Три трика за успешна лична енергийна ефективност в работата

Като управлявате нея, управлявате времето си и постигате успех

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Управлението на времето е навик, който се смята за ключ към успех в работата. Все повече консултанти обаче издигат в култ друг фактор. "Над 30-годишният ми опит като коуч на лидери и висши мениджъри ми помогна да осъзная, че най-ефективните ръководители гледат на управлението на времето като на второстепенна задача. За тях управлението на енергията е истинската тайна за постигането на висока продуктивност и на реални резултати", казва Лоли Даскал. Той смята, че когато се научите да управлявате енергията си, ще управлявате по-ефективно времето си и то ще ви стига.

1. Едно по едно

Първото условие е да престанете да правите по няколко неща едновременно и да се концентрирате само върху едно, което да свършите максимално качествено. Когато сте фокусирани върху задачата и избягвате всичко, които може да ви разсее - включително и други задачи, ще разрешите всеки проблем няколко пъти по-бързо. И ще ви остане енергия, която да използвате за следващия. Когато се опитвате или сте принудени да се занимавате паралелно с няколко неща, накрая ще ги приключите като количество, но никое няма да е свършено толкова качествено, колкото би било, ако се занимавахте само с него. А в повечето дейности не количеството, а качеството води към успех.

За да постигнете енергийна ефективност, ако сами можете да избирате как да организирате работата си, определете приоритети, съставете си график на задачите и ги вършете една по една. Ако зависите от шеф, пробвайте деликатно да му обясните, че за никого не е от полза да се подхваща едно и да се прекъсва, защото се е явило друго, уж по-спешно. Понякога наистина се налага, но не може да е постоянно. Ако е постоянно, някой (да се сети кой) има проблем с управлението на подопечната си структура. Т.нар. мултитаскинг - да се правят няколко неща едновременно, не е на мода.

2. Лов на вампири

Голям енергиен вампир е прекаленото честолюбие. Не се вживявайте в спорове, не ги превръщайте в конфликти даже мислено. Нормално е хората да имат различни мнения. Това, че някой не е съгласен с вас, не значи, че е срещу вас. Но и да е, ако продължите да превъртате в главата си случката, не управлявате, ами напразно хабите енергията си.

Отървете се от вътрешна злоба и всякакъв негативен багаж, защото силните емоции изсмукват енергията ви. Но по-добре да не се опитвате да ги игнорирате, ами да ги анализирате и да положите усилия за преодоляването им.

Много скоро след това ще почувствате прилив на енергия и ще ви се стори, че сякаш някой е добавил минути към часовника, твърдят психолозите.

3. На "пауза"

Никой жив човек не е в състояние да работи без почивка. "Мозъкът е устроен да се справя само с кратки периоди на стрес. Когато стресът стане хроничен, започваме да изпитваме трудности в съсредоточаването", изтъква психологът Дейвид Балард. Следователно, за да управлявате енергията си, първо трябва да я имате. Това означава да почивате достатъчно. Иначе влизате в омагьосан кръг - колкото по-дълго време работите, толкова по-ниска става вашата продуктивност, толкова повече енергия и време губите.

В този смисъл лятна отпуска от поне две седмици е решаващ момент от ефективното ви лично управление на енергията. Не я пропускайте и не я заменяйте с няколко дълги уикенда, защото не е същото - доказано е. И докато сте във ваканция, не позволявайте да ви тормозят служебни проблеми. Да си починете добре е отговорност към себе си.

Между другото, много сигурен признак, че ви е сполетяло т.нар. прегаряне, е, когато не сте в състояние да управлявате енергията си. Няма външни причини за разсейване, искате да се съсредоточите върху едното нещо, което правите, но се оказвате неспособни. Жизнено нужно ви е да си вземете по-дълга отпуска. Иначе ще започнете да изпитвате вина, че не се справяте, макар че упорито работите. Ще се натоварвате все повече психически, ще се изтощите емоционално и ще стигнете до депресия.

Ако не можете да си вземете по-дълга отпуска, поне намирайте повече време за семейството и за срещи с приятели. Ако и за срещи нямате време и сили, отделяйте 15-ина минути на ден за телефонен разговор със скъп човек. Това е сигурен начин да разширите жизнения си фокус отвъд работата и да се почувствате щастливи. Което пък е първа стъпка към възстановяване на енергийното ви ниво.

След това се опитайте да управлявате енергията си така, че да не се докарате до ново прегаряне.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Как пространственият мениджмънт в работата помага за успех

Най-сигурният признак, че сте намерили идеална работа

Най-сигурният признак, че трябва да смените работата

Как да се справяте с шеф емоционален манипулатор, който вменява колективна вина

10 банални, но подхлъзващи въпроси на интервю за работа

Имате успех, ако избирате работата си и по началника

10 сигнала, че ще ви уволнят

Човекът с най-хубавия костюм невинаги е най-големият шеф

Как пророчеството на приемането помага в кариерата

Три знака издават, че имате неподозирана суперсила за професионален успех

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още