
„Ти и Lidl за нашето утре“ променя за добро живота на общностите в България
Много или малко са седем години, за да измерим „температурата“ на гражданската активност у нас? Учим ли се да вярваме в доброто и да работим за неговото утвърждаване? Вдъхновяваме ли се от примера на другите?
Тази година ще се изпълняват проектите от седмото издание на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“, която обединява усилията на граждански организации, медии и бизнеса за подобряване на живота на местните общности дори и в най-отдалечените кътчета на България.
За това как доброто достига до умовете и сърцата на хората разговаряме с главния изпълнителен директор на Лидл България Милена Драгийска, както и с партньорите в инициативата - Илияна Николова от Фондация „Работилница за граждански инициативи“, Теодора Бакърджиева от Български дарителски форум и Мария Черешева от Асоциацията на европейските журналисти.
- Г-жо Драгийска, каква е Вашата равносметка за „Ти и Lidl за нашето утре“ от 2017 година досега?
- Седем години е важна възраст – първият етап на съзряването. Неслучайно мотото на тазгодишното издание е „Първите седем. Пътят на доброто.“ В самото начало „Ти и Lidl за нашето утре“ беше замислена да твори добро и сме щастливи, че с всяка година проектите стават повече и въздействието им се увеличава във времето. За тези години инициативата демонстрира ясно колко е силна и жива гражданската енергия в България и как, подкрепена от отговорния бизнес, може да променя към по-добро. Програмата се радва на все по-голям интерес – след трансформацията през 2023 г. получихме близо три пъти повече проекти спрямо предходната година, а през 2024 г. нараснаха с още над 20%. За първите седем издания сме дарили 1 650 000 лв. фонд, подкрепили сме 195 граждански проекта и заедно с новото издание се очаква да достигнем до близо 2 900 000 души в 25 области и 75 населени места. Благодарни сме, че гражданските организации ни доверяват своите мечти, за да им дадем възможност да се сбъднат. Така се осъществява доброто – в съвместното усилие и работа на неправителствения сектор и бизнеса, с подкрепата на институциите.
Радваме се, че този наш пример с „Ти и Lidl за нашето утре“ се оказа заразителен и за други корпоративни структури. Няма нищо по-хубаво от това да се множи желанието да обединяваме усилия и да създаваме по-добра среда за по-пълноценен начин на живот за хората. Виждаме все повече компании, които възприемат подобен модел на социална ангажираност и го адаптират според своите възможности и ценности. Това е ясен знак, че корпоративната отговорност в България не е просто тренд, а устойчив процес, който променя средата около нас.
- А как изглежда инициативата през погледа на партньорите от гражданския сектор? Какво е значението на корпоративното дарителство за подобряването на средата?
Илияна Николова, изпълнителен директор на Фондация „Работилница за граждански инициативи“: Винаги се вълнувам, когато говоря за „Ти и Lidl за нашето утре“. За мен такива инициативи са едва ли не урок по география, защото всяка година успяваме да включим все повече и все по-малки населени места. Тази година имаме 10 нови локации, които ще получат финансиране. Още по-важно и още по-ценно е, че от тези 10 населени места 2 са малки градски центрове, а 8 са села и така за пореден път успяваме да достигнем до общностите, които имат много по-малък достъп до ресурси, отколкото жителите на големите градове. Новите локации по програмата са Сандански, Трявна, с. Белащица (област Пловдив),. Влас/Слънчев бряг (област Бургас), с. Бенковски (област Кърджали), с. Дългач (област Търговище), с. Илинденци (област Благоевград), с. Оряховица, с. Негушево (област София) и с. Яворово (област Стара Загора).
Тази година, благодарение на проектите, които ще финансираме, ще достигнем до близо 2 милиона български граждани. Това показва не само широкия обхват на програмата, но и нейната ефективност в подкрепата на местните общности, защото средствата, които Лидл България инвестира – 370 000 лева – ще дадат възможност на значителен брой хора да реализират своите идеи и ще допринесат за положителна промяна в средата, в която живеят 1/3 от българските граждани.
Не на последно място по важност е фактът, че с тази програма насърчаваме младежкото участие – за нас децата и младежите са инвестиция в следващото поколение български граждани, в тяхното образование, обучение, в създаването на условия за тяхното израстване като активни граждани, които вярват, че усилията на всеки един от нас да променя живота имат смисъл.
Гражданската енергия е движещата сила на промяната и „Ти и Lidl за нашето утре“ доказва, че когато хората имат възможност да осъществят мечтите си, те стават още по-смели, намират нови съмишленици и на следващата година се включват в програмата с нови идеи за подобряване на живота на своите общности.
Теодора Бакърджиева, изпълнителен директор на Българския дарителски форум: Преди седем години заедно с Lidl започнахме да мислим как професионално и устойчиво да структурираме този ангажимент, който Лидл България като компания ясно и съзнателно пое – наред с развиването на успешен бизнес в страната, да насърчава процеси и инициативи, които оживяват местните общности. През този период подкрепихме много смислени каузи. Заедно като партньори преминахме и през процеса на трансформация на програмата, като попитахме колеги, партньори, експерти, как те я виждат. Запитахме се къде ние искаме да „стигнем“ с нея, какво да променим истински. В крайна сметка показахме, че когато бизнесът, гражданският сектор и обществото обединят автентично усилия, доброто не просто се случва – то расте, развива се и води до устойчиви резултати.
Последните четири години компаниите в България са най-големите дарители. За 2023 година те са декларирали направени дарения в най-различни обществени сфери в общ обем над 66 милиона лева. Забелязва се тенденцията компаниите не просто да инвестират средства в различни програми и проекти, а и да увличат своите клиенти, служители и партньори, за да може подкрепата им за различни важни каузи да носи много по-устойчиви и смислени резултати. Все повече фирми търсят за партньори граждански организации или се опират на тяхната експертиза в структуриране на дарителски програми. Lidl е компания, която има значителен принос в това, защото дава пример, ноу-хау и е един от водещите фактори за промяна в екосистемата, средата и конкретните практики, свързани с това как компаниите успяват да допринесат за подобряване на качеството на живота на обществото като цяло.
Мария Черешева, председател на УС на Асоциацията на европейските журналисти – България:
Подобряването на качеството на живот е невъзможно без качествената журналистика и тук аз виждам приноса на Lidl, защото включвайки новата категория #BeVocal в социално отговорната си програма показа, че този елемент – на качествената информация, е ключов за общото качество на живот.
Все по-ясно се очертава световният тренд за журналистика, подкрепена от общността, защото именно тя гарантира независимост, дълбочина и достъп до важни, но често пренебрегвани теми. А именно това е, което прави „Ти и Lidl за нашето утре“ – проектите идват от индивидуални журналисти и регионални медии, които добре познават нуждите на своята общност и тази програма им дава шанс да включат важните теми в дневния ред на тази аудитория.
Неслучайно #BeVocal – една от фокус темите на програмата, предизвиква все по-голям интерес и през 2025 година ще се реализират седем проекта, четири от тях на индивидуални журналисти. А в шестото издание имаме успешно изпълнени проекти на теми като дарителство, приобщаващо и неформално образование, изкуство и градска среда и други социално значими теми.
- Г-жо Драгийска, какво да очакваме от седмото издание?
- Както знаете, истинският живот на доброто започва едва след като проектите се превърнат в реалност. Затова през 2025 година имаме нова мисия – да проследим пътя му. Решихме да възложим тази задача на нашия „Детектив на доброто“ – Георги Ненов, създател на подкаста „Свръхчовекът“. Той ще пътува из България, за да се среща с хората зад спечелилите проекти и да разкаже техните истории. Така ще видим как мечтите на тези общности се сбъдват и как променят живота им. Така че новините предстоят и всеки може да следи развитието на програмата тази година на платформата ti.lidl.bg.