И усамотението е полезно за успех в кариерата

Когато не сте в непрекъснат социален шум, ставате по-независими и по-уверени в себе си

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Повечето хора много се плашат от липсата на социални контакти. Даже в офиса им се струва, че не трябва да прекарват почивката си в уединение. Искат да бъбрят с колеги или през телефона да контактуват с приятели и да следят какво става в мрежата.

Общуването наистина е удоволствие, но все пак си има граници, предупреждават психолозите. То изтощава, ако е непрекъснато, и може да стане опасно за здравето.

През половин час обедна почивка ще си проветрите главата много по-добре, ако сте в компанията само на себе си. Бърборенето с колежките може да не ви освежи, а да ви натовари. Даже е задължително да го прекарате в мълчание, щом работата ви предполага да контактувате с много хора почти през цялото време.

Да говорите, докато ядете, или някой да ви говори също не е никак полезно за здравето.

Уединението увеличава производителността и креативността. Това е доказано с множество проучвания и резултатите от тях са една от причините вече да не се смятат за модерни т.нар. отворени пространства в офисите. Като човек не може да си чуе мислите, работи по-неефективно. Ако и в почивките е сред колеги, не забелязва никакво разнообразие.

Не бива в паузите да разсъждавате по деловите си ангажименти, но те така или иначе остават в подсъзнанието ви. Почивката може да бъде катализаторът, който да ви позволи да избистрите идея или да решите проблем, като го видите по друг начин. Ако обаче бърборите с колеги, особено пък ако те ви разправят за своята си работа, ще ви разконцентрират. Е, може техните разкази да ви подскажат как да подходите към своя задача, но това не се случва много често. Релаксът насаме е много по-плодотворен, защото зарежда с енергия и в крайна сметка води до успех в кариерата.

Непрекъснатото общуване прави хората по-малко чувствителни. Според резултати от психологически изследвания онези, които прекарват повече време само със себе си, са по-разбиращи и съпричастни към другите. Учените го обясняват с това, че човек, който непрекъснато живее в "социален шум", престава да се впечатлява от проблемите и нуждите на околните, защото се пресища.

Отделяйте време да се усамотявате и да слушате само вътрешния си глас, съветват специалистите. Множество проучвания са установили, че това помага за изграждане на по-силна психика. Когато си давате минути или часове насаме, започвате да се чувствате по-независими и по-уверени в себе си.

Хората, които непрекъснато контактуват, изпитват по-силен стрес и по-често страдат от депресивни състояния.

За стреса е обяснимо - колкото и да е приятно общуването, то все пак натоварва.

На пръв поглед това за депресията обаче е парадоксално, защото пак с изследвания е доказано, че и самотата води до нея. Тайната е в мярката. Човек, които е свикнал непрестанно да общува, като остане дори за малко сам, започва да изпитва тревожност.

Изводът е, че трябва внимателно да дозирате. Хем да не сте колегата, който никога не си говори неформално с другите. Хем да не поемате всеки ден с всички под строй през почивките. А когато може да избирате между няколко компании, предпочитайте тази, в която има смях, не мрънкане.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Когато мразите началника, а обичате работата си

13 телесни хитрини помагат на интервю за работа

Как да си вдигнете психическия имунитет за успех в кариерата

Три трика за успешна лична енергийна ефективност в работата

Как пространственият мениджмънт в работата помага за успех

Най-сигурният признак, че сте намерили идеална работа

Най-сигурният признак, че трябва да смените работата

Как да се справяте с шеф емоционален манипулатор, който вменява колективна вина

10 банални, но подхлъзващи въпроси на интервю за работа

Имате успех, ако избирате работата си и по началника

10 сигнала, че ще ви уволнят

Човекът с най-хубавия костюм невинаги е най-големият шеф

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още