Пътят и към служебния ад е постлан с добри намерения

Най-честите грешки са да давате непоискани съвети или отчети и да преизпълнявате задачите си

"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.

"Пътят към ада е постлан с добри намерения" е мисъл, за която се твърди, че я е казал английският писател и литературен критик Самюел Джонсън (1709-1784). Но може преди него да я е изрекъл английският богослов от 17 век Джордж Херберт. Няма значение кой е бил първи, важното е, че е много вярна и от векове се е превърнала в афоризъм.

И в живота, и в работата често точно така се случва - с най-добри намерения се забърквате в ужасна каша. Защото стара мъдрост е и че каквото човек сам си направи, никой друг не може да му го направи.

Давате непоискани съвети. Понеже сте добър колега и състрадателен човек решавате на помогнете на съседа по бюро, който трябва да се справя с нова задача. Вие имате опит и можете да сте му полезни.

Чудесно, но защо се пъхате в чужда работа, щом никой не ви моли. Хората, които са ловки в умението да се "продават", винаги чакат услугите им да бъдат поискани. Така цената им се вдига. Най-малкото този, когото съветват, се чувства задължен и отвръща с подобаващ жест. 

Като давате съвети по собствено желание, току-виж неусетно се окаже, че вие вършите цялата работа, а не колегата, на когото е възложена. Нали сами си изпросихте да ви пита непрекъснато за това и онова.

Така вероятно ще се пренатоварите, а няма да отбележите плюс за себе си. Дори шефът ви да научи колко много сте помогнали, не е задължително да каже "браво". По-логично е да му се стори, че нямате достатъчно задачи, щом ви остава време за чужди. Ако наистина е така, предложете да поемете повече отговорности, но да се знае, че са ваши.

Още повече рискувате, щом не сте напълно сигурни, че колегата ще оцени правилно самоинициативата ви да му помогнете. Може да ви изслуша с досада. Може да отговори не особено любезно. А може и направо да ви намрази, понеже ще реши, че го смятате за некомпетентен и му демонстрирате превъзходство или пък че напирате да се вмъкнете в проекта и след това да делите лаврите.

Прекалено общувате с шефа. С най-добри намерения предлагате периодично да го информирате как върви работата по проекта. Но непоисканото отчитане е не по-малко вредно от непоисканите съвети. Ако началникът държи да му докладвате за всяка своя стъпка, бъдете сигурни, че не се притеснява да си каже.

Иначе може да реши, че му губите времето. Или че не сте в състояние да се справяте сами, не сте достатъчно уверени и затова непрекъснато го занимавате.

Дори да не влезете в никой от тези лоши сценарии, има опасност шефът да разшири проекта или да го промени, защото са му хрумнали нови идеи, докато ви слуша. Вие искахте само да го държите в течение, но резултатът е, че ви се създаде допълнителна работа.

Другият негативен ефект от честото общуване с ръководителя вероятно ще е, че колегите ще ви смятат за натегачи.

Преизпълнявате. Тази грешка обикновено правят способните и съвестни служители, които имат амбиции да си вършат професионално работата и да напредват в кариерата. Те дават максимума, вдигат високо летвата и после се чудят защо при следващия проект шефът иска още повече. Ами на него това му е една от отговорностите по длъжностна характеристика - да постига ръст. Щом тази година печалбата е 1 милион лева, догодина трябва да скочи поне с 10%.

Въобще не става дума да се скатавате, а да не се престаравате. Мъдро е да полагате необходимите и достатъчни усилия, за да изпълнявате целите. Ако много ги надхвърлите, ще ви похвалят и наградят. Но постигнатото вече ще е базата и следващата цел ще е някъде над нея. А как ще я догоните, щом вече сте дали максимума от себе си.

Вярно, никой не е станал богат, нито се е качил по върховете на корпоративното управление, като е полагал само необходимите и достатъчни усилия. Но добре преценете кога ви се отваря шанс да печелите и да напредвате и кога добрите намерения ще ви заведат в служебния ад, защото от вас ще се изисква все повече и повече на нивото, на което сте. 

В "Точният човек" - новия специален проект на "24 часа", можете да прочетете още:

Кога да печелите с тактика "умряла лисица"

Защо е тъпо да кажете на колега "Успокой се"

За успеха е най-важно с кого си другарувате в службата

Стереотипите на съзнанието често пречат на успеха

10 начина да манипулирате елегантно

Саморекламата - това тънко умение

Как да преживеете професионален гаф, без да (по)страдате

И с дребни закъснения рушите репутацията си

Ако всеки понеделник ви е черен понеделник

6 конкретни техники да обезвредите 6 типа токсични колеги

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още