, което се отразява и в по-ниска консумация и съответно по-ниски вредни емисии.
Освен това при електромобилите и хибридите (изключение са леките хибриди) нямате други възможности освен автоматика.
Познатата механична ръчна спирачка, намираща се между седалката на шофьора и тази на пътника до него, постепенно също отива в историята. Марките, които в момента предлагат най-висок процент модели с ръчна спирачка, са Suzuki (71% - пет от седем модела), Abarth (66% - два от три модела), Dacia (50% - два от четири модела), Fiat (45% - пет от 11 модела) и Ssangyong (40% - два от пет модела). Някогашната универсална ръчна спирачка сега е запазена предимно за по-малки и по-евтини бензинови автомобили. Реалността обаче е такава, че
ръчната спирачка ще изчезне от масовите автомобили
до края на това десетилетие.
Електронната ръчна спирачка предлага на водача по-голям комфорт с автоматично управление и функции Hill Hold, които улесняват потеглянето при наклон, докато конвенционалната ръчна спирачка е по-евтина за смяна. Електронната ръчна спирачка може да бъде до три пъти по-скъпа за ремонт от ръчната спирачка. Обикновената ръчна спирачка струва около 230 евро срещу 680 евро.
Електрическата ръчна спирачка (EPB) също така намалява разхода на гориво благодарение на по-малкото тегло на спирачната система. Системата се активира с обикновен бутон.