
Разбираемо е, че конкурентите може да не са доволни от разширяването на дейността на United Group в България, казва главният изпълнителен директор на Vivacom
- Г-н Андреев, да започнем с последното решение на КЗК, свързано с част от сделката за придобиване на активи на Булсатком.
- Това решение се отнася до по-ранно придобиване на определени активи на Булсатком от Vivacom. То е отделно от проверката на придобиването на Булсатком, която тече в момента.
През ноември 2022 година се споразумяхме да придобием мобилните кули и инфраструктурата на оптичната мрежа на Булсатком. Придобиването на кули беше малка по мащаб сделка и не подлежеше на никакви регулаторни одобрения.
Смятахме, че не е необходимо одобрение и за придобиването на оптична мрежа поради механизма за обратно наемане, който позволява на Булсатком да запази пълен контрол върху мрежовите активи. Въпреки това, а и за избягване на всякакво съмнение, ние уведомихме КЗК за тази сделка в началото на януари 2023 година. Почти 11 месеца КЗК разглеждаше детайлно тази сделка. И сега те потвърждават, че одобрение не е било необходимо, както смятахме и ние.
- Придобиването на Булсатком от вашия собственик, United Group, разтърси телекомуникационния пазар. Защо сделката предизвика такава реакция?
- Разбираемо е, че конкурентите може да не са доволни от разширяването на дейността на United Group в България. Те сякаш са свикнали със стария имидж, който Виваком имаше при предишните си собственици, и сега трудно приемат амбицията ни да бъдем лидери не само по отношение на качеството на услугите, но и по отношение на аудиторията, клиентите, модерните решения, иновациите и цените.
За United Group тази сделка е естествена стъпка в процеса на стимулиране на по-нататъшните инвестиции и на въвеждане на все повече иновации в България в сегмента на платената телевизия. Пазарът на платена телевизия е силно конкурентен, но има в себе си огромен потенциал за бъдещето.
След навлизането на United Group в България през 2020 г. и благодарение на нашите усилия, конкуренцията на пазара на платена телевизия значително се разви и засили. United Group е ключов двигател на иновациите на този пазар. Най-яркият пример за това е интерактивната телевизионна платформа EON, която буквално преобрази начина, по който потребителите гледат телевизия в България.
В основата на нашата инвестиционна стратегия е удовлетвореният клиент. Непрекъснатото усъвършенстване на нашите предложения и на нашите продукти е в основата на всичко, което правим. И това явно не се харесва на конкурентите ни.
- Какви са реалните планове на United Group за Булсатком?
- Нека припомня, че Булсатком премина през труден период и се сблъска с множество сериозни предизвикателства в настоящата икономическа среда. Компанията е отслабена и с бързо намаляваща клиентска база. Финансовите затруднения на Булсатком доведоха до ситуация, в която компанията не получаваше необходимото ниво инвестиции за продължителен период от време. И, разбира се, подобно негативно въздействие се отразява най-вече на потребителите.
Независимо от положението, в което се намира Булсатком, ставайки част от United Group, ние ще можем да използваме нашите ресурси, експертиза и капацитет, за да я надградим и развием. Инвестицията в Булсатком ще доведе до положителен ефект върху качеството на услугите, предоставяни на клиентите на Булсатком, и е страхотна възможност за Булсатком преди всичко да се възстанови, а като следваща стъпка – да ускори по-нататъшното си развитие.
В правото на ЕС съществува понятие, наречено „защита на неуспешна фирма“. Това означава, че когато едно предприятие е в несъстоятелност, за него е по-добре да бъде придобито от конкурент, отколкото да изчезне от пазара. Разбира се, това трябва да бъде одобрено от КЗК, но е сигурно, че за абонатите е по-добре Булсатком да бъде поета и управлявана, вместо да фалира.
Тук обаче трябва да се внимава и за двойните стандарти. А1 наскоро обяви партньорство в България и няколко други държави с Netflix. Това е ясен опит за установяване на доминиращо присъствие на българския пазар на телевизионно разпространение и илюстрира нарастващата сила на международните ОТТ на този пазар. Реакциите на нашия конкурент А1 не бива да прикриват факта, че докато се оплакват от сделка, която би спасила фалиращия национален оператор, те се съюзяват със световен гигант, за да доминират в платената телевизия в България.
- Как ще отговорите на критиките от страна на конкурентите, че в сделката има много проблеми? Например, че ако тя бъде одобрена, ще имате господстващо положение на пазара на телевизионната аудитория.
- Твърдо вярваме, че сделката не поражда опасения за конкуренцията, и че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще потвърди това.
Нашите конкуренти твърдят, че Виваком заедно с Булсатком ще представляват 60% от българския пазар на платена телевизия. Но тук се пренебрегват важни факти.
Първо, съществуват множество регионални кабелни оператори, които предоставят фиксирани широколентови услуги и платена телевизия. Според статистиката на КРС в България има 244 оператора на платена телевизия и над 640 доставчици на фиксирани широколентови услуги. Огромният брой активни оператори на този пазар, както и честото навлизане на нови такива, ясно показват, че бариерите за навлизане и разширяване на пазара са ниски. Това беше изрично потвърдено в докладите на КРС през годините.
Второ, докладите на националния регулатор не обхващат съществена част от пазара на платена телевизия. Всички сме свидетели на бързото нарастване на дела на международните OTT (видео стрийминг) услуги, предоставяни от Netflix, Amazon и HBO, а проникването на OTT услугите в България непрекъснато се увеличава.
Цялата индустрия знае, че на пазара съществува и огромен "сив сектор". Според последните пазарни проучвания реалният брой на крайните потребители на платени телевизионни услуги е поне с 480 хил. души по-голям в сравнение с този, който се отчита в КРС.
Забележително е също така, че във всички последни публични коментари и изявления никой не споменава факта, че има и няколко международни доставчици на DTH телевизия, които остават извън официалната статистика, включително турски и гръцки канали.
Независимите проучвания показват, че има непълно отчитане на абонатите, както и значителен сив сектор, и се надявам, че КЗК внимателно ще разгледа всички релевантни фактори и ще изчисли коректните пазарни дялове.
United Group, към която Vivacom принадлежи, имаше подобна ситуация в Гърция, когато придоби местния оператор Wind. Тази сделка беше разгледана от Европейската комисия. Комисията заяви, че ОТТ и сивият сектор също са част от пазара, така че трябва да бъдат включени в изчисляването на пазарните дялове.
След включването на тези участници на пазара пазарните дялове изглеждат различно. Според нашите оценки общият ни дял в платената телевизия ще бъде около 40%. Конкурираме се с А1, със стотици по-малки оператори, с ОТТ, със сивия сектор, с DTH. Това е силно конкурентна среда.
- Как ще гарантирате, че правата на потребителите ще бъдат защитени? Това включва качеството на услугите, достъпа до разнообразни програми и не на последно място – ценовата политика.
- На първо място, тази сделка ще донесе на потребителите наистина разширена гама от услуги и значително ще подобри качеството на получаваните от тях телевизионни услуги, като например по-голям брой HD канали и достъп до богато аудио-визуално съдържание като част от видеотеката на EON. Сделката ще подобри значително и качеството на получаваните от тях интернет услуги по отношение на скоростта на изтегляне и качване.
Нашата основна цел е да предоставяме на клиентите си превъзходни продукти и сме го доказвали многократно както като група, така и като компания.
United Group навлезе на българския пазар през 2020 г. с придобиването на Vivacom. Оттогава насам тя предприе редица важни стъпки, свързани с иновации, които наистина трансформират пазара. Сред ключовите ни постижения са развитието на най-голямата 5G мрежа в страната* и разгръщането на първата 10GIGA оптична мрежа; стартирането на първите 5G неограничени планове, които осигуриха пълна свобода на комуникацията на всички мобилни потребители в страната. С пускането на награждаваната телевизионна платформа EON дадохме възможност за достъп до изцяло нов начин на гледане на телевизия.
Що се отнася до ценовата ни политика, трябва да се каже, че платената телевизия е конкурентен пазар, на който Виваком, A1 и други се конкурират ожесточено и ще продължават да го правят. Разбира се, всички знаем, че в България се наблюдава силна инфлация, така че цените трябва да бъдат коригирани, като това се случва в строгите граници, определени от КЗК и КЗП.
- Какви според вас трябва да са действията на българските институции?
- КЗК е компетентна и ще разгледа сделката като компетентен орган. Ние оказваме пълно съдействие на комисията и предоставяме цялата необходима информация.
Бях шокиран от признанието на А1, че са поискали от австрийското правителство да окаже натиск върху българското правителство във връзка с този казус. Подобен подход демонстрира недопустимо неуважение към българските институции и към българския национален суверенитет. Това е изключително сериозен въпрос, чуждестранните компании не могат да лобират пред своите правителства, за да получат специално отношение в България. Всички трябва да получават еднакво третиране, всички трябва да се подчиняват на едни и същи правила. А1 и австрийското правителство не могат да се намесват в нормалното функциониране на българските институции.
- Какво мислите за реакциите и действията на вашите конкуренти?
- Не искам да коментирам повече нашите конкуренти. Тази сделка не зависи от тях. Въпреки това те направиха няколко агресивни публични изявления, в които атакуваха нашата сделка от всички възможни ъгли и направиха подвеждащи твърдения. Това само показва, че те са много притеснени от засилената конкуренция, която сделката внася на българския пазар. Те са наясно с конкурентните цени и по-добрите предложения, които тази сделка ще донесе на потребителите.
Очевидно е, че нашите конкуренти вече виждат огромното развитие, което Виваком и United Group постигат в България. Сега ние определяме тенденциите, а другите просто ни следват. Такъв беше случаят с телевизия ЕON, която изцяло промени начина, по който българите гледат телевизия. Същото се отнася и за плановете Unlimited, които позволиха на всеки клиент да има неограничен достъп до интернет и разговори. Същото е и с много други решения и услуги, които въведохме на българския пазар.
Конкурентите са изнервени и се опитват да ни пречат, защото са неспособни да наваксат изоставането си от нашите иновативни предложения. Те дори не осъзнават, че ние развиваме целия пазар и това е от полза за тях. Те просто трябва да ни следват и да се опитват да се учат от нас.
- Какво се случва на европейския телекомуникационен пазар? През последните години станахме свидетели на много сливания и продажби на инфраструктура.
- Индустрията като цяло споделя становището, че консолидацията е единственият възможен начин за Европа да постигне бързо развитие на инфраструктурата, подобно на воденото от големите телекомуникационни оператори в Азия и Северна Америка, като по този начин да се постигнат целите на ЕС за дигитално развитие. И в САЩ, и в Китай има само по три основни големи оператора, докато в ЕС има 60 големи и средни телекомуникационни оператори.
Европейските телекомуникационни оператори са изправени пред две големи предизвикателства, които изискват огромни инвестиции в капиталови разходи: въвеждане на 5G на мобилния пазар и въвеждане на оптични кабели на фиксирания пазар. А сегашното ниво на фрагментация на пазара не позволява на телекомуникационните оператори да постигнат критична маса, за да финансират такива големи инвестиции.
Знаем, че сделката с Булсатком ще помогне на Виваком да се справи с тези предизвикателства и ще има ползи за конкуренцията и потребителите. Ето защо смятаме, че КЗК трябва да я одобри.
Няколко европейски телекомуникационни оператора също се освободиха от мрежовата си инфраструктура, особено от мобилни кули. United Group също наскоро приключи продажбата на кули в България, Словения и Хърватия. Това позволи на саудитската компания за кули Tawal да навлезе в България и на други пазари. Продължаваме да използваме тази мрежа и имаме чудесно текущо сътрудничество с Tawal.
- Какво е бъдещето на телекомуникационния пазар? Технологичните революции сякаш никога не спират.
- Живеем в изключително интересно време. Само преди няколко години преходът от 4G към 5G изглеждаше като много сериозна революция, изискваща значителни ресурси и много усилия. Днес той вече е реалност, а клиентите нямат търпение да изпробват всички ползи, които новите технологии могат да им донесат. Интегрирането на изкуствения интелект в много решения не само ще увеличи използването на интернет до невероятни обеми, но и ще повиши очакванията на клиентите на всеки оператор. От наша гледна точка виждаме необходимостта от консолидация, за да инвестираме в иновации, които в крайна сметка ще бъдат от полза за потребителите. За да се създаде ексклузивно и подходящо съдържание, за да се намерят нови интересни теми, както и за да се подобри използването на платформите, са необходими технически нововъведения, мащаб и осигурено финансиране. Ние имаме всичко това и сме уверени, че ще продължим да го предлагаме на българския потребител и в бъдеще.
* Най-голямо покритие на 5G мрежа след сравнение по публично достъпна информация към 14.11.2023 г. за покритието на операторите по брой населени места и курорти. Повече на vivacom.bg