НА ЖИВО: Изслушват на премиера Николай Денков и вицепремиера Мария Габриел в парламента

Видео Подкаст image/svg+xml

Топ 10 на навиците, с които отблъсквате в работата, без да се усетите

Хората често правят грешка - смятат, че тъкмо благодарение на тях другите ще ги харесат

"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.

Някои хора са харизматични - успяват да се харесат на всеки и да постигнат това, което искат. Даже той остава с впечатлението, че са станали приятели.
Други хора са потънали в убеждението, че да бъдеш харесван зависи само от природни дадености и те са вродени на малцина късметлии - красивите, много общителните, невероятно талантливите, които благодарение на тях постигат успех в живота и в кариерата. Но научните изследвания показват, че това не е вярно. Напротив - човек сам си е виновен, ако не става симпатичен. Да го харесат или да не го харесат е изцяло под негов контрол и природните дадености имат малък принос.

Учени от Калифорнийския университет в Бъркли са анкетирали повече от 500 души и според резултатите интелигентността и физическата привлекателност не се оказват решаващ фактор. Участниците в изследването твърдят, че най-харесвани са хората, които са искрени, прозрачни в поведението си и способни да проявяват разбиране. Този, който външно изглежда добре, по-лесно постига контакт в първите секунди, но после красотата престава да е от значение. Интелигентното и възпитано поведение са важни през цялото време, но само те не стигат.

Според проучванията има и топ 10 на нещата, които гарантират, че ще отблъснете събеседниците си. Особеното е, че лесно могат да бъдат сбъркани - т.е. да помислите, че имат точно обратния ефект.

1. Споменавате известни хора

Вероятно по този начин се надявате да вдигнете собствената си цена. Щом познавате важни и интересни личности, значи и вие сте значими. Само че включването на известни имена в разговора ни в клин, ни в ръкав звучи като самохвалство. Вместо да говорите за себе си, за качествата си и за идеите си, вие се опитвате да се препоръчате чрез някого, когото познавате. Дори той да е авторитет за събеседника ви, човекът усеща вътрешната ви несигурност, гарнирана с претенциозност. И вместо да го привлечете, го отблъсквате.

Да не говорим, че в днешно време всепризнати авторитети няма и много рискувате да станете несимпатичен, като се представите за близък до някого, когото събеседникът ви въобще не харесва.

2. Хвалите се

Е, не сте дотолкова глупави, за да го правите съвсем директно. Правите го "скромно", уж се надсмивате над себе си, а всъщност искате да изтъкнете положителните си качества. Или уж се тюхкате за нещо ("Ох, колко съм надебелял/а", "Така съм изморен/а, на нищо не приличам", "Не ми получи много добре този проект"), а си просите комплимент. Това също издава вътрешна несигурност, която не кара хората да ви харесат.

3. Споделяте много за себе си

Да, за да ви харесат истински, хората трябва да ви опознаят. Само че когато твърде рано залеете събеседника си с нездравословно количество информация, ще го стреснете. Особено пък ако включите признания, които нямат място в разговора. Подобно разкриване на душата сякаш иска да ангажира човека насреща и той се отдръпва. На никого не му харесва да се окаже въвлечен в личните проблеми на почти непознат човек.

Освен това с прекомерно споделяне изглеждате обсебени от себе си, което също не е причина някой да ви хареса.

4. Позволявате си емоционални изблици

Няма значение дали става дума за гняв, раздразнение, нетърпение. Те безспорно са отблъскващи, но невъздържаността на щастливи емоции също показва нестабилност. Демонстрирането на прекален възторг, изблиците на буйна радост пред непознати ги карат да подлагат под съмнение дали може да ви се има доверие.

Добрият контрол над собствените чувства се оказва важен фактор за харесване. Обратното - неспособността да се владеят емоциите даже плаши.

5. Клюкарствате

Мнозина обичат да обсъдят уж съчувствено трети лица дори с почти непознат събеседник. Но това съвсем не означава, че ще го харесат, освен ако не са лоши хора, които патологично си падат по подобни на себе си злобари. Тогава говоренето за трудностите и нещастията на другите може да предизвиква някакво первезно удоволствие.

Но ако смятате, че обсъждането на общи познати в положителна светлина може да разчупи леда, също грешите. В повечето случаи клюкарстването гарантирано ви прави отблъскващи. Защото не е далеч от ума на събеседника ви, че както приказвате за онези хора, така ще приказвате и за него.

В случай, че той ви попита за общ познат, отговорете, но без да изпадате в подробности.

6. Показвате затворен ум

Имате твърдо мнение за всички и всичко, изказвате се като последна инстанция, не сте склонни да чуете различно мнение. А ако събеседникът ви успее все пак да го вмъкне, веднага се заемате да го оборите. Това показва, че имате склонност да отсъждате и осъждате, без да се опитвате да виждате света през очите на другите. Точно обратното прави хората харесвани - желанието да научат нови неща, да ги преценят и тогава да си съставят мнение.

Отвореният ум не значи, че сте конформисти - т.е. пригаждате се към събеседника и се съгласявате с него, за да му станете симпатични. Може и да спорите, но след като чуете теза и аргументи. Нищо от това, което ще кажете, няма да ви направи по-умни. Искате ли да научите нещо ново, трябва да слушате. Обратното означава, че сте консервативни и самовлюбени. А никой не харесва такива хора.

7. Не задавате въпроси

Това е продължение на грешка номер 6. Като се фокусирате само върху себе си и не показвате интерес към събеседника, естествено, че няма да предизвикате симпатии.

Неслучайно има етикет и за деловото общуване. Той предполага да започнете разговора с няколко неформални въпроси за човека, с когото контактувате. След това преминавате по същество. И отново често питате, дори всичко да ви изглежда ясно. Дори паразитното "Не мислите ли?" след вашето изказване е един вид покана събеседникът ви да се включи.

8. Прекалено сте сериозни

Хората не обичат да общуват с личности, които са твърде строги. Дори най-деловият професионален разговор тръгва по-добре, ако успеете да го разчупите с шега. Няма нужда се правите на шут, но при всички положения ще ви харесат повече, ако демонстрирате не ефективност на робот, а емоционална интелигентност.

Това впрочем означава и да бъдете на същата вълна като вашия събеседник. Когато той вмъкне нещо лично в разговора, вмъкнете и вие, без да изпадате в излишни подробности. Като той разкаже виц, разкажете и вие.

9. Негативно настроени сте

Всичко е лошо - като почнеш от икономиката и политиката, минеш през трафика, та свършиш с времето. Може би всичко това е вярно и събеседникът ви мисли по същия начин. Но дори заедно да се потюхкате, той няма да ви хареса.

Никой не си пада по общуването с негативно настроени хора, защото те натоварват. Изтъкването на лоши неща и мрачните прогнози сякаш облъчват с отрицателна енергия. Освен това издават песимизъм, а кой обича да си има работа с човек, който не вярва, че може да се случи нещо добро.

10. Занимавате се с телефона си

Мнозина си мислят, че като не се откъсват от мобилния си апарат, изглеждат натоварени с много отговорности хора, на които се налага да следят положението непрекъсното. Това обаче силно отблъсква събеседника, който остава с впечатление, че не е достатъчно важен.

Не поглеждайте телефона, щом искате да ви харесат и най-добре не го вадете от чантата или джоба си.

В "Точният човек" - новия специален проект на "24 часа", можете да прочете още:

Фрази, които уверените хора никога не изричат пред шефа и колеги

Вредните митове за успеха

3 грешки на шефа, а щетите за вас

Пътят и към служебния ад е постлан с добри намерения

Кога да печелите с тактика "умряла лисица"

Защо е тъпо да кажете на колега "Успокой се"

За успеха е най-важно с кого си другарувате в службата

Стереотипите на съзнанието често пречат на успеха

10 начина да манипулирате елегантно

Саморекламата - това тънко умение

Как да преживеете професионален гаф, без да (по)страдате

И с дребни закъснения рушите репутацията си

Ако всеки понеделник ви е черен понеделник

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още