
- Катерина Шопова е Директор Човешки ресурси в Лидл България. Тя има близо 20 години опит и експертиза в областта на HR, натрупани в компании с различни сфери на дейност. В тях неизменно е работила за позициониране на HR функцията като стратегически партньор на бизнеса при взимането на дългосрочни комплексни решения, включително свързани с трансформация на бизнес модела и културата в организация.
- В Lidl Катерина Шопова е вече повече от 6 години. В контекста на експанзия на компанията тя има възможността да оглавява комплексна HR функция, която включва различни звена с обща мисия – създаването на среда за пълноценно развитие на потенциала на служителите и за даването на най-висок стандарт в HR практика.
- Катерина Шопова е избрана за HR мениджър за 2020 г. в наградите на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ), за HR мениджър за 2022 г. в наградите на Career show и е в топ 100 на HR професионалистите в България през последните години според Career show index.
Какво ще стане, ако обучим всичките си служители и те напуснат?
Ами какво ще стане, ако не ги обучим и те останат?
Отскоро смарт ритейлърът Лидл България постига успех и в една различна и нетрадиционна роля – като създател на видеосъдържание. След отличната обратна връзка от вътрешната програма за обучение на служителите в уменията на 21-ви век, компанията реши да сподели образователните модули и с широката аудитория. Така двама от експертите в подбора на персонал влизат в ролята на водещи и във видеокаст с интересни събеседници представят „Уменията на 21-ви век“.
Критично и аналитично мислене, умение за успешна комуникация, изграждане на лична мотивация, управлението на промените – това са само част от темите, които може да проследите в YouTube канала на компанията.
Над 50 хиляди са вече гледанията на първия епизод от поредицата. Какво мотивира Лидл България да инвестира в развитието на лични компетенции и способности на служители си? И защо реши да „отвори“ вътрешната си програма и да я сподели с хората, които се стремят към по-качествен живот и успех?
Ето какво ни разказа Катерина Шопова - директор „Човешки ресурси“ в Лидл България.
- Какво ви вдъхнови да стартирате програма за обучения за компетенции отвъд пряко необходимите за вашите служители?
- „Уменията на 21 век“ е иновативна вътрешна обучителна програма за служителите на Лидл България, с която компанията иска да ги подготви за бъдещето, да ги подпомогне да развият и надградят личностни умения, които са смислени не само в работен план, но и за цялостния им живот. Всеки човек има много важни роли в живота си: експерт, родител, приятел, член на обществото. За да сме пълноценни в променящия се свят с множество взаимовръзки са нужни и много комплексни умения и именно те залягат в програмата ни.
Ефектът на Lidl в България се мери от години през различни показатели – икономически принос, стимул за местните общности, партньорски взаимоотношения с българските производители на наши собствени марки и повишаване на експортния им потенциал. Ключов сред тези показатели е и приносът ни като работодател. Ние се стремим да налагаме най-високите световни HR стандартни като отговаряме и на релевантните нужди на служителите ни на локално ниво.
В Lidl вярваме, че качественото образование стои в основата на прогреса на обществото стои. Именно в този контекст естествено се роди и тази наша поредна образователна иновация, чрез която да допринесем за разгръщане на потенциала на служителите ни, с което да ги направим още по-компетентни, конкурентоспособни и въоръжени с правилния инструментариум от знания и умения, за да бъдат утре своята по-добра версия.
- Защо решихте да разгърнете програмата „Уменията на 21 век“ и извън компанията?
- Серията обучения за уменията на 21 век се оценява изключително високо от служителите ни – удовлетвореността на участниците в тях е над 96%!
Според нас, ако вярваш в нещо и си добър в него, е хубаво да го споделяш с повече хора, за да мултиплицираш ефекта. Това и до момента винаги е превръщало нашите успехи като компания в успехи на нашите служители, партньори и клиенти, на общностите, в които работим.
Или ако мога да обясня през любима своя аналогия: ние винаги се стремим домът ни да е чист, подреден и в добро състояние, но ако улицата, на която се намира той, е разхвърляна, неугледна и мрачна, пак няма да сме удовлетворени. Затова е добре да полагаме усилия да я облагородим. Като компания ние действаме по същия начин и припознаваме като своя отговорност да добавяме стойност за обществото чрез различни инициативи и проекти. Това беше и в основата на решението ни да отворим програмата си за уменията на 21 век към хората извън Lidl чрез видеокаст в Yoy Tube канала ни, за да дадем възможност на всички наши настоящи и бъдещи клиенти, и бъдещи колеги, които „горят“ в желанието си да научат нещо ново, да учат и се развиват с нас.
- Ще ни разкажете ли повече за темите, които „Уменията на 21 век“ обхващат?
- Това са актуални теми, които подбрахме заедно с мениджърите в компанията и външни анализи. Те са свързани с личностното израстване и възможността да бъдеш в крак със съвремието. Една от тези теми е медийната грамотност, която разработихме в партньорство с Асоциацията на европейските журналисти - България, защото вярваме, че критичното мислене и разпознаването на манипулативни и изкривени новини е от ключова важност за индивидуалния успех и по-доброто утре на цялото общество. Обърнахме внимание и на така наречения личен брандинг в социалните мрежи и по специално на изграждането на професионален имидж чрез LinkedIn. Балансът между личен и професионален живот, начините за постигане на лични цели, справянето с предразсъдъци и конфликти в екипа също са сред темите в програмата. Колегите ни, които вече преминаха през обученията по тях, вече споделиха много високи отзиви и вярвам, че видеокастите към тях също ще предизвикат интерес, когато ги публикуваме.
- Къде и кога да очакваме епизодите на видеокаста „Уменията на 21 век“?
- Мястото неслучайно е You Tube канала на Lidl: проучване на Прагматика сочи, че 87% от запитаните предпочитат да намират такъв тип съдържание именно там. В последния четвъртък от всеки месец ще пускаме нов епизод от видеокаста, посветен на нова тема, а всичко за инициативата хората ще могат да научават и на кариерния ни сайт jobs.lidl.bg. Ще се радвам да намираме все повече съмишленици в каузата на образованието, защото ние наистина вярваме, че това е основата, върху която можем като хора и общество да градим просперитет и нашето по-добро утре!