6 конкретни техники да обезвредите 6 типа токсични колеги

Трябва да ги неутрализирате не само за да не вредят на кариерата ви, а и за да не заприличате на тях

"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.

Cпоред една теория всеки човек е нещо средно аритметично на петимата, с които общува най-често. Така е, първо, защото си избирате кой да влезе в близкото ви обкръжение - действа някаква неведома сила на привличане или отблъскване. Освен това поведението на хората, с които най-често общувате, е заразително.

Особеността е, че приятелите си можете да избирате, но за жалост в работата се налага да имате твърде чести връзки с хора, които може и да не ви допадат. Законът за средно аритметичното обаче продължава да действа, и то силно, защото с един-двама-трима неприятни колеги прекарвате поне по 8 часа 5 дни в седмицата. Като сметнете, това е по-дълго време, отколкото сте с приятелите или даже с партньора си. И изведнъж тези кофти хора започват да ви влияят силно. Без да искате и без да се усетите, сякаш попивате от тях онова, което мразите в тях. Доказано е с маса изследвания. Макар че психолозите изтъкват и нещо утешително - установили са, че все пак негативното е по-малко инфекциозно от положителното. Трябва обаче съвсем съзнателно да се контролирате.

Другият проблем с лошите колеги е как да ги неутрализирате, за да не вредят на кариерата ви.

Психолозите съветват да се стараете да постигате и двете цели едновременно - хем да не заприличвате на неприятните хора, като им отвръщате със същото поведение, хем категорично да минимизирате вредите, които искат да ви нанесат.

Т.нар. токсични колеги могат да се разделят най-общо на 6 типа.

Критикарят

Той е още злобар и некадърник, защото способният човек обикновено критикува градивно, с желание да изтъкне слабости и грешки, за да бъдат поправени в името на общия успех. И никога не се държи пренебрежително към чуждите предложения или работа. А критикарят рядко има интересни идеи, не е особено талантлив и трудолюбив. Развихря се да отрича, да посочва пропуски само за да унижи публично колегата си. Често е дребнаво заядлив, язвителен, дори груб. Често критикува не предложението или постижението, а личността на колегата си. Смята, че така блести. И това наистина е единственият начин да се изяви - нали няма свои идеи.

Противодействието: Когато всекидневно общувате с такъв човек, е много лесно да се заразите. Да влезете в същия тон не само като отговаряте на критикаря, ами и някой път да си позволите подобно поведение към трети колега било директно в лицето, било в коментари зад гърба. Внимавайте непрекъснато, пазете се, не искате да станете и вие злобар и критикар.

А когато се насочва срещу вас, ще се справите с този тип неприятен колега, като не се отбранявате, а ударите по неговите слаби страни. Помолете го учтиво да предложи алтернатива на вашето решение или съвсем конкретни промени по него. Бъдете сигурни, че ще се стресне, защото, както обикновено, не са го осенили идеи. Повторете упражнението 2-3 пъти и той постепенно ще се откаже да критикува вас, ще се насочи към по-малко хладнокръвно реагиращи и даващи отпор колеги.

Простакът

Той говори грубиянски, дори обидно и цинично. Любезен е понякога, когато иска услуга. Но невинаги, защото обикновено си мисли, че всички са му длъжни.

Противодействието: Отношението му вероятно не е лично към вас, с всички се отнася така (с изключение на висшестоящите), на него си му липсват първите 7 години. Вие не можете да си позволите да влезете в същата стилистика. Но му заявете в прав текст, че няма да търпите такова поведение. Не защото ви обижда - простак не може да ви засегне, вие сте хора от различни измерения. А защото смятате грубостта за проява на непрофесионализъм.

В този случай не е неетично да поговорите с останалите си колеги и да помолите шефа да вземе мерки. Това не е донос. А в служебните задължения на началника влиза и грижата за добрата атмосфера в екипа. Няма спор, че всеки се чувства омерзен, когато му се налага да контактува с простак. Дори да е само зрител.

Нахалникът

Той обсебва личното ви пространство по всевъзможни начини - пипа вашите вещи, трупа собствените си вещи по вашето бюро или във вашия шкаф, постоянно ви занимава със себе си.

Противодействието: Допускате сериозна грешка, ако не се опълчите на този човек. Той прекрачва допустимите граници и освен това ви пречи да работите. Така че му го заявете в прав текст и твърдо.

Интригантът

Той непрекъснато говори зад гърба на другите, което ви подсеща, че говори и зад вашия, като пуска слухове, в които няма капка истина. Споделя ги и с шефа. Щом обаче се доближите до него вие или някой колега, за когото е сплетничил, лицето му грейва в лицемерна усмивка.

Противодействието: Рязко пресичайте интриганта, когато ви говори за колеги. Покажете му пред свидетели, че знаете за слуховете, които пуска за вас, и за лъжите, които носи на шефа. Накарайте го да аргументира приказките си. Понеже няма да може, вероятно ще спре да се занимава с вас.

Опитайте да общувате лично с ръководителя. Може да споделите с него, ако имате спорове с въпросния колега за работата, заради които смятате, че злослови за вас. (Но не обяснявайте тази втора част за подозренията си, останете на принципния проблем.) Предложете начин, по който да ги решите. Така ще докажете на шефа, че сте професионалисти и може да ви има много по-голямо доверие отколкото на интриганта.

Използвачът

Той се опитва да ви въвлече в заговор, за да накарате друг колега да свърши повечето от работата, която има да свършите като екип. По същия начин се опитва да използва и вас, смятайки се за много хитър. Всъщност той е кръшкач, който демонстрира трескава заетост и активност само когато шефът е наблизо.

Противодействието: Никога не влизайте в съгласие с този човек, за да прехвърлите на друг колега повече работа дори понякога да се чувствате претоварени. Този тарикат не може да използва вас, за да прикрива себе си. Не се оставяйте и вие самите да бъде употребявани, за да вършите неговата работа. Ясно му дайте да разбере, че разбирате манипулациите му.

Ако е възможно, помолете шефа да разпредели работата така, че всеки да има свои конкретни отговорности и хората в екипа да не бъдат взаимозаменяеми. Така съвсем скоро ще стане ясно кой какво върши.

Мрънкачът

Той е от токсичните хора, които изморяват с непрестанната си негативност. Недоволен е от всичко, сигурен е, че никога нищо добро няма да се случи. Винаги някой друг му е виновен.

Противодействието: Пресичайте този колега веднага щом започне да говори по любимия си начин. Негативизмът е страшно заразителен и ако ви се налагат чести контакти, докато се усетите, и на вас целият свят ще започне да ви изглежда черен. Говорете с него практично, само за работа. Като каже любимото си "а-а-а, това няма как да стане", не го разубеждавайте, а си действайте, както сте решили. Ако трябва да действате двамата, кажете на шефа какво предлагате и нека той да нареди на мрънкача да работи.

По никакви други въпроси не го слушайте, когато говори, не се опитвайте да го убеждавате, че светът не е толкова лош и бъдещето не е толкова безнадеждно. Няма да ви разбере.

Вероятно ще се сетите и за други типове неприятни колеги, с които ви се налага да работите - завистници, мърлячи, доносници и т.н. При всички случаи първото най-важно е да имате здрав човешки и професионален морал, да не правите компромиси с ценностите си, за да не се поддадете на зловредното им влияние. Второто най-важно е да не се оставяте на такива хора да ви манипулират, използват, мачкат, ядосват или каквото там искат да направят.

Ще се справите с тях, ако комбинирате силна етика с непреклонна воля.

В "Точният човек" - новия специален проект на "24 часа", можете да прочетете още:

Хитрини да се обвиете в харизма за онлайн общуване

Внимавайте, когато шеф или колега изрече "Честно казано"

10 начина да се нахъсате за успех

Как да се отнасяте с фаворита на шефа

10 аргумента пред шефа, като искате по-висока заплата. Сега е моментът

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още