
Студенти от НБУ го видяха и опитаха
Студенти от НБУ участваха в уъркшоп във фабриката за кафе Фърст кофи фактори, която се намира в квартал Казичене. Тук съвсем нагледно те се запознаха с факта, че хубаво кафе може да се сортира, ферментира и изпече в София. И след това да се смели и приготви по най-съвременните и здравословни начини.
В рамките на проекта „Модерна занаятчийница“ голяма група студенти, които изучават комуникации и връзки с обществеността близо час слушаха с интерес презентацията на собственика Емил Риц за историята на кафето, чуха подробности за селектирането, печенето и внимателното ръчно пакетиране на специални кафета, което се прави във фабриката. Собственикът разказа как избира откъде да купува кафето, което пристига в България сурово. Следва печенето, което е много важно за запазването на вкуса и аромата. Прилагат се и техники за ферментация на кафето, което го доближава до станалото световно известното и твърде скъпо Копи лувак. Постига се ефект като този в стомаха на животното циветка, което се храни с кафени плодове от Арабика, Робуста, Либерика. След като циветката погълне плодовете на кафето, те ферментират в стомаха й благодарение на специални ензими, които организмът произвежда. Именно тези ензими редуцират киселинността на кафето и то се превръща в най-скъпото в света. Във Фърст кофи фактори осигуряват подобен процес чрез ферментация на кафето в разтвор с ензими и естествени добавки /на принципа на естествената ферментация на зеленчуците/. Така че най-скъпото кафе /известно като котешко/ вече не е толкова недостижимо.
След лекцията студентите получиха и практически умения за приготвянето на кафе в днешно време. Най-важното правило – водата да не преминава през смляното кафе повече от 28 секунди. След това време то става горчиво. От лекторите младите хора разбраха каква е разликата между арабиката и робустата, защо арабиката е по-качественият и по-скъп сорт и други интересни факти.
Студентите имаха много въпроси, особено след дегустацията на кафе, приготвено по правилата. Оказа се, че и млякото, с което повечето хора допълват кафето, може да бъде специално. Двойното мляко, което е най-добре да се използва, е концентрирано като чрез замразяване от него е извлечена водата.
По време на занаятчийницата стана дума и за каналите за комуникация, които екипът на фабриката използва, както и за ПР целите, които си поставя. Студентите обсъдиха комуникационните практики с експертите от фабриката. За тях прозвуча изненадващо казаното от Емил Риц, че най-ефективният канал за комуникация с клиентите е личният разговор. Клиентът иска да обсъди какво да купи, да получи съвет и да се информира преди да избере. Независмо от възможностите на социалните мрежи и новите инструменти за информиране и привличане на последователи, персоналното общуване и съвети се оказват по-ефективни. Една от целите на срещата бе да вдъхнови студентите и евентуално да ги ангажира за професионалната им ориентация в сектора занапред. Те получиха покана да се присъединят към екипа за маркетинг и реклама на фабриката и да допринесат със своите знания.
Младите хора са сред най-активните консуматори на кафе, като същевременно са любопитни за пътя му от фермата до чашата. В България в исторически план, рецептата за приготвяне е повлияна от източните традиции кафето да се вари, било на котлон, било върху пясък. Днес приготвянето на кафе е своеобразно изкуство и професията „бариста“ става все по-модерна и интересна сред младите.
Посещението и дискусията се излъчваха на живо в социалните мрежи: https://www.facebook.com/modernazana
Проектът „Модерна занаятчийница“ се осъществява от сдружение „Антимонопол“ по Националната програма за младежки дейности на Министреството на младежта и спорта.