17 начина да станете незаменими за шефа

Ще разчита желязно на вас, като положите малко усилия за отношенията с него, с колегите и със себе си

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Tози човек - началникът, е много важен във вашия живот. От него зависят 50% от щастието ви. Нали половината от времето, през което не спите, прекарвате в работа - най-малко 8 часа поне пет дни в седмица.

Не е задължително чак да се обичате с шефа - той не ви е гадже, достатъчно е да ви смята за незаменими.

То всъщност незаменими хора няма. Но някои лесно могат да бъдат прежалени, а след други зейва дупка в екипа, за която трябва време да бъде запълнена. Може да се намери равностоен по квалификация специалист, той обаче трябва да навлезе в работата, да свикне с колегите и партньорите, да се научи да разбира шефа.

По тази причина всеки добър мениджър се старае да не губи ценни хора. Вие просто трябва да го убедите, че сте един от тях. Даже - че сте най-трудно заменимият.

За да разчита на вас, не е достатъчно да сте отлични професионалисти, които отговорно си вършат задачите и постигат целите, мислят в перспектива, дават идеи, проявяват инициатива, не мрънкат, когато се наложи да свършат нещо допълнително, отлично работят в екип. Всичките тези задължения сигурно са изброени в длъжностната ви характеристика и шефът ви приема, че точно за съвестното им изпълнение си получавате заплатата. За да ви смята за незаменими, далеч по-важни са неща, които не ги пише в документите.

Не е чак толкова трудно да му създадете това усещане, ако се постараете да внесете промени в отношенията си с него, с колегите и със себе си.

Веднага Ви разбрах

Началниците са заети хора. Те най-много ценят подчинените, които не им губят времето и ги разбират от половин дума.

1. Винаги знаете какво иска - това е най-сигурният начин, по който да станете незаменими за шефа. Ако сте в нова компания, обикновено трябва малко време, за да го постигнете. Но е голяма грешка, ако сте навъртели стаж във фирмата и не сте се опитали да вникнете в стила на ръководителя.

Някои мениджъри възлагат, обясняват целта и не желаят никого да водят за ръка, нито да слушат доклади за всяка стъпка. Интересуват се от резултатите.

Когато такъв шеф поставя задача, умното поведение е да му зададете правилните въпроси, за да си изясните какво и как очаква да постигнете, а после действате. Занимавате го само при проблем, за който наистина трябва да знае, и то като се постараете веднага да предложите решение.

Други началници (не най-добрите) харесват да бъдат често информирани как върви изпълнението на проектите и подчинените да им искат съвети. При това обаче трябва много точно да дозирате - незаменимият служител не изглежда некомпетентен, само си сверява часовника с безспорно големия специалист, началника.

Да го разбирате означава да разгадавате и неизказаното, особено пък в по-деликатни моменти. Не е нужно шефът да ви заръча да правите комплименти на партньора или политика, от които зависи бизнесът ви, щом и сами виждате те колко обичат точно това.

Понеже всеки началник също е човек, му допадат подчинени, които проявяват разбиране към него, когато е претрупан с работа, уморен, нервен, в лошо настроение.

2. Винаги опитвате - това е вторият изпитан начин шефът да ви смята за незаменими.

Абсолютно сигурно е, че няма ръководител, който да понася любимата българска реплика "Това няма да стане". Понеже тя е масова, а никой не обича да губи време и енергия да агитира подчинените си да свършат нещо, да направят промяна, да се напънат малко повече, не-негативно настроените хора са наистина незаменими.

Още по-ценни са, когато не само не бягат от предизвикателствата, ами се заемат да преценят потенциалните рискове и да намерят как да се справят с тях. За всеки началник най-незаменими са хората, които не решават проблеми, а ги предотвратяват.

3. Вашите идеи винаги са (и) негови - този трик работи безотказно.

Всеки добър мениджър цени хората, които дават идеи как компанията да работи по-ефективно, съзнавайки, че не може сам всичко да измисли. Но е и съвсем човешко да се ласкае от мисълта, че той е вдъхновил подчинения си. Реплика от сорта "Като ви слушах да говорите за..., си помислих, че може да направим..." е напълно достатъчна. Не е подмазваческа, а изтъква заслугата на шефа. Дори да не е вярна, звучи добре пред екипа и особено пред началниците на началника. Показва уважение и липса на егоизъм у служителя - все плюсове за усещането, че той е незаменим. Освен това този трик помага да прокарвате идеите си, което ви кара да се чувствате удовлетворени.

Намерени в превода

Вашият шеф има много подчинени и една от основните му задачи е те да работят в отличен синхрон. Всяко неразбиране, неразбирателство, напрежение в екипа му създава проблем. Затова оценява по достойнство служителите, които са отборни играчи. За да ви смята за незаменими обаче е нужно още.

4. Посредничите - с ролята си на медиатор между началника и колегите ставате ценен за него и неформален лидер за тях.

Във всеки екип има хора, които нещо не са разбрали и се нуждаят от допълнителни обяснения. Може вие да ги дадете тактично и така да спестите време, недоразумения и грешки при изпълнението на проектите. Често пъти добри специалисти не са достатъчно речовити или уверени, за да представят правилно мнението и идеята си на съвещанието.

Като помагате в това, работите за екипа и за шефа. Вдигате стойността си и постепенно се превръщате в човека, който не е просто член на отбора, а негов създател и стожер. В човека-авторитет, на когото разчита всеки по вертикала и по хоризонтала. От такъв кадър никой разумен мениджър не е готов да се лиши.

5. Ентусиазирате - не е ваше задължение, но сте наистина незаменими, ако можете да вдъхновявате колегите си. Това означава да оставите лошото си настроение зад вратата на офиса, да не се оплаквате и да не мрънкате със или без основание. Бъдете от онези хора, които като влязат в стаята, озаряват с ведрост и зареждат с енергия. Ентусиазмът е заразителен. Като посрещате с него новите задачи и предизвикателства, ще мотивирате и останалите в екипа. Шефът има нужда от такъв човек, а вие имате нужда той да има нужда от вас.

6. Човекът с институционалното познание - звучи сложно, но не е. Това значи в малка компания или в отдел да станете ментор на нов колега. След като шефът му разясни задълженията, вие можете да го въведете в подробностите, в традициите на фирмата, в бита на офиса. В големите компании пък има толкова много т.нар. корпоративни политики, които всеки служител трябва да познава. Шефът ще е благодарен, вместо лично да губи време, вие да ги изясните на новака.

С хладен ум и горещо сърце

Да бъдете незаменими за шефа, изисква усилия всеки ден. Тези, които трябва да полагате върху себе си, са ключовите, при това трябва да съчетавате в тях едновременно пресметливост, за да ви водят до успех, и страст, за да се чувствате щастливи.

7. Учите нови неща - увеличаването на компетентностите ви увеличава вашата цена. Така разширявате периметъра на професионалното си действие и по-скоро вие можете да замените някой колега, отколкото началникът да смени вас. Ще го впечатлявате и улеснявате, ако по своя инициатива следите иновациите във вашия бранш и практиката на конкурентите. Информацията е оръжие и то ви прави незаменими.

8. Не търсите непременно признание - това е трудно, но ви гарантира място в сърцето на шефа.

На пръв поглед ви се струва, че съветът е странен. Всеки работи за пари и за признание. Вярно, обаче най-незаменими са тези, които не се трудят само и единствено за тях, а и заради удоволствието да си свършат работата възможно най-добре. Така правят почтените хора, които обичат професията си. Другите се оправдават, че не се старят повече, понеже им плащат малко, не са ги повишили, началникът не ги оценява и т.н. Колкото и квалифициран да е служителят, който работи само за пари и комплименти, не е трудно да бъде заменен с друг квалифициран служител, който ще работи само за пари и комплименти. Незаменими са отдадените на работата си.

9. Знаете си мястото - незаменими служители са тези, които правилно преценяват кога да говорят и кога да си мълчат. Никой не харесва хора, които се изказват, без да са компетентни, и се пъхат там, където не им е работа. Умните съзнават къде точно в организацията са. Не се подценяват, но не се и надценяват.

Най-голямото изкуство е да не се вживеете силно в ролята на незаменими и шефът ви да помисли, че искате да го замените. В смисъл, да му седнете в креслото. Е, тогава жалко за всичките ви усилия (освен ако наистина не искате точно това и сте избрали правилния момент). Колкото и да ви цени, колкото и широко да е скроен, той не само ще намери начин да ви махне, ами и твърде двусмислена препоръка ще ви напише.

------- 8 съвета да влезете под кожата на началника от Гай Кавазаки

Гай Кавазаки е успешен предприемач и автор на бестселъри за личностно развитие и успех в кариерата. Ето няколко съвета от книгата му  "Изкуството да очароваш", издадена в България от "Ентусиаст". 

Независимо дали харесвате шефа си, от него зависи крайният резултат от усилията ви. Така че пригответе се да го очаровате.

1. Накарайте го да изглежда добър. Защото когато той напредва, напредвате и вие. Усвоите ли това
правило, 90% сте го очаровали.

2. Зарежете всичко и направете онова, което той казва. Може би се гордеете със своята организираност. Може би си мислите, че в момента вършите нещо по-значимо. Спрете да мислите. Веднага се захващайте с поставената от шефа задача.

3. Обещавайте по-малко, давайте повече. Така няма да се издъните.

4. Създайте прототип. Свършете част от възложената работа, предайте я и поискайте обратна връзка. Така ще се коригирате навреме и по-качествено ще довършите работата си.

5. Показвайте прогреса си, без да се противопоставяте на колегите си. Излагайте фактите, без да ги украсявате, признайте приноса и на другите, подчертайте помощта, която сте получили от шефа.

6. Създавайте приятелства на работното място. Така ще сте по-ефективни в работата си. А и многото приятелства ви създават ореол.

7. Постарайте се шефът да ви бъде съветник. Всеки човек е добър в нещо, дори и шефът ви. Помолете го да стане ваш ментор и ще имате двойна полза - ще черпите от опита му и ще го поласкаете.

8. Съобщавайте рано лошите новини. Добрите мениджъри го предпочитат, защото ще имат време да поправят нещата.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Сбъркана фирмена йерархия вещае мрачно бъдеще. Симптоми да я познаете и да бягате

Защо на работа винаги да следвате принципа "Това, което знам, не е това, което знаеш"

Как умно да смените работата - по паралелна писта, с плавно плъзгане или рязък завой?

Митът за 10-те хиляди часа практика, които водят до шеметен успех

У всекиго се крие гений, но у някои дреме. Как да събудите вашия за успех в кариерата

Ако всички ви дават акъл в работата, прекалявате със заучена или с менте безпомощност

64% предпочитат изкуствен интелект пред интелекта на сегашния шеф и как да работите с робот

Взимащ, даващ или обменящ психотип сте и изненадващ отговор кой осигурява успех

Ваканционна скука, та се пука? Открийте причината - тя влияе и на успеха в работата

Как да се справяте с колега простак

Съмнението - този убиец на професионалния успех

Маневри по хоризонтала и вертикала към шефския пост

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още