Yettel България говори откровено и за подводните камъни в океана от технологични възможности
Коледа е време за домашен уют, дъх на канела и споделени моменти с близките ни хора. Истински моменти. Офлайн моменти. Защото най-хубавите спомени се създават тук и сега. В истинската реалност. Не във виртуалната. И какъв по-хубав повод да си го припомним, когато коледният дух вече витае наоколо, а празниците надничат зад ъгъла.
Именно това е и фокусът на коледната кампания на Yettel, която телекомът стартира в края на ноември.
За истинската заедност, за вълшебните приказки и за най-добрата празнична рецепта разказват Мария Маринова, директор „Бранд и маркетинг комуникации“, и Боян Иванович, директор „Корпоративни комуникации“ в Yettel България.
- Мария, тазгодишният коледен клип на Yettel от няколко дни е на телевизионния екран и разказва история, която за съжаление не е необичайна в съвременното общество. Празнична трапеза, отчуждени хора, които гледат в телефона си и не знаят почти нищо един за друг, защото са забравили как да общуват. Какво ви провокира да създадете тази кампания?
- Провокира ни нуждата някой да забележи, че има „слон в стаята“, както гласи прочутият метафоричен израз, вдъхновен от баснята на Иван Крилов. А тази нужда произтича от отговорността, която носим към нашите клиенти като техен партньор в технологичния свят.
Проблемът не е самата технология, която има безброй много позитиви за всеки от нас и животът ни без нея би бил много по-сложен и ограничен към днешна дата. Ако някой в края на 2024 г. каже, че технологията не е подобрила живота ни чувствително, би бил крайно необективен.
Проблемът е в прекаляването, когато то се случва за сметка на живия живот и неговите мили моменти. Хората сме социални същества, били сме такива хиляди години и все още имаме нужда от дълбоко и смислено общуване лице в лице, от прегръдка, усмивка и някой да ни изслуша, без да изпуска погледа ни нито секунда, за да се чувстваме добре.
Затова тази година призоваваме всички да посветят вниманието си на споделените офлайн моменти и да не изпускат възможността да прекарат качествено време с близките си хора. Защото вниманието ни е най-ценният подарък за хората, които обичаме и ни обичат, а специалните моменти ни топлят после през годината.
- На пръв поглед това послание противоречи на бизнес целите на един телеком. Ако твой приятел ти зададе въпроса „Защо точно Yettel ме насърчава да си оставя телефона”, какво би отговорила?
- Yettel няма нито бизнес, нито морален интерес хората да прекаляват с екранното време, така че реално няма противоречие. Нашата цел е да сме успешен и отговорен партньор за ежедневните решения, които технологиите предоставят през мобилното ни устройство. Отговорността ни към хората изисква да говорим активно и за подводните камъни, които океанът от възможности носи със себе си.
- Смяташ ли, че това е мисията на компании като Yettel – да бъдат не просто доставчик на технологии, а и наш съветник за отговорното им използване?
- Мисля, че това е наш дълг, а не просто мисия. Отношенията ни с клиентите често продължават 20 и повече години, а голяма част от хората имат един мобилен оператор през целия си живот. В това дългогодишно партньорство заинтересоваността и грижата за нуждите на хората е от огромно значение, за да твърдим смело, че заслужаваме тяхното доверие.
Това всъщност не е първата ни инициатива в тази посока. С дългогодишната ни програма „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения“ помагаме на децата като най-уязвима група, както и на възрастните хора, да се възползват максимално от възможностите, които ни дават технологиите, и да се предпазват от рисковете онлайн. Всяка година надграждаме темите и обхвата, като през 2024 г. фокус бяха родителите. Тези усилия ще продължават и занапред.
- Както ти спомена, технологиите са чудесни и благодарение на тях човечеството днес може да прави неща, които допреди години бяха смятани за научна фантастика и за тях се осмеляваха да мечтаят само визионери като Айзък Азимов, Хърбърт Уелс или Карел Чапек. В края на 2024 г. съкращения като AI, IoT и 5G вече са неделима част от нашето ежедневие. Но както винаги, с големите възможности идва и голямата отговорност. Какво според теб означава „осъзнато използване на технологиите“?
- Да използваме технологиите по най-добрия за нас начин – за забавление, връзка с другите, работа, битови улеснения, но не и за сметка на истинското общуване и важните моменти с близките ни хора, които имат силата да ни накарат да се чувстваме добре и пълноценни, както нищо друго на света.
- И за да завършим литературната тема, Мария, ако Yettel беше герой в коледна приказка, каква би била тя и какво послание би носила?
- Може би най-известната коледна приказка на света е Дикенсовата „Коледна песен“. Иска ми се да вярвам, че стартирайки разговора за отговорното използване на технологиите, влизаме в ролята на духа на Коледа, който ще вдъхнови хората да оставят телефоните настрана и да изразят обичта към най-близките си хора.
- Бояне, в медийното пространство все повече се говори по темата за дигиталното здраве. Дори в последните седмици се появи информация, че Австралия се готви да забрани използването на социални мрежи от лица под 16 години. Смяташ ли, че подобно ограничение би имало положителен ефект или е точно обратното?
- Нито едно крайно решение не е решение. Ограниченията може да помогнат в определени случаи, но нашата основна задача като общество е преди всичко да образоваме младите хора, да ги научим да ползват технологиите по отговорен начин, без да се стига до крайности. Добре знаем, че забраните често водят до обратен ефект. Спомнете си времената на Сухия режим в САЩ, спомнете си ерата на „Бийтълс” в България. Затова важното е да дадем добър пример, да изградим култура на разумна и балансирана употреба, така че младите хора да се научат да извличат ползите от новите технологии, но без да губят връзката си с реалния свят.
И в Yettel работим именно в тази посока. Мария спомена програмата за „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения“, благодарение на която успяхме да обучим над 60 000 души само през изминалата година. Това е и най-дългогодишната ни инициатива за корпоративна социална отговорност. Тазгодишното ни коледно послание е още една стъпка, с която призоваваме към по-отговорно използване на технологиите.
- Yettel наскоро представи резултатите от проучване, което имаше за цел да установи какви са нагласите и навиците на българите по отношение на отговорното използване на технологиите. Какви бяха най-интересните изводи от него и има ли нещо, което ви изненада?
- Резултатите от проучването действително са интересни, защото потвърждават до голяма степен, че темата е важна за обществото.
Над 40% от българите използват мобилни устройства повече от 4 часа дневно, а за половината от тях това време е над 6 часа. Като основни причини за интензивната употреба те посочват навика (41%) и естеството на работните си задължения (37%). Немалка част от хората признават, че ползват телефона си за забавление в свободното време (26%), а 15% се страхуват да не пропуснат важна информация. Прави впечатление, че при онези, които прекарват най-много часове пред екрана – 6 часа и нагоре – основните бариери за ограничаване на устройствата се дължат именно на навик или на търсене на начини за развлечение.
На фона на тази статистика, около 1/3 от хората споделят, че са правили опити да намалят времето си пред екрана. Успеваемостта е сравнително малка – 27% от тях казват, че резултатът е бил положителен, което представлява едва 8% от цялата извадка.
Изненада за мен бяха тези 43%, които никога не са се замисляли да ограничат екранното си време. Добрата новина обаче е, че с увеличаване на часовете, които хората прекарват на мобилните си устройства, се наблюдава тенденцията да намаляват тези, които не са се замисляли. Тоест, най-интензивните ползватели са най-заинтересовани да вземат мерки за дигитална пауза.
Най-важният извод, който проучването ни дава, е отговорът на въпроса кой е ключовият фактор за промяна – и той е именно общуването с близките ни хора.
- Казват, че инстинктът за самосъхранение е един от най-силните за човешките същества (да не кажем най-силният), но изглежда, че нуждата от комуникация с близките е дори по-голяма. Данните от проучването сочат, че за 40% от хората именно възможността да прекарат повече и по-качествено време с любимите си хора е най-големият мотиватор да оставят телефона настрана. За сравнение, едва 15% биха го направили, ако имаха здравословен проблем.
- Точно този извод за мен е един от най-въздействащите в нашето проучване. Както и Мария спомена в началото, неслучайно психологът Елиът Арънсън определя човешките същества като „социални животни“, а Робинзон си създава въображаем другар, за да пребори самотата. Защото нуждата ни от комуникация е толкова силна, че нищо друго не може да я замести. Действително, 40% от хората споделят, че най-големият им мотиватор да вземат мерки за намаляване на екранното си време би бил прекарването на повече време с близките. Другите фактори като подобряване на здравето (15%), по-качествен сън (14%) и по-висока концентрация (8%) остават далеч назад.
Според изследването живото общуване се оказва и универсалният „разсейващ фактор“, който ни кара да забравяме да поглеждаме в телефона си. 62% от анкетираните посочват именно този отговор. Значително по-малко са тези, които определят физическия труд (47%), четенето на книга (38%) или спорта (34%) като ефективен начин да прекарват по-малко време с дигиталните си устройства.
- Вярваш ли, че дискусията, която Yettel повдига с тази кампания, би имала дългосрочно въздействие върху нагласите на хората към по-осъзнато използване на дигиталните устройства и по-пълноценно общуване с близките им? Какво би искал да запомнят от нея?
- Посланието на кампанията е универсално и общовалидно далеч извън контекста на празниците. Вярвам, че ако успеем да вдъхновим дори малка част от хората да поставят истинските офлайн моменти на преден план, и то не само тази Коледа, това би било огромен успех.
Надяваме се нашата кампания да е само началото на една дискусия, която ще вдъхнови по-мащабна промяна към отговорно и балансирано използване на технологиите в бъдеще.
- Коледа е само след няколко седмици и в контекста на днешния ни разговор - какви са съставките на вашата любима празнична рецепта за щастливи офлайн моменти?
Мария: Топла семейна вечеря у дома, аромат на борови иглички и зимна разходка сред природата.
Боян: Канелени сладки, хубав филм и най-важната съставка – усмивките на любимите ми хора.