
За природата или „за всеки случай“ – Yettel помага на потребителите да превърнат сантимента към непотребната техника в грижа за околната среда
Тенденцията да преизползваме предметите от бита придобива по-широка популярност през последните години покрай темата за устойчивия начин на живот, но корените ѝ са далеч назад във времето. Проявява се още в навиците на бабите и дядовците ни, които с доза креативност и въображение намират нови предназначения на вещите си, за да ги спасят от кошчето за боклук. Този сантимент към материалното обаче има и своя тъмна страна – да държим непотребни вещи, облечена в израза „може да ми потрябва за нещо“.
Днес балансът между рационалното и емоционалното е трудна задача за всеки човек. Yettel се заема да помага за решаването на уравнението плюс едно устройство е равно на минус едно устройство и да насърчава отговорното потребление на първо място чрез знанието, а на второ – чрез реални стимули за клиентите си. Срещаме се с част от главните инициатори зад каузата на телекома – Мария Маринова, директор „Бранд и маркетинг комуникации“ и Биляна Стаменова, специалист „Развитие и управление на продукти и услуги“.
Те принадлежат към „скритите ESG герои“ в телекома, които нямат думата „устойчивост“ в длъжностите си, но я възприемат като важна отговорност, способност и фактор за постигане на дългосрочна промяна. Така наречените target owners са отговорниците по изпълнението на 12-те цели от стратегията за устойчиво развитие на Yettel. Макар да представляват различни звена от бизнеса, заедно с ESG екипа, те разработват годишен план за действие и постигане на таргетите в четирите ключови области - околна среда, хора, технологии за устойчиво бъдеще и управление, основано на почтеност и прозрачност.
Мария Маринова отговаря за първата стъпка от възприемането на устойчивите практики – знанието. Тя намира изражение в целта на компанията да достига до 2.5 млн. души годишно с посланията за природосъобразен начин на живот и отговорно използване на технологиите. Като част от комуникационния екип, Мария има грижата да балансира промотирането на продуктите и услугите с посланията за устойчивост и осъзнатост спрямо природата и променящата се среда.
„Още със създаването на стратегията си поставихме за цел да водим диалога за устойчивото развитие в България и това предполага тази тема да излезе от пределите на компанията. Нашият ангажимент е не просто да споделяме добри практики и да образоваме хората, но и ние самите като компания да бъдем модел за подражание, който с личния си пример доказва защо тези действия са важни и какъв може да бъде ефектът от тях. Благодарение на това успяваме да създадем синергия между търговската ни комуникация и стимулирането на отговорно поведение сред клиентите си“, коментира Мария Маринова, директор „Бранд и маркетинг комуникации“.
Биляна Стаменова стои зад превръщането на информираността в действие. Нейната задача е чрез създаване на различни стимули и програми за потребителите да предотврати попадането на 127 000 килограма електронни отпадъци на сметището до 2028 г.
„Разработваме механики като „Рециклирай и спести“ и „Върни и вземи“, за да насърчим клиентите на практика да предадат старата си техника и в замяна да получат ваучер или отстъпка при покупка на ново устройство или аксесоар. Тези инструменти са много повече от еднократна кампания. Като част от усилията ни за дългосрочна промяна, те се провеждат през цялата година с различен фокус всеки месец“, разказва Биляна Стаменова, специалист „Развитие и управление на продукти и услуги“.
За нея темата за намаляването на електронните отпадъци и като цяло – устойчивото развитие, е особено важна, защото създава принадлежност към една по-висша цел. А именно по-доброто бъдеще за всички. Неслучайно любимият ѝ ESG проект е зелената мрежа на Yettel. Преходът към енергия от възобновяеми източници носи видим ефект върху околната среда, но и върху целия телекомуникационен сектор.
„Най-голямото вдъхновение за мен е посвещаването на кауза, която е по-голяма от отделния индивид. Усещането, че с действията си можеш да промениш нещо извън себе си, поставя живота ни в по-широк контекст. Тази идея подчертава значението на това да допринасяме, дори и по скромен начин, за подобряването на различни аспекти от нашия свят“, допълва Биляна Стаменова.
За да не останат призивите за действие само добро намерение, екипът на Yettel се стреми да превърне създаването на устойчиви навици в пълноценно преживяване. Близо до потребителите във всеки етап от жизнения цикъл на устройствата с готови решения за лесното им рециклиране – така телекомът следва мисията си да бъде партньор в използването на устойчиви технологии. Последната инициатива – „РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel”, която е и фаворит на Мария Маринова, използва креативен подход и интерактивност, за да привлече и ангажира хората по темата за електронните отпадъци.
„С помощта на изкуството успяхме да преведем на достъпен език тази сложна тема и да покажем ролята на всеки един от нас за преодоляването на проблема. Силно вярвам в ученето чрез преживяване и игри, защото то формира познанието на база на собствения опит и открития, като едновременно с това развива нов начин на мислене. С атрактивния си вид инсталацията привлича много деца, които, забавлявайки се, учат ценни уроци за правилното третиране на непотребната електроника и кръговата икономика. А събраната техника до момента е доказателство, че проектът помага да превърнем рециклирането в нова стъпка от пътешествието на смартфона, която хората все повече припознават“, пояснява Мария Маринова.
Моментът на осъзнаване – първо на мащаба на проблема, а след това и на силата на собствените действия, е това, към което и двете съсредоточават усилията си. И са категорични, че веднъж отворил очите си за критичността на настоящето, човек трудно може да остане безучастен към случващото се. „Все по-често си задавам въпроса „за какво точно ще ми потрябва?“ за предмети, които не ползвам, а държа у дома. И ако нямам ясен и точен отговор, значи вече не се нуждая от тях. И е по-добре да ги изхвърля или да им намеря нов собственик“, посочва Биляна Стаменова.
По думите ѝ наред със сантимента към материалното, сериозно предизвикателство е и схващането, че малките действия нямат значение. „Не е необходимо да чакаме, докато съберем голямо количество електроника, за да я предадем за рециклиране. Всяко усилие си заслужава, колкото и незначително да изглежда – като например предаването на две батерии. Защото добрите навици се създават с малки, но постоянни действия“, каза още тя.
Активната комуникация на бранда цели да изведе на преден план именно силата на малките стъпки за по-устойчиво бъдеще. „Мащабът на общността, която създаваме, ни позволява да мултиплицираме всяко едно минимално усилие до огромен резултат. Ако всеки наш клиент например, донесе по две батерии за рециклиране, ще успеем да съберем над 3.6 млн. батерии. Ето защо в посланията си винаги подчертаваме, че всяка малка крачка има значение“, заключва Мария Маринова.