
Стефка Георгиева, основател на дигитална агенция ADvantage, разказва историята на сбъднатите и несбъднати мечти в дигиталния маркетинг у нас
Мненията за стартиране на собствен бизнес, не само у нас, но по целия свят, са изключително полярни. Едни хора твърдят, че не може да се стартира бизнес без голяма първоначална инвестиция. Други разказват, че да стартираш от нулата е най-лесното нещо на света. Кое от мненията е вярно и има ли правилен ход, разказваме днес.
Ще ви запознаем със Стефка Георгиева, основател на дигитална агенция ADvantage. Дамата е представител на втория тип хора и споделя, че е възможно да стартираш без голяма инвестиция, но не във всяка сфера на дейност. Дигиталният маркетинг позволява тази възможност, но крие редица подводни камъни. Изненадващо, най-голям е проблемът не с конкурентната среда или с привличането на клиенти, а с намирането на опитни и отговорни кадри. Как се стига до този момент? Научете в следващите редове.
Предисторията
Когато Стефка Георгиева прекрачва прага на дигиталния маркетинг и оставя в миналото кариерата си на журналист, тя едва ли очаква всичко, което ще й се случи след почти десетилетие.
От журналист с интерес към SEO, младата дама минава през различни роли в дигиталния маркетинг. Била е проджект мениджър и PPC специалист в няколко различни компании и маркетинг агенции, за да стигне до позицията на експерт в бизнес стратегията със собствена успешна дигитална агенция.
Това не става лесно, нито изведнъж. Стефка напуска последния си работодател поради здравословни причини на близки в семейството ѝ. Това я поставя в ситуация, в която търси гъвкава работа, която да съумява да съчетава със семейните ангажименти. Този баланс не се постига никак лесно, а възможностите както в Пловдив, така и онлайн, били доста ограничени.
В този тежък период тя се обръща към работата на свободна практика. Да работиш като фрийлансър има своите плюсове, но и своите минуси. Това, което младата дама споделя е, че най-неприятното нещо на фрийланс работата за един отборен играч е да работи напълно сам. Тя не се отказва от идеята да бъде част от екип.
След 5-6 интервюта обаче остава разочарована - никоя компания не пасва на динамиката, която търси в онзи момент. Или заплащането е ниско, или от кандидата се изисква да тъче на няколко стана едновременно и да бъде маркетолог, дизайнер, програмист и бранд мениджър в едно. Да може да създаде ефективна Фейсбук реклама и да напише сама кода за целевата страница на кампанията на къстъм сайт.
Липсата на експертиза обикновено води до посредствено свършена работа, затова Стефка твърдо вярва, че тясната специализация е по-доброто решение, отколкото да можеш от всичко по малко.
Началото
В края на март 2023 Стефка осъзнава, че щом не може да си намери перфектната работа, най-добре да си я създаде. Така тя стартира дигитална агенция ADvantage - с минимални средства и много подкрепа от близки и приятели.
Началната страница на сайта я прави партньорът ѝ, който е програмист, а логото изработва нейната приятелка Екатерина Лапенина. За 15.70 лв. Стефка купува домейн и плаща хостинга за първия месец.
И това е първата крачка към постигането не само на една цел, но и на мечта - да създаде спокойна работна обстановка, част от която са само и единствено специалисти в сферата. Месец по-късно се свързва с Елица Димитрова, с която са работили заедно преди. Малко по малко градят портфолио от клиенти и екип, с ясната представа, че утре всичко може да свърши изведнъж. Рискът е голям и са заложени не крупни суми, а доверието на професионалисти, присъединили се към екипа.
И усилията им се увенчават с успех! Само след няколко месеца, ADvantage се превръща в малка, но стабилна дигитална агенция, която се радва на препоръки от клиентите си. Това допълнително спомага за развитието на фирмата. Сред услугите, които предлага компанията, са както обичайните реклами в социалните мрежи, Гугъл реклама и имейл маркетинг, така и някои по-нестандартни като индивидуални обучения и бизнес консултиране.
Оказва се обаче, че когато имаш знания, опит и страст, можеш да стартираш и с 0 лв., защото това са безценни предимства, които никой не може да ти вземе. Ако има знания и практика не само в сферата си на дейност, но и как се работи и управлява оптимално екип, човек може да постигне много. Това споделя Стефка, която подчертава, че занаят се учи дълго, а не за няколко месеца.
След като основава своята дигитална агенция, дамата очаквано се сблъсква с различни мнения - някои хора я поздравяват, докато други се опитват да я убедят да се откаже. Това, което тя коментира по темата е, че човек трябва да вярва в себе си и в уменията си, а не на хората наоколо. Понякога дори най-добронамереният човек се уповава на личните ограничения, които има. Но те не са еднакви за всички.
Полето на дигиталния маркетинг е наситено с много професионалисти, които работят в агенции, в ин-хаус екипи на различни компании и като фрийлансъри. Сферата отваря много работни позиции и създава нови професии - от PPC специалисти до създатели на съдържание и инфлуенсъри. В тази висококонкурентна среда е трудно да оцелееш, ако не предлагаш наистина качествена услуга.
Това, което всички можем да научим от опита на ADvantage екипа до момента е, че за да изпъкнеш и да се задържиш на повърхността, трябва да излезеш от зоната си на комфорт. Да се осмелиш да направиш крачката, колкото и трудно да ти се струва.
А мотивацията да продължиш идва сама, когато виждаш положителните резултати. Да ръководиш собствен бизнес и да имаш екип не е лесно, но удовлетворението дава сили. Отдадените колеги и интересните проекти, както и положителната обратна връзка дават вяра на Стефка, че смисъл има. А свободата да създадеш нещо от нулата и да го видиш в действие, е това, което те кара да вярваш и да не спираш да градиш.
Днес Стефка вече е усвоила много ценни уроци. Най-важният от тях - да не се интересува какво мислят хората и да не попада в капана на техните ограничения. Щом повярваш в себе си, мечтите ти се сбъдват.