Най-мъдро е да не правите излишни движения, щом не ви е ясна цялата картина в службата
"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.
Специалистите по кариерно развитие учат, че няма да постигнете успех, ако не проявявате инициатива в работата. Само че има моменти, в които е разумно да се приложи тактиката "умряла лисица".
Това не може да бъде стратегия - ако все се скатавате, наистина не само няма да напреднете, ами и да оцелеете в повечето компании. Може да бъде обаче план за краткосрочно поведение.
Има поне 6 случая, в които е добре да играете "умряла лисица", т.е. да не правите излишни движения и да се стараете да не ви забележат.
1. Претрупани сте със задачи, които едва успявате да свършите качествено и навреме. Тогава е разумно да не си отваряте устата на съвещанието, когато шефът пита за нови идеи. Пита не точно вас, а и според длъжностната ви характеристика не е ваша отговорност да ги дадете.
Направете се на "умряла лисица". Нали знаете, че обикновено този, който дава идеи, бива въвлечен в изпълнението им. Накрая се чуди как да сколаса с всичко, бърка някъде от преумора и излиза виновен.
2. Дошъл е нов шеф, за когото почти нищо не знаете. На първото съвещание гледайте да не правите впечатление, а си дръжте очите и ушите широко отворени. Първо разберете що за човек ви е оглавил и после решете кое е най-доброто поведение.
Някои началници обичат да слушат главно собствения си глас и да спускат задачи. Щом ви се е паднал такъв, тактиката "умряла лисица" може да продължи. Дайте да ви забележи едва когато имате да отчете успешно свършена работа и не забравяйте да подчертаете елегантно, че това се е случило под мъдрото ръководство на новия шеф.
Ако прецените, че мениджърът е добър - т.е. иска мнение на екипа си и очаква инициатива от подчинените си, не прекалявайте с "умряла лисица". Не е полезно за кариерата дълго да останете незабележими за новия шеф.
3. Вашият отдел или фирма са споходени от проверка на по-висша инстанция в компанията или от холдинга. Като не знаете какво се случва, си трайте. От централата може да са дошли да раздават шамари, така че гледайте да не ги отнесете вие вместо прекия началник с някое непремерено действие или изявление. "Умрялата лисица" ще ви предпази от съмнителната чест да ви разпитват за работната атмосфера в екипа или за изпълнението на съвсем конкретен проект, претърпял неуспех.
4. Началникът е гневен и се кара на целия колектив. Не заставайте на амбразурата, щом не хока лично вас. Няма значение дали е прав или несправедлив. Ще го ядосате още повече, ако вземете да се обяснявате. Особено пък щом глас надигате само вие - ще ви помисли за ръководител на съпротивата. Не пробвайте да обяснявате и че вие самият нямате вина за онова, което го е ядосало. В такъв момент е мъдра тактиката "умряла лисица". Като се успокои положението, ще гледате как да дадете на шефа да разбере, че вие лично сте си свършили работата.
5. Партньор внезапно ви посещава, а вие не предполагате защо. Дръжте се любезно, но не бързайте да говорите по същество или да питате. Той е предложил да се видите, той трябва да каже защо.
Правете се на "умряла лисица" и ако колега от конкурентна фирма ви покани на среща, докато не чуете за какво става дума. Явно вие притежавате/можете да направите нещо желано от тях. Разберете какво е, колко го искат, какво са готови да дадат, за да го получат. Едва тогава съживете "умрялата лисица".
6. Тази тактика е задължителна, ако в офиса текат интриги и противоборство между групи. Освен ако не става дума за принципи, които споделяте, или за ясно осъзнат ваш интерес, гледайте да не се присъединявате към никоя страна. "Умряла лисица" ще ви помогне да не се забъркате в неприятни отношения, а и ще ви даде време да се ориентирате коя ще бъде печелившата група.
В "Точният човек" - новия специален проект на "24 часа", можете да прочетете още:
Защо е тъпо да кажете на колега "Успокой се"
За успеха е най-важно с кого си другарувате в службата
Стереотипите на съзнанието често пречат на успеха
10 начина да манипулирате елегантно
Саморекламата - това тънко умение
Как да преживеете професионален гаф, без да (по)страдате
И с дребни закъснения рушите репутацията си