Като вярвате, че го хвалите не защото искате да получите нещо, а защото го цените
"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.
Шефката ви е с нова прическа. Много й отива. Иска ви се да й го кажете. Но се спирате. Дали няма да реши, че й се подмазвате? Пък и да не си го помисли тя, точно това може да си кажат колегите ви.
Решавате да премълчите. "Изглеждаш страхотно", казва обаче Иванова. Шефката разцъфтява в усмивка. Едно на нула за Иванова.
Началничката ви не е глупачка и ако колежката ви не си върши работата, надали само комплиментите ще й донесат бонус. Но няма съмнение, че на всекиго е приятно да чуе добри думи за себе си и се поразмеква от тях.
Много хора смятат, че е достатъчно да си вършат добре работата. Пренебрегват факта, че всякакъв вид отношения вървят по-гладко, ако си правят труда и да предразполагат шефа, колегите, партньорите, т.е. да създават доверие по още един начин.
Комплиментът е нормална част от деловия етикет. Не бива да се страхувате да изречете похвала, но трябва точно да я премерите - за какво и в каква доза, подчертават специалистите по комуникация.
Щом шефката ви има прическа, която много й отива, кажете й го. Нали го мислите. Не бива да ви пука как го приемат колегите ви. Ласкателство е, но е искрено.
Психологическият механизъм
е ясен - всеки човек цени себе си и му е много драго, когато някой друг също покаже, че го цени. Щом го накарате да се почувства значим, той ще изпита доверие към вас.
Не само в момента, а задълго. Хората по-рядко си спомнят какво сте направили, но винаги помнят как сте ги накарали да се чувстват, посочват психолозите.
Иначе казано, шефката ви приема, че е в реда на нещата да си вършите отлично работата. За това получавате заплата. Но похвалата за прическата й създава усещане, че е красива жена, и то ще й остане заедно с добра емоция към вас.
Или колегата ви ще забрави колко блестящо сте си свършили вашата част от общия проект. Но няма да забрави комплимента ви колко блестящо той си е свършил своята част, понеже е получил лично признание - че е голям професионалист. Поласкали сте го и е готов отново да работите заедно, да ви подкрепи във важен момент, защото е убеден, че сте свестен човек.
Изкуството на комплимента в деловите отношения е сложно, понеже обектът трябва да се почувства поласкан, без да прекалите. Личното признание към него не трябва да преминава границата на допустимия тип общуване в съответната среда.
Съветът на специалистите е при комплиментите да прилагате две правила.
Първото е да търсите у хората това, което на вас ви харесва, и да го споделяте с тях. Примерно шефът или колегата ви винаги успява на съвещанията да схване най-същественото от дискусията. Като кажете: "Възхищавам се на аналитичния ти ум и на умението ясно да обобщаваш", ще го поласкаете по възможно най-добрия начин.
Всички хора най-много обичат да ги хвалят за ума им.
На второ място са постиженията им. Като се напънете, у всекиго ще намерите какво да харесате и да отличите с комплимент.
Ако нищо такова не можете да харесате, за да сътворите нелицемерно ласкателство, огледайте се във външността. Но в делова среда тя може да е опасна тема за комплименти. При това не става думи за анатомичните й части. Нерядко корпоративната култура изключва даже да кажете на жена, че е елегантна, или на мъж "Страхотна вратовръзка". Ако го направите, не че няма им стане приятно, но може да ви вземат за несериозен човек.
Отделен случай са хората, вманиачени на тема "сексизъм". Не става дума за вербално подхлъзване от сорта на "Много апетитно изглеждаш в тази блуза". (По принцип "апетитно" издава лош вкус за комплимент, освен ако не е за пържола.) Жена може да се обиди и като похвалите прическата й. Нали няма да ви хрумне да ласкаете мъж колко красиво си е сресал косата. Така че много внимавайте какво казвате, ако не познавате добре човека насреща. Още по-задължително е да му правите комплимент за способности, а не за нещо от външността.
Задължително е и да се съобразите с публиката. Искреният ви комплимент за прическата на шефката може да се приеме нормално, ако сте насаме или с колеги. Но пред делови партньори такава похвала от подчинен към началник определено не е подходяща.
Тактът - точните думи на точното място пред точните хора, е изключително необходим дори когато комплиментът е напълно искрен.
Второто правило е да използвате за ласкателство нещо, което човекът много си харесва.
Примерно колегата ви се гордее с начина, по който подготвя отчетите. Ако няма тежко да излъжете, отдайте му признание. Кажете, че докладите му за вас са много интересни, че отчетите са изключително полезни - веднага разбирате какво е финансовото положение, примерно. Той ще го почувства като висока оценка и ще запомни. Но не бива тежко да лъжете.
Представете си, че човекът само демонстрира самоувереност, а дълбоко в себе си знае, че не е чак толкова блестящ. Ще помисли, че му се подигравате, като го хвалите. Ако ви слуша и публика, още по-неприятно ще му стане. А пък какво ще си каже публиката за вас, хич не ви се ще да чуете.
За да прилагате успешно второто правило с делови партньори, е нужно да се подготвяте предварително, като събирате информация за тях. Хората, които владеят висшия пилотаж в комплиментите, обикновено се осведомяват и за неща от личния живот.
Потенциалният клиент ще се поласкае, ако кажете, че сте прочели в социалните мрежи за успех на детето му примерно. Внимавайте обаче, всичко трябва да е елегантно. Не бива да личи, че сте го проучвали, макар той да е наясно, че сте, и вероятно е направил същото за вас.
Все пак ограничавайте личните теми. Ласкателства за деца и хобита са ок. За притежания от сорта на "Къщата ви е красива" или "Колата ви е звяр" - невинаги. За брачни или любовни партньори комплиментите понякога дори са опасни. Може клиентът, с когото искате да подпишете сделка, да се е разделил с блондинката, с която ви запозна на коктейл, или тя да го е ядосала сутринта. И хич няма да не му хареса, че питате за нея.
Проблемът с дозата най-често идва, когато прилагате второто правило - правите комплимент за нещо, което човекът си харесва. Тук рискът да прозвучите лицемерно и да прекалите е много по-голям, отколкото когато искрено харесвате нещо у шефа, колегата, партньора. Понеже се насилвате, не уцелвате мярката и изглежда, че се подмазвате. Не будите доверие, а карате другият да застане нащрек - "Този какво ли ще иска, щом толкова ми се слага".
Затова психолозите препоръчват да бъдете пестеливи.
Колкото по-неискрено, толкова по-кратко
е златното правило за такива случаи. Да, началникът ви се гордее с умението си да убеждава партньорите, с които преговаря. Но вие смятате, че действа малко като мутра - прекалено притиска, извива ръце. Кажете просто "Шефе, никой не може да устои на аргументите ти". Без да влизате в подробности за аргументите, защото ще си проличи отношението ви.
Неискреното ласкателство си е вид лъжа, а при нея правилото е, че детайлите водят до издънка.
Най-важното - преместете фокуса
Експертите по комуникация изтъкват, че с деловите комплименти са най-успешни хората, които са променили фокуса си. Това ще рече, че те ласкаят не когато искат да получат нещо и затова се стараят да предразположат шефа, колегата, партньора. Те хвалят, защото са си наложили да бъдат отзивчиви към другите, към техните нужди. А една от основните нужди на всеки човек е да бъде ценен. Следователно, когато вие решите да се стараете винаги да задоволявате тази потребност, се сдобивате с мотивация.
Постепенно си създавате навик да сканирате "емоционалната ситуация" и успявате бързо да откривате нещата, за които да похвалите хората, като употребите точната доза, без подмазване и вербални подхлъзвания.
Ако успеете да преместите фокуса от себе си към другите, комплименти ще ви идват наум лесно и бързо. С практиката ще достигнете състояние, в което правите комплименти безусловно, а не предимно когато се нуждаете от насрещна услуга, обяснява проф. Радж Рагунатан, професор по маркетинг от бизнес училището в Университета на Тексас.
Проучванията за т.нар. позитивна психология доказват, че ако владеете изкуството да правите комплименти, получавате много предимства.
Имате по-висок шанс другите да ви харесват, което носи ползи - доверяват ви се по-лесно, склонни са да ви прощават грешки, да ви правят услуги.
Допълнителната облага е, че повишавате собственото си щастие. Психологическото обяснение е, че когато хвалите другите, възприемате себе си като щедри и добри хора, а това повишава самочувствието ви.
В новия специален проект "Точният човек" за успешна кариера и личностно развитие можете да прочетете още: