
Това, което бе поискано от нас, е сами да унищожим всичко, върху което сме работили последните близо 20 години - това е абсолютно неприемливо, казва директорът на "Арома" АД
Димитър Луканов е доказан лидер с над 20 години опит в сферата на управлението и финансите. От 15 години е главен изпълнителен директор на „Арома“ АД, компания с утвърдени позиции на българския и международния пазар. Под негово ръководство, компанията е преминала през значителни етапи на развитие и разширяване, като е постигнала стабилен растеж и успешно управление на финансови и оперативни процеси.
- Г-н Луканов, как и кога възникна казусът с искането за заличаване на марката Parodont Active? Има ли вече стартирано съдебно дело?
- Казусът датира от декември 2023 г. Халеон, чрез дъщерното си дружество Stafford Miller, ни изпратиха писмо за претенцията си, като към това писмо бяха приложили и документ, който настояваха да разпишем с цел да не предприемат действия срещу нас. Исканията им бяха очевиден опит за оказване на натиск и сплашване с цел да ни принудят да приемем техните напълно неприемливи условия. Настояваха да се откажем доброволно от марката си, да изтеглим цялата стока от пазара и да я унищожим, както и да се съгласим с изплащането на обезщетение за вреди. Аз не съм съгласен с такъв подход. Ние продаваме нашия продукт на пазара повече от 17 години и за този период със сигурност не сме им нанесли вреди, по-скоро обратното. За този период от 17 години ние активно допринесохме за развитието на цялата категория на профилактичната грижа за венците и развитие на този пазарен сегмент. Допринесохме за познаването и разбирането на проблема „пародонтоза“ и осигуряване на грижа за хората, които страдат от това заболяване. Създадохме продукти, които осигуряват ефективна и достъпна грижа за потребителите, които третират специфичен проблем. Ние сме българска компания и винаги се стремим да предлагаме високо качество на достъпна цена.
Това, което бе поискано от нас, е сами да унищожим всичко, върху което сме работили последните близо 20 години. Сами разбирате, че това е абсолютно неприемливо и няма да се случи без да се противопоставим. Важно е обаче и какво ще се случи на пазара, ако нас ни няма. Как ще се отрази това на конкурентната среда, на цените, на хората, които разчитат на нашия продукт? Това са важни въпроси, които касаят нас, българските граждани, и които на този етап остават без отговор.
Арома подхожда сериозно към спазването на законовите изисквания и отдава голямо значение на интелектуалната собственост, като защитата на нашите търговски марки е първостепенен приоритет за нас. Повече от година правихме многократни опити да се свържем с Халеон и да намерим взаимно приемливо решение на въпроса. Отговор, обаче, до ден днешен не сме получили. Халеон на практика поставят казуса по следния начин – или ни давате каквото поискаме, или ще ви атакуваме! Това е непристойна демонстрация на сила и некоректно поведение за която и да е компания, още повече за мултинационална компания с безкрайни възможности.
- Какви правни действия ще предприемете срещу искането на Haleon? Можете ли да споделите как ще защитите правата на марката Parodont Active на национално и международно ниво?
- Работим с екип от адвокати и патентни специалисти и ще предприемем всички необходими стъпки за защита на нашите интереси. Процесът може да бъде сложен, особено когато срещу нас стои компания с неограничени ресурси. Считаме, че не е допустимо една марка да монополизира термина „пародонтоза“, тъй като това е широко разпространено и познато заболяване сред потребителите. Халеон се опитва да наложи ограничение върху използването на този термин, което може да повлияе на пазарната среда.
- Арома е български козметичен лидер с повече от 100-годишна история и инвестиции в изследователска дейност и иновации. Как ще коментирате твърденията на Haleon, че има твърде голямо сходство между марките Parodont Active и Parodontax?
- Думата „пародонт“ означава около зъбните тъкани, които обгръщат и поддържат зъбите в устната кухина. Това е широко употребяван термин за означаване на анатомичната област, както в България, така и в редица други държави в ЕС. Заболяването пародонтоза (пародонтит) също е силно разпространено. По данни на СЗО близо 19% от световното население е засегнато от него. Нормално е да има известно сходство, все пак думата “пародонт“ е основен елемент и в двете марки. Специфичното в случая е, че това сходство произтича от дума, която никой не би следвало да монополизира.
- Какво прави Parodont Active толкова предпочитана марка сред българските пациенти с парадонтоза? Какви са основните ѝ качества?
- Parodont Active предлага ефективна и достъпна грижа за здравето на венците. Без значение от фазата на заболяването, продуктите подпомагат грижата за зъбите и венците. Активните съставки имат осезаемо действие, което се усеща още при първа употреба. Ние сме българска компания, която се гордее със своето наследство и винаги се стреми да предлага продукти с най-високо качество, като същевременно поддържа достъпни цени за нашите потребители.
- Какви иновации и нови продукти могат да очакват потребителите от Арома Козметикс в бъдеще, особено в категорията за специализирана грижа за венците?
- Продължаваме ежедневно да работим в посока подобряване на осведомеността по проблемите в областта на оралната хигиена и оралното здраве. Стремим се да съчетаваме новостите и световните открития в грижата за зъбите с доказани и познати родни съставки. Поморийската луга, известна от години на нашите потребители, е в състава на един от последните продукти, които пуснахме на пазара. Тази година възнамеряваме да представим на пазара още 2 нови продукта, с които да допълним цялостната грижа за зъби и венци.
--------------------------------------------------------------
Димитър Луканов е завършил Американското международно училище във Виена (1996-2000), след което получава диплома по „Бизнес администрация“ от университет European Business School в Лондон (2000-2004). Неговият богат професионален опит и международно образование го правят стратегически мислител с ясна визия за бъдещето на бизнеса и иновациите.