Европейската комисия следи отблизо процедурата по снабдяването на българските митници със сканиращо оборудване за митнически контрол и е запозната с всеки етап от процедурата, така че тя няма да стане пречка за пълното присъединяване на страната към Шенген. Това заяви в петък директорът на Агенция “Митници” Георги Димов.
Изявлението му бе по повод разпространените по-рано през деня твърдения на депутата от ПП-ДБ Мартин Димитров и евродепутата Радан Кънев, че митниците са прекратили обществена поръчка за закупуване на въпросните скенери и са
дали доставката на фирма
чрез пряко договаряне,
което изправяло страната ни пред риск.
“Огромна грешка, защото всички, които не искат България да влезе в сухопътния Шенген, сега имат формален довод да поискат отлагане. Защо служебният кабинет допуска такива автоголове?”, попита Мартин Димитров. Ставало дума за 63 млн. евро грантово финансиране.
По думите на Георги Димов обаче
България няма да загуби
никакви средства,
тъй като процедурата е съгласувана с ЕК. Той не даде информация кой е изпълнителят на проекта за закупуване на сканиращото оборудване, защото “информацията, която се събира през системата за гранично-пропускателен контрол, представлява тайна не само за България, а и за целия ЕС”, каза Димов.
Той допълни още, че Европейската комисия е запозната с всеки етап от реализацията на тази процедура.
Тя започна още през 2023 г., когато на власт бе правителството на Николай Денков.
Идеята е новата техника да се достави на пунктовете във Видин, Русе, Варна, Кюстендил, Благоевград, на пристанищата Бургас, Варна-запад и Русе, летище Варна, митническия пункт на ферибота във Варна и пункта Брегово. Също така в София, Пловдив, Хасково, Бургас и пунктовете Капитан Андреево, Калотина, Лесово, Интермодален терминал Пловдив.
Първоначално стартираната обществена поръчка обаче е
била обжалвана пред Комисията
за защита на конкуренцията
(КЗК), като Върховният административен съд (ВАС) е постановил да бъде проведена нова.
От обясненията на Димов обаче стана ясно, че това не е било възможно, поне не без да се рискува спазването на крайния срок за доставката на оборудването.
От 31 март България е член на шенгенското пространство за свободно пътуване, но засега частично - по въздух и по море. В края на март на въпрос дали са подновени разговорите с австрийския канцлер Карл Нехамер за вдигането и на сухопътните бариери пред българското членство, тогавашният премиер Николай Денков заяви, че страната може да се надява на продължаване на преговорите, след като докаже, че се справя с въздушния и морския режим.
“Проектът е изключително важен не само
за България, но и за целите на ЕС
Договорът, който е сключен с избрания от Агенция “Митници” изпълнител, се изпълнява регулярно. Финансовите средства постъпват на основание план, изготвен от Агенция “Митници”, коментира още в петък директорът на агенцията Георги Димов.