Антония Влъчкова, собственик и управител на ПЧМГ и ЧНУ “Архимед”: Имам честта да работя за бъдещето на младите

  • Естественият интелект винаги ще бъде господар на изкуствения

Тя е горд възпитаник на училището, което управлява. Образованието си продължава в Американския университет в България, където предизвика себе си с бакалавърски степени по журналистика и масови комуникации и бизнес администрация. Придобива магистърска степен по предприемачество и иновации в Политехническия университет в Милано.

Интервюто на Антония Влъчкова е част от специалното издание „Жените. Естествен интелект", посветено на дамите с визия за бъдещето на света на фона на технологичния бум.
Списанието, което „24 часа" и MILA.bg издават веднъж годишно, събра за четвърти пореден път едни от най-влиятелните личности в бизнеса и обществения живот, за да разкаже историите на техния успех и за да потърси заедно с тях отговорите на въпросите, които утрешният ден поставя пред всички ни.

"Жените. Естествен интелект" е на пазара от ноември 2024 г. и е не просто списание – между кориците му е събрана мечтата ни за бъдеще, в което технологиите ще бъдат мощен инструмент за по-добър живот, задвижени от силата, която единствена ще остане непобедима за тях – човешкия интелект.

- Създаването на Първа частна математическа гимназия е дело на майка ви. Как вие продължавате нейния завет?

- Аз съм израснала с Първа частна математическа гимназия не само защото майка ми е неин създател, но и поради причината, че аз самата съм неин възпитаник. От първите стъпки на училището, което започна едва със седем ученици, до развитието му като водеща образователна институция в България днес с над 400 ученици, вкъщи винаги се говореше за него, с емоция и с мисъл какво може да направим по-добре за децата. Едва ли има човек, който по-добре от мен да познава това училище. Това ми дава възможност не просто да го управлявам и да определям визията му в перспективата на развитие във времето, но да знам потребностите му, нуждите на учениците, предизвикателствата пред учителите, тревогите на родителите и ролята на училищната администрация. Майка ми, инж. Марияна Влъчкова, искаше да създаде училище оазис в нелицеприятната ни реалност и успя. Вдъхновена, че оставям нещо след себе си, окрилена от безупречния си екип и от невероятните ученици, които са избрали нашето училище, аз продължавам тази мисия в епохата на развиващите се технологии и все по-бързо променящите се деца, към които училищната среда трябва да бъде гъвкава и отговаряща на техните нужди, интереси и на това, което светът очаква от бъдещите специалисти, работодатели, лидери, отговорни граждани.

- С какво вашето училище се различава от другите частни и държавни математически училища?
 - ПЧМГ успя да изгради свой собствен облик за двадесетте години, през които съществува. Наложихме се като име не само с отличните резултати на външните оценявания и зрелостните изпити, не само с националните и международните успехи на нашите възпитаници, но най-вече с утвърждаването на нашата общност. Думата, около която всички, свързани с ПЧМГ, се обединяваме, е именно семейство – втори дом. Силно вярвам, че едно нещо, за да е успешно, трябва да има лично отношение. ПЧМГ никога не е било просто работа, както за майка ми, така и за мен и сигурна съм и за всички избрани да бъдат в екипа на училището. Тук всеки има отношение към това, което прави, и то крие в себе си една по-висша идея и цел.

- Какви са основните ценности, които искате да предадете на учениците?

- Изключително много държим на моралността, на взаимното уважение между учениците и това към техните учители. Харесва ми и че учителите също уважават своите ученици и смятам, че ежедневно се учат от тях, за да поддържат динамиката в класната стая. Друга ценност е да бъдеш активна част от едно общество. Ако сега им предадем, че трябва да бъдат активни, инициативни в живота на училището, в нашите събития, представяния, то това ще им послужи за бъдещия им работен екип и сред социума, в който ще живеят. Показваме им колко е важно да имаш мнение, да имаш идеи и да не се страхуваш да ги представиш и защитаваш. Затова и при всяка една тяхна хрумка, аргументирана достатъчно добре, аз съм първият човек, който ги подкрепя, за да се случи.

- Как училището интегрира новите технологии и дигиталното обучение в образователния процес?

- Във всички часове се използват методи като „обърната класна стая“ и игровизация, особено в чуждоезиковото обучение. В обучението по природни науки прилагаме изследователски подход, организираме и лагери с практическа и лабораторна дейност. Стремим се учениците ни винаги да са в крак с най-съвременните методи и стратегии за учене. Технологиите и дигиталното обучение разкриват много нови възможности пред учители и ученици, но интернет пространството и развитието на технологиите носят със себе си и някои рискове. Затова от тази година ПЧМГ и Cambridge University написаха съвместно учебник по киберсигурност, по който реализираме и нов курс в нашето училище за всички ученици с интерес към информатиката, програмирането и света на киберсигурността.

- Какви са основните предизвикателства при управлението на частна гимназия в България?

- На първо място стоят предразсъдъците, че частното училище не бива да изисква интелектуално усилие от ученика. До много скоро това беше кредо в България, но ПЧМГ е едно от частните училища у нас, които разбиха този стереотип с много труд, отдаденост и инициативност. Частното училище трябва не просто да покрива всички общообразователни изисквания за съответната степен, но и да ги надхвърля, за да привлича умни и амбициозни ученици като нашите. Частното училище трябва да има много добър подбор на педагогически и непедагогически персонал. Моят професионален път започна с това голямо предизвикателство да вляза в обувките на майка си, да се опитам да ги изпълня и да я заместя във всичките u роли а, повярвайте, тя имаше много роли и то ключови, и да продължа делото u. Не ми беше лесно, но не се и оплаквам, защото освен отговорността имам и честта, и щастието да работя за бъдещето на едни млади хора и имам шанс да съм допринесла и с частица за техните големи истории, които с радост бих прочела след време.

- Каква е основната мисия на Първа частна математическа гимназия? Какви цели си поставяте в дългосрочен план?

- На първо място искаме да продължим да сбъдваме мечтата за училище оазис, в което всеки ученик да получава условия и възможности за развиване на потенциала си. Гледаме към потребностите на бъдещето и искаме да ги инкорпорираме в материалната си база и в програмите си за обучение. Основната ни мисия винаги ще бъде да създаваме успешни хора с широк кръг от интереси и отлична учебна подготовка и по този начин да развиваме общността на ПЧМГ.

На 12 март тази година реших, че семейството на ПЧМГ трябва да порасне, предавайки принципите си нататък. И така създадох Частно начално училище „Архимед“, в което деца от 5-годишна възраст още отрано да заживеят в този „оазис“‘. Едно модерно с визия към бъдещето училище, което си го мечтаех и представях от много време. Освен много математика, училището разработи свои собствени авторски програми като „Еврика-забавна наука“, „Математически пътешествия“, „В света на музиката“ и др. за да може децата от най-малки да заобичат света на науката, но и на изкуството. Създаваме общност от активни и целеустремени, практически подготвени деца с увереност, че те са бъдещите успешни възрастни.

- Във все по-осезаемия сблъсък между естествения и изкуствения интелект кой ще вземе палмата на първенството?

- Без съмнение естественият интелект винаги ще бъде господар на изкуствения – той го е създал и ще продължи да го управлява. Развивайки човешкия потенциал и разширявайки кръгозорите на естествения интелект, ние ще може да си служим успешно с изкуствения интелект и да се възползваме от възможностите, които ни предлага. Затова винаги ще избера естествения интелект, който умее да създава и използва изкуствения.

Може да намерите „Жените. Естествен интелект" на местата за продажба на списания в цялата страна.

Автор на статията

24 часа


Споделете статията

Четете още