НА ЖИВО: Заседание на 49-о Народно събрание

Видео Подкаст Профил

Ако всеки понеделник ви е черен понеделник

Или как с четири списъка да разберете защо мразите работата си

"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.

Понеделник ви е черен ден. Мразите го, защото трябва да започнете да работите. Не сте мързеливи, но ненавиждате задачите, които трябва да изпълнявате. Те не са трудни, напълно отговарят на квалификацията ви, справяте се с успех, печелите добре и напредвате в кариерата. Въпреки това не сте щастливи. Искрено казано, направо сте нещастни.

Не бива да сте нещастни, затова най-напред помислете откъде извира проблемът.

Може да е "околната среда" - шефът, колегите, партньорите. Може да са конкретните задължения, с които сте натоварени на тази длъжност в тази фирма. А може да сте си сбъркали и професията.

Проблемът с "околната среда" се среща много често.

Но и се отстранява сравнително лесно - като си потърсите работа в друга компания.

Вторият и третият вариант като извор на вашия "черен понеделник" обаче искат по-детайлно проучване. За него също си има технологии.

Една от тях е да съставите четири списъка:

"Нещата, които обичам да правя",

"Нещата, с които се справям много добре",

"Нещата, които мразя да правя",

"Нещата, с които се справям зле".

Бъдете честни, като ги пишете. Няма

никакъв смисъл да лъжете себе си.

Целта е се самоанализирате, да съберете и да изложите на хартия (на екрана на компютъра или смартфона, ако ви е по-лесно) информацията за вашите качества, предпочитания, познания и слабости. Идеята е да използвате наученото за себе си, за да разберете от какво сте нещастни в сегашната си работа и да намерите онази професионална роля, която ще ви прави щастливи.

Техниката не е съмнителна, работи. Твърдят го психолози и специалисти по кариерно развитие. Един доказано успял човек и визионер - британският милиардер Ричард Брансън, основател и собственик на "Върджин", също препоръчва да постъпите тъкмо така. Когато не сте сигурни дали кариерата ви върви в правилната посока, запитайте се какво обичате да правите и какво не обичате да правите, после търсете възможности, свързани с първото, и отбягвайте места, обвързани с второто, обяснява простичко сър Брансън.

Това простичкото използвайте, макар че в интернет ще намерите съвети как да направите диаграма на Вен, кръгове на Ойлер и т.н., за да видите къде се засичат четирите списъка. Вие си се познавате достатъчно, може да минете и без сложни чертежи.

Разбира се, най-щастливи ще се чувствате, като заемате само длъжности, съчетаващи нещата, които обичате да правите, и нещата, с които се справяте много добре. Примерно обичате да пишете, пишете отлично и си намирате журналистическа работа. Да, но

животът не е толкова розов.

И не само защото на трудовия пазар няма такива свободни длъжности в нито една компания. Вината може да си е лично у вас.

Много често списъкът, включващ нещата, с които се справяме добре, се пресичат със списъка на нещата, които мразим, посочват психолозите. Причините за това може да са най-различни - като се започне от природни таланти, мине се през образование, та се свърши с кариера, тръгнала в определена посока по стечение на обстоятелствата.

Може да са и особености на характера. Да речем, справяте се отлично с писането, но в списъка с неща, които мразите, фигурира ненавист да ви нареждат какво да пишете днес. Е, тогава журналистическата работа не е за вас. Няма медия, в която ще пишете само за каквото когато ви се иска. Дори шефът да не ви нарежда, те събития ви поръчват темите, с които трябва да се занимавате. При вашата нагласа ще сте щастливи да творите белетристика, но май "писател къща не храни".

Тук следва изборът

дали да продължите с работата, която не харесвате, или да рискувате с нова, която не носи сигурен доход, но пък носи удоволствие.

Ползата от честността при списъците е, че е възможно в тях да откриете и друго - че при обичаните ви неща има едно, с което се справяте зле, но сте способни да започнете да правите добре след съответни тренировки, усилия, курсове и т.н. Тогава съставете план за обучението и развитието си, а докато го постигнете, престанете да преживявате "черните понеделници".

Експертите казват, че няма нищо идеално и не е велика вероятността да намерите работа, напълно покриваща нещата, които обичате, плюс нещата, които правите най-добре, и напълно изключваща като задачи нещата, които мразите, плюс нещата, с които се справяте зле. Старайте се онези от негативните списъци да са възможно по-малко при длъжността, която заемате, по-постижимо е.

А като ще се самоанализирате, обърнете специално внимание на нещата, с които се справяте зле. Заслужава си да ги намалите, като повишите квалификацията си.

Помислете също

какво и защо мразите.

Дали пък в този списък не фигурира това или онова, понеже не сте добри в него, а не защото наистина го мразите? Често хората казват "Не обичам да общувам и затова не искам да бъда журналист (или търговец, учител, адвокат и т.н.)". Когато обаче подобрят уменията си, се оказва, че им харесва.

Най-важното при техниката с четирите списъка е да решите какво да предприемете. Глупаво е да продължавате да правите едно и също, а да очаквате различен резултат. Черните понеделници няма да отминат сами, ще стават все по-черни и черни. Затова ги изгонете.

В "Точният човек" - новия специален проект на "24 часа", можете да прочетете още:

Как да впрегнете интуицията, за да постигате успех

Приятел в служба се познава

6 конкретни техники да обезвредите 6 типа токсични колеги

Хитрини да се обвиете в харизма за онлайн общуване

Внимавайте, когато шеф или колега изрече "Честно казано"

10 начина да се нахъсате за успех

Как да се отнасяте с фаворита на шефа

10 аргумента пред шефа, като искате по-висока заплата. Сега е моментът

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още