
Производител иска да разшири пазарите, на които изнася, но не е запознат с възможностите и условията в много от държавите. Изпраща запитване до Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия и оттам възлагат изработване на пазарно проучване. Чрез него и други компании от същия сектор могат да се ориентират за правилата, спецификите, конкуренцията, конкретните канали и потенциалните партньори за износ.
Тази форма на подкрепа за бизнеса - чрез проучвания на условията, ще бъде реализирана по изпълнявания от агенцията европейски проект за насърчаване на интернационализацията на българските фирми. Като част от него ведомството обяви процедура за избор на изпълнител, който да изготви 170 продуктови пазарни проучвания.
"110 от тях трябва да бъдат в страни от Европа, 60 - за държави извън този континент. Целта е да се придобие информация за състоянието на съответния пазар, тенденциите за развитие, условията - както качествените по отношение на съответния продукт или група от стоки, така и за финансовата конюнктура и съответните методи, техники за навлизане на дадения пазар", обясни директорът на агенцията Марияна Велкова. Всяко проучване ще включва позициониране на три сходни продукта от една митническа тарифна група на пазара в дадена държава.
Проучванията са разпределени по приоритетни сектори и целеви пазари. Определянето им се базира на официалните данни за дела им в износа и създаваната заетост. Взети са предвид и предложенията на браншовите организации, както и резултатите от анкета сред над десет хиляди предприятия от базата данни на агенцията.
"Една от най-важните цели на тези проучвания е намирането на потенциални партньори на български производители, така че да могат да осъществят успешен експорт на съответния пазар", обясни още Велкова.
Секторите и пазарите са заложени в условията на поръчката, но след това проучванията за конкретни стоки и групи ще зависят от интереса на фирмите към тях. Ако е малък към даден сектор, усилията ще се насочват към индустрия, за която има по-голям. Задължително всяко проучване ще съдържа обзор на сектора, с условията за реализиране на продукт или група от стоки и контактна информация, обясни шефът на агенцията.
Това означава, че ще има информация за нормативната рамка, митническите изисквания, лиценционните режими, отговорните институции. Освен това ще има
описание на характеристиките на клиентите и на тенденциите в търсенето,
на потенциалните дистрибутори и логистика, данни как се развиват местното производство и вносът в съответния сектор. Ще има и разширен списък на водещите компании и конкуренти в търговията, местните производители, преработватели, вносители, търговци на едро и на дребно.
Компаниите ще получат и практически съвети как да навлязат на пазара и списъци, съдържащи както всички потенциални партньори за износ на съответните стоки, така и кратък списък с контакти на всички организации, потвърдили интерес към българските продукти.
Бюджетът на процедурата, по която ще бъдат изготвени проучванията, е 1,7 млн. лв.
Оферти по нея се приемат до 28 януари. Очакванията са да има избран изпълнител до края на февруари и ако няма обжалване, той да започне веднага работа. Предвижда се месечно да му се възлагат до 25 анализа.
Всички готови проучвания ще се публикуват на експортния портал, създаден от агенцията също по проекта за насърчаване на износа. Чрез него компаниите имат достъп до актуална маркетингова информация, необходима за навлизане на чуждите пазари, могат да търсят бизнес партньори, да се свързват с експертите от агенцията и др.
"Стремим се рубриките да се обогатяват с максимално полезна информация, да публикуваме повече аналитични, маркетингови данни, предстои да се абонираме за специализирани икономически издания с такъв тип информация", обясни Велкова.
Порталът стартира през 2011 г. и има над 42 000 посещения, регистрирали са се над 2700 фирми, като 146 от тях поддържат сами профилите си.
"Разчитаме на тази актуална информация - чрез нея периодично им изпращаме бюлетин с всичко предстоящо и
интересно, което организираме, информация за предстоящи търгове и процедури по света", каза Велкова, като подчерта защо е важно фирмите да посочват актуални контакти.
Допълнително агенцията организира и обучения за предприемачите как да излязат на външни пазари. По проекта е предвидено провеждането на общо 125, като до момента са организирани 43. В тях са се включили представители на 822 малки и средни фирми. Организират се и търговски мисии и участия в международни изложения (виж карето).
Наблюденията на агенцията показват, че все повече български предприятия насочват интереса си към пазарите в Азия и Латинска Америка.
Това е важна индикация за нас както по отношение на планирането на промоционалните дейности, така и за проучванията, които ще възлагаме, казва Велкова.
За да се реализират всички предвидени дейности, изпълнението на проекта за интернационализация предстои да бъде удължено с 12 месеца - до 21 април догодина. Той стартира през април 2010 г. и е с финансиране по оперативна програма "Конкурентоспособност".