НА ЖИВО: Заседание на 49-о Народно събрание

Видео Подкаст Профил

Саморекламата - това тънко умение

Трик е да използвате умно комплименти, защото събеседниците ще ви отговорят със същото

"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.

2024 г. ще бъде страхотна за кариерата ви. Само трябва умно да използвате саморекламата. Ще рече, да се представяте в най-добрата си светлина, да изтъквате качествата и постиженията си, да си създавате репутация на успешен човек.

Това е тънко умение: не бива да се хвалите - дразни, но и не бива да скромничите - тогава трудно ви забелязват.

Естествено, че е нужна здрава работа, придобиване на нови знания и умения, за да издигнете вашата кариера до следващото ниво. Иначе няма да има с какво да си правите убедителна реклама. Нали вашият шеф и колегите ви познават, а и не са някакви наивници, които можете да залъгвате.

Но според специалистите има и едни такива лоши навици, с които сами създавате пречки да ви оценяват по-високо. Като ги идентифицирате и отстраните, ще успеете да се "продавате" по-добре.

Спрете да скромничите, дайте адекватна представа на другите за вашите умения.

В повечето случаи на скромността се гледа като на добродетел. Но прекалената скромност саботира кариерата.

За да бъдете по-уверени в себе си, което кара и другите да мислят, че винаги знаете какво правите, помислете в какво сте добри и какво ви прави подходящи за тази работа. Припомнете си кой е най-големият ви професионален успех, с какво сте допринесли за просперитета на вашата компания.

Като си отговорите на тези въпроси, ще разберете, че няма защо да скромничите.

Вторият съвет е да не използвате думи, които ограничават вашия потенциал. Те имат голяма сила, могат да повлияят на мисленето и самоувереността ви. Така ви насочват към успех или към провал. Освен това думите, които казвате, изпращат директен сигнал и до мозъка на събеседника за вашите способности и умения.

"Не мога" отнема от вас контрола върху ситуацията, омаловажава вашите способности, прави ви изключително лоша реклама. По-добре кажете "Ще имам нужда от помощ" или от каквото друго имате нужда, за да свършите работата. Фразата обикновено не е свързана с вашите реални способности, а с това, че не разполагате с подходящи ресурси в момента. Може да означава и че не искате да направите нещо. Но и в двата случая тя вреди на репутацията ви.

Мнозина я заменят с "Ще опитам". Но тази фраза включва в себе си шанс за неуспех. С предпазливост не си правите добра реклама. Когато подбирате уверено думите си, хората ще ви приемат за по-надеждни и по-компетентни.

"Не си губете времето в безсмислени общи приказки с колегите си - съветва Шарън Джоунс, автор на книга за успешни стратегии в кариерата. - Насочвайте разговорите в посока, която ще остави добро впечатление за вас у събеседниците ви."

Бъдете в крак с последните новини от света и от вашата индустрия, за да включите тези теми в разговорите си. Създаването на представата, че сте начетени хора, ще ви е само от полза.

Важно е да разберете, че можете да управлявате репутацията си, като контролирате информацията, която споделяте за себе си с останалите. "Ако не харесвате идеята да се рекламирате, променете гледната си точка. Гледайте на този процес като на изграждането на ваша лична марка, от която до голяма степен ще зависи успеха ви в кариерата", пише Шарън Джоунс.

Трик е да използвате умно комплименти, защото събеседниците вероятно ще ви отговорят със същото. Хората обичат да ги ласкаят. Акцентирайте на съвещание върху постиженията на колега и той ще се почувства задължен да изтъкне вашите. Това е най-добрият начин за реклама пред шефа.

Е, може и да не се получи, ако колегата ви е голям нарцис. Но и вие внимавайте да не прекалите в стремежа си да се изтъкнете. Не е нужно да заливате събеседниците си с информация, която ви представя добре. Казвайте само необходимото и впечатляващото. Иначе единственото, което ще запомнят, е, че сте самохвалко.

"Намалете нарцисизма в разговора. Не се изкушавайте да споделяте голям брой впечатляващи неща за себе си. Това, което винаги трябва да имате наум, е как карате другия да се чувства", препоръчва Валери Уайт, психолог и бизнес консултант.

За да можете да си правите реклама, хората около вас трябва да ви харесват. Затова винаги поправяйте лошо впечатление, ако се случи да оставите.

Да речем, в напрегната ситуация сте отговорили нелюбезно на колега. Щом си дадете сметка за това, веднага кажете, като проявите чувство за хумор: "Разбрах, че си срещнал злия ми близнак преди малко. Беше изнервен. Извинявам се от негово име". Колегата ви ще приеме шегата и извинението, дори да се е обидил. Но ако не поправите бързо лошото впечатление, никога няма да се радвате на добра репутация.

В "Точният човек" - новия специален проект на "24 часа", можете да прочетете още:

Как да преживеете професионален гаф, без да (по)страдате

И с дребни закъснения рушите репутацията си

Ако всеки понеделник ви е черен понеделник

6 конкретни техники да обезвредите 6 типа токсични колеги

Хитрини да се обвиете в харизма за онлайн общуване

Внимавайте, когато шеф или колега изрече "Честно казано"

10 начина да се нахъсате за успех

Как да се отнасяте с фаворита на шефа

10 аргумента пред шефа, като искате по-висока заплата. Сега е моментът

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още