Научен факт: Щастието ви в работата е предшественик на успеха ви

Американско изследване сред 1 млн. служители показва, че лишените от позитивни емоции нямат и професионални постижения

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Шефът иска отчети в края на всяка работна седмица. Вие старателно си ги пишете. Но в понеделник на съвещанието той отминава свършеното и започва да обсъжда несвършеното, за да набележи екипът как да реши проблемите. Ясно, това е нужно, но този човек чете ли изобщо онази част от отчетите, където пише какви успехи са постигнали подчинените му?

Сигурно ги чете, защото по този начин контролира работата. Би било добре и да каже някоя похвална дума. (Културата на признателност - ключова характеристика на компанията и фактор за вашия успех) Но явно ви се е паднал скъп на комплименти началник.

Въпреки това вие си описвайте изчерпателно какво сте свършили. Първо, така давате на шефа си добра информация за себе си. Второ, хвалите себе си на себе си.

Изследователите казват, че дори да не е нужно да пишете отчет до ръководството, е изключително полезно да си водите дневник за постиженията, за нещата, които са протекли добре през седмицата. И да се поздравявате за тях. Простичко е, не отнема много време, а увеличава удовлетворението ви от работата. Колкото и да се е уморил, човек започва да се чувства по-щастлив.

Ефектът е толкова голям, че директорът на Центъра за позитивна психология в Университета на Пенсилвания Мартин Селигман го препоръчва и на служителите, и на мениджърите. Той съветва ръководителите да въведат такъв тип позитивна намеса, защото чрез нея могат да увеличат оптимизма на подчинените си и да намалят риска от депресия.

Преобладаващите негативни емоции пречат на доброто представяне, а високите нива на оптимизъм дават по-големи шансове за превъзходно представяне в работата, уверява Пол Лестър, професор по мениджмънт във Военноморско следдипломно училище в Монтерей, Калифорния.

Той и Селигман са направили мащабно проучване за влиянието на щастието върху успеха в работата. В продължение на 5 години са изследвали повече от 1 милион служители от Министерството на отбраната в САЩ, които заемат постове на различни нива в йерахията. Анкетирани са хора на 190 длъжности - от шофьори на камиони и пилоти на изтребители до лекари и адвокати, с широк спектър от демографски характеристики и стаж.

Съсредоточихме се върху въздействието на щастието като индикатор за представянето, обяснява проф. Лестър.

Умения, знания, способности - всичко това има голямо значение. Но щастието може да ви даде по-голям шанс за успех. Вместо да разчитате на управленска интуиция, започнете да използвате инструменти за оценка на оптимизма и щастието на служители си. В крайна сметка мерило за това колко добре се справя вашата компания е оценката за цялостното щастие, която си дават вашите служители, казва той на шефовете.

Според данните от проучването служителите, които били оценени като най-щастливи, имали и 4 пъти повече награди от останалите. Онези с ниски нива на позитивни емоции в работата много рядко имали постижения, заради които да бъдат отличени.

Щастието е предшественик на успеха, заключават изследователите.

Изводите са валидни за всяка организация, не само за военна. Докладът е публикуван в списание за мениджмънт.

Началниците, които нямат навика да хвалят служителите си, имат какво да научат от това мащабно изследване. Авторите съветват организациите да обърнат особено внимание на токсичните шефове и на служителите, които по един или друг начин правят колегите си нещастни и увеличават стреса в работната среда. Отровните началници се нуждаят от допълнителни обучения за управление на хора, а в по-екстремните случаи са нужни и по-строги мерки - например уволнение, за да се защити цялостното психично здраве на екипа, пишат те.

Това не е първото проучване, което установява пряка връзка между положителните емоции, които хората изпитват на работа, и тяхната ефективност.

Изследване на "Галъп" установява, че щастието води до 12% скок в производителността. Дължи се на това, че служителите използват времето си по-ефективно, увеличават темпото, с което работят, без да жертват качеството.

Онези, които се чувстват нещастни на работа, са с 10% по-малко продуктивни дори от контролна група хора, които не могат да се определят.

Мениджърите могат да преминат към култура на щастие в екипа си и да постигат по-добри бизнес резултати, като наблегнат на признанието. В компаниите, в които при проучването е измерена най-висока ангажираност на служителите, се използват похвалите като мощен мотиватор.

Хората, които ги получават редовно както от мениджърите, така и от колегите си, повишават своята индивидуална производителност. Освен това те са по-лоялни към фирмата и към екипа, т.е. по-трудно биха напуснали.

Според специалистите по човешки ресурси има пряка връзка между поведението на шефа и междуличностните отношения на подчинените му. В колективите, в които началникът изказва признателност към екипа, хората също са по-склонните да се хвалят един друг за постижения, да си благодарят за доброто сътрудничество, да си показват уважение.

Причината е, че мениджърът превръща признателността в ценност, показва какъв тип отношения се очакват от всички, въвежда нова култура на поведение. Тя се разпространява, подобрява работната среда и увеличава щастието на служителите.

Изследванията са категорични, че при равни други дадености - пост, заплащане, условия на труд, служителите се чувстват много по-удовлетворени, когато задължителна част от корпоративната култура е културата на признателност.

От културата на признателност и културата на щастие зависи чувството за принадлежност към фирмата и екипа, което изпитват служителите. То също е силен мотиватор и води до увеличаване на продуктивността с 56% според изследване, публикувано в "Харвард бизнес ревю".

Практичният извод от тези проучвания за вашата собствена кариера е да направите така, че да се чувствате щастливи от работата си. Ако не друго, поне хвалете себе си на себе си за добрите постижения всяка седмица. Казвайте добри думи и на колегите си. Вероятно те ще ви отвърнат със същото.

Ако не можете по никакъв начин да се почувствате по-удовлетворени, защото средата във фирма и в екипа е токсична, смените работата си. В противен случай рискувате да се обречете на неуспех в кариерата, а вероятно и на депресия.

Нали помните - щастието е предшественик на успеха.

---- Дерайлирало лидерство

Хората се чувстват нещастни на работа, когато имат лош шеф. Това, че той никога не може да изкаже похвала и покаже благодарност с думи, е малка беда.
На първо място в анкетите служителите посочват грубото и неуважително отношение. Специалистите наричат това "дерайлирало лидерство".

Елемент от него е навикът шефът да критикува някого пред колегите му. Подобно поведение се смята за унижение и тормоз, човек дълго се чувства изключително нещастен и е непродуктивен.

42% казват, че лош е началник, който винаги обвинява за неуспехите подчинените си, а той сам никога не носи дори грам вина.

Още по-голям процент - 63%, смятат за неприемлив шеф, който си присвоява заслугите на екипа.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Грешното социално сравнение бойкотира успеха

Как си дружите със заплатата

Промяната продължава, но защо невинаги побеждава

Печелите повече успехи, като работите "на доверие"

Кръгът на влияние определя успеха. Три практически стъпки да сте във верния

10 признака, които издават нещастна компания с лош собственик

10 хитрини да се справите с ужас в чинията и чашата на делова вечеря

Интелектуалното смирение води напред в професията. Как да познаете имате ли го

Защо никога да не взимате решение ядосани, гладни и по тъмно

Как да изключите автопилота и да грабнете професионалния успех

Две нови тенденции: Сбогом на скучната работа. Здравей, баланс с личния живот

Самосбъдващото се пророчество не е ала-бала, води към успех

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още