Сбъркана фирмена йерархия вещае мрачно бъдеще. Симптоми да я познаете и да бягате

Тя е сигнал да лошо ръководство, което понижава ефективността и шансовете ви за напредък в кариерата

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Бъдещето на компанията, в която работите, има значение за вашето лично бъдеще. Ако тя върви добре, шансовете ви за по-високи доходи, за развитие на професионалните ви способности и за напредък в кариерата са по-големи.

Бъдещето на фирмата пък в голяма степен зависи от начина, по който се управлява. При равни други условия по-добрият мениджмънт повишава ефективността и дава предимства пред конкуренцията. Затова е важно да оцените правилно ли се ръководи компанията, в която работите, когато мислите дали да си правите собствени дългосрочни планове за оставане в нея, или да се оглеждате за друго работно място.

Йерархията е важен показател - ако не функционира правилно, тя се превръща в спирачка за ефективността, защото губи време и деморализира служителите.

Признак за дефект е т.нар. огледална йерархия. Това означава, че идеите и плановете се обсъждат само между хората от еднакъв ранг в компанията.

Примерно изпълнителният директор събира началниците на отдели, дискутират, решават и спускат задачи за изпълнение на служителите. Този грешен подход рано или късно ще лиши компанията от конкурентни предимства, защото изключва оптимална организация и иновации, идващи от всички нива, твърдят експертите по мениджмънт.

Всъщност най-високи резултати дава постоянната симбиоза между ръководните и експертните екипи. Смята се, че едните са назначени за шефове, защото са подготвени да виждат и да осъществят цели на стратегическо равнище. А другите знаят параметрите за най-доброто практическо изпълнение. По вертикала вярното стратегическо решение се детайлизира в дискусия с хората, които ще го изпълняват, и така се постига максимална ефективност.

Втори признак за зле построена йерархия е съсредоточаването на отговорности само у началника.

Да речем, вие трябва да водите преговори с клиенти, за да продавате праха за пране, произвеждан от вашата фирма. Не ви е позволено обаче да давате отстъпки от цената, когато търговец иска да купи голямо количество, без да питате шефа си. Сигурно е, че при такъв мениджмът компанията няма да се развива устремно, колкото и добър прах за пране да произвежда, защото правата и задълженията са неправилно делегирани. Те забавят решенията и цялата организация става неефективна.

Тревожен сигнал за мрачно бъдеще е т.нар. управление чрез предположения. На служителите са делегирани отговорности. Те обаче ги изпълняват не така, както смятат, че ще постигнат най-добър резултат, а както смятат, че ще хареса на шефа.

За да има ефективен екип, трябва всеки един от хората да е способен да взима собствени решения, основани на добра информираност и на опит, а не на предположения какво би направил началникът, изтъкват специалистите по мениджмънт.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Защо на работа винаги да следвате принципа "Това, което знам, не е това, което знаеш"

Как умно да смените работата - по паралелна писта, с плавно плъзгане или рязък завой?

Митът за 10-те хиляди часа практика, които водят до шеметен успех

У всекиго се крие гений, но у някои дреме. Как да събудите вашия за успех в кариерата

Ако всички ви дават акъл в работата, прекалявате със заучена или с менте безпомощност

64% предпочитат изкуствен интелект пред интелекта на сегашния шеф и как да работите с робот

Взимащ, даващ или обменящ психотип сте и изненадващ отговор кой осигурява успех

Ваканционна скука, та се пука? Открийте причината - тя влияе и на успеха в работата

Как да се справяте с колега простак

Съмнението - този убиец на професионалния успех

Маневри по хоризонтала и вертикала към шефския пост

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още