Когато неочакваното връхлети, как да го опитомите и да имате успех в кариерата

Алгоритъмът за справяне започва от психиката

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Мразите непредсказуемостта, а работите в силно конкурентен сектор и в професионалния ви живот често настъпва хаос. Ето, сега научавате, че друга фирма ви изпреварва с два дни и пуска на пазара продукт, досущ като този, който вие подготвяте. Шефът е гневен, в екипа цари хаос. Е, негово задължение е да се стегне и да въведе ред какво да правите. Но щом той трудно се овладява, научете се вие как да посрещате неочакваното и да не му се предавате.

Това ще ви пести време и нерви. Ще ви води към успех в решаването на конкретните проблеми, а в крайна сметка и към стъпки нагоре по кариерната стълба. Служителят, който успява най-бързо да се вземе в ръце и да действа правилно при кризи, е най-подходящият за водач на останалите. Когато се очертаете като неформален лидер на екипа, формалното повишение не би трябвало да закъснее.

Според специалистите по кризисни ситуации има изпитан алгоритъм за справяне, който започва от психиката.

  • Променете отношението си

Случило се е нещо неочаквано. Има два начина да мислите за него - да го игнорирате или да го приемете.

Игнорирането е голямо изкушение. Като си кажете "Какво пък толкова, непредвидено е, но аз продължавам, както съм намислил/а", намалявате стреса си. Нормална реакция е да търсите самоуспокоение, обаче не е разумна. Неочакваното ви тревожи, не знаете в каква посока да поемете, но когато го неглижирате, има риск да не излезете от хаоса, а да го задълбочите.

Затова най-напред трява да приемете: "Да, случи се нещо непредвидено и може да има лоши последици".

После се разграничете от емоциите си на стрес и объркване, за да се насочите към идентифициране на онова, което е създало хаоса, и към начините за преодоляването му.

Така не отричате проблема и неговото въздействие върху вас, а търсите изход. Като разпознаете собственото си поведение - то е хаотичното, вече можете да мислите как да го промените - да приемете непредвиденото и да се овладеете, за да се организирате и да го обърнете към добро.

  • Разграничете възможното от невъзможното

В днешния професионален живот неочакваното обикновено води до хаос, защото предизвиква сложни за решаване проблеми. Не бива нито да го подценявате, нито да го драматизирате. От изключителна важност е да разгледате него и неговите последствия хладнокръвно и обективно.

Това ви позволява да отграничите какво контролирате и какво не зависи от вас. След като осъзнаете какво държите в ръцете си, можете да определите как да изразходвате времето и енергията си най-ефективно. Можете да направите нещата по-добри, отколкото са в момента, защото вече сте овладели неочакваното и предизвикания от него хаос на когнитивно ниво, уверяват специалистите.

  • Мислете как да въздействате на другите

Ако мислите хладнокръвно и обективно, ще сте в състояние да действате правилно за себе си. Но в повечето кризисни ситуации това не е достатъчно - измъкването от тях зависи от целия екип. Рядко има шанс един служител да се прояви като супергерой и сам да спаси положението.

При хаос обаче супергеройството може да е да накарате групата да овладее емоциите си и да се организира.

Въвеждането на ред е особено трудно, когато не сте на шефския пост. Но тъкмо това предизвикателство ви дава най-големия шанс да се издигнете - първо до неформален, после до формален лидер.

Сега е моментът да проявите качествата си да водите другите, защото у тях е заложено естествено желание - в хаоса всеки иска да знае как нещата ще се оправят. Ако вие можете да посочите пътя, да накарате групата да разбере нещата, които има начин да бъдат решени, и да се споразумеете как да действате, на практика вече ставате лидер.

Обикновено има и неща, които не можете да решите в момента и да обърнете в своя полза.

Отграничаването на възможното от невъзможното за цялата група също е много важна стъпка, а при нея има опасност винаги да се намира някой, който каза "А-а, това няма да стане, по-добре да се откажем". Така че се пригответе за съпротива от колеги, които дори в най-напечени ситуации предпочитат да са контра, мрънкачи, неконструктивни песимисти (конструктивните са полезни, защото със скептицизма си помагат да се идентифицират рискове и да се направи план за избягването или минимизирането им).

Според експертите ваш съюзник е човешката психиката. Освен че колегите ви имат естествено желание да се измъкнат от хаоса, в такъв момент са склонни и да се обединят. Ако сте достатъчно убедителни как да стане това, именно вие се превръщате в обединителя, който побеждава неочакваното, създава предсказуемост, структурира екипа и го повежда напред.

  • Внимателно с шефа

Като се превръщате в неформален лидер на екипа, вие помагате и на формалния - шефа. Той би трябвало да оцени това, ако сте действали внимателно - в рамките на своите задължения и леко надскачайки ги, увличайки другите, като предлагате какво да правите, но без да изглежда, че изземате неговите функции. Ако му се стори, че ги изземате, той ще се възползва в момента от вашето умение да овладеете хаоса. Но ще си помисли, че искате да му седнете в креслото, и в следващ момент ще се постарае да ви върне обратно на мястото ви.

На практика трябва да прецените отлично подхода си - дали да изглежда, че за овладяване на хаоса работите в сътрудничество с шефа, или че атакувате поста му. Ако сте разчели добре силите си и сте избрали правилния момент, и във втория случай неочакваната ситуация може да се превърне в трамплин за скок напред в кариерата ви.

При всички положения - и при сътрудничество с шефа за натрупване на дивиденти, и при директна атака към поста му, трябва да направите така, че вашите заслуги да бъдат изключително видими за колегите ви от екипа и от останалите екипи, както и за висшестоящите началници.

Приносът за овладяване на криза винаги се цени най-много и тогава шефът на вашия шеф няма да му позволи да се отърве несправедливо от вас, защото сте взели ролята на неформален лидер. Може да не махне него, поставяйки вас на мястото му, а да ви предложи по-висока длъжност в друг екип. Със сигурност награда ще има, ако изиграете добре картите си.

------ Културна промяна

Съвременният живот е изключително динамичен, непредсказуемост в него внасят от пандемиите (спомнете си как ковид принуди цялото човечество да се справя с неочаквана напаст) през технологиите (помислете каква огромна промяна предизвиква изкуственият интелект) до "естествения интелект" (войните, които неразумни лидери започнаха през последните години). Те неминуемо засягат професията и личното ви битие, предизвикват ако не хаос, то нужда от чести промени и напасване към ситуацията.

"Неочакваното няма да спре да се появява в живота ни, безпорядъкът ще бъде по-често част от ежедневието ни отколкото рутината. Така че трябва фундаментално да променим начина, по който гледаме на него - твърдят психолозите. - Налага се да свикнем с тази мисъл, за да намерим баланс между възприемането на непредсказуемостта и поддържането на ред около нея."

Хората, които съумеят да си изработят поведение как да действат, когато дойде непредвидимото, всъщност го "опитомяват", не гледат на него като на несправедливост, природно бедствие или божие наказание, не изпадат в стрес. Те следват алгоритъм, който вече им дава някаква степен на сигурност, носи им хладнокръвие и рязко повишава вероятността да се справят. Значително по-успешно от онези, които изпадат в паника, защото не могат да приемат, че непрекъснато се случват неочаквани предизвикателства.

Това е културна промяна, понеже всеки човек и човечеството като цяло винаги се стреми към предсказуемост. Сега идва време за осъзнаване, че тя е невъзможна, но е възможно изработване на правилно лично, групово и общество поведение за справяне с непредсказуемостта.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Как да работите с колега параноик

10 фрази, които издават некадърния шеф

Техники да декодирате шефа - 30% от успеха ви се дължи на съвместимост с него

Печелите успех и с професионално издигане на зигзаг

15 начални симптома за бърнаут и 5 начина да го прогоните

Как да превърнете синдрома на самозванеца в професионална суперсила

Инструкции за употреба на колега хейтър, критикар или критик

Тактики елегантно да възразявате на шефа

Синдромът на изгубената възможност или какво става, като ви е страх от шефа

Я внимавай! Как успешно да използвате различните видове концентрация

Малки разлики в думите, с които се заявявате като компетентни професионалисти

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още