
tbi bank погасява автоматично задължения към небанкови институции до 80 хил. лв. и рефинансира клиентите при условия в пъти по-добри от бързите кредити
- Близо 120 000 млади българи на възраст 18-30 г. са задлъжнели и имат образувани изпълнителни дела, сочат данни на Камарата на частните съдебни изпълнители. Към тях може да се прибавят още десетки хиляди възрастни, които живеят „от кредит в кредит“, теглят нов заем, за да погасят стар.
- Има ли излизане от дълговата спирала? Към кого да се обърнат хората, които вече имат натрупани задължения с високи, честно непосилни за личния или семейния бюджет лихви?
- Могат ли банките да се окажат спасителната сламка за задлъжнелите клиенти? Как да сложим ред в личните и семейните финанси? На тези въпроси отговаря Георги Талев, вицепрезидент „Офисна мрежа“ в tbi bank.
- Г-н Талев, каква според вас е причината за влизането в дългова спирала?
- Наблюдаваме различни сценарии, с които хората идват при нас. Някои са били притиснати от текущи нужди като например погасяване на битови сметки или за медицински грижи на човек от семейството. Много често обаче става въпрос за липса на финансова дисциплина. Българите искаме най-доброто за децата и близките си и сме склонни да похарчим повече от наличното за специални поводи като абитуриентски бал, сватба или дори рожден ден. Разбира се, при по-младите има и друг двигател – те искат да покажат в социалните мрежи по-висок стандарт от това, което могат да си позволят.
- Какво бихте посъветвали тези хора?
- Да се обърнат навреме към банкова институция. В tbi bank подхождаме с особено внимание и грижа към тези случаи. Търсим заедно възможните решения. Подобрихме процеса по рефинансиране, за да улесним максимално хората и да им вдъхнем надежда, че има излизане от дълговата спирала. Клиентите в подобно състояние трябва да усетят на първо място емоционална подкрепа, а след това да видят и финансовото решение. Ние им предлагаме и двете.
- Как по-точно протича процесът по рефинансиране?
- На първо място клиентите ще получат много по-ниска лихва, понякога в пъти. Разглеждаме всеки случай индивидуално и заедно с клиента определяме възможните срок и вноски, така че да се чувства спокоен за погасяването. Често при бързите кредити вноските са на седмична или двуседмична база, което създава допълнителен стрес. Ние работим само с месечни вноски, което дава сигурност и предвидимост на клиентите.
Другото голямо предимство е, че процесът при нас е много лесен, бърз, без излишна бюрокрация. В някои банки може да чакате повече от седмица-две, да се налага честа комуникация и посещения в банков офис. При нас това отнема около 30 минути. Знаем, че клиентите в подобна ситуация са притеснени и не искаме да ги притискаме допълнително. И не на последно място, при нас има човешко отношение – от първото влизане в офиса ни, през търсенето на решение съвместно, до процеса по погасяване.
- Как съдействате за погасяване на другите задължения?
- На мига превеждаме дължимото към небанковите институции и хората вече нямат отношение с тях. Това им носи допълнително спокойствие. Погасяването става автоматично, само по номер на сметка и номер на кредита. Така спестяваме и време, и разходи. А и често срещите с представители на небанкови институции не са особено приятни в емоционално отношение.
- По колко бързи кредита средно имат клиентите, които се обръщат към вас за помощ?
- Обичайно са 2 или 3, но зачестяват и случаите с до 5 активни кредита от различни компании. Не чакайте да стане прекалено късно! Разбира се, ние сме готови да подадем ръка на хора във всякакво положение. Благодарение на рефинансирането при нас клиентът ще има само едно задължение с една вноска. И тя ще бъде в пъти по-ниска от досегашните.
- До каква сума може да рефинансирате?
- Отпускаме до 80 хил. лева. Спрямо нуждите и възможностите на клиентите определяме удобни и най-вече постижими месечни вноски. Целият този процес спомага за повишаване на финансовата грамотност сред уязвимите групи. Стараем се да покажем на хората, че те заслужават и могат да получат много по-адекватна, открита и качествена услуга, когато се обърнат за подкрепа към регулирана и утвърдена на българския пазар компаниякато tbi bank. Всеки клиент може да се възползва и от 2-месечна кредитна ваканция, ако има по-неотложни нужди. Отворени сме да съдействаме във всякакви ситуации.
- В какви други ситуации се обръщат хората към tbi bank?
- От най-различно естество – от покриването на битови задължения до големи разходи като ремонт на жилище, покупка на автомобил, медицински грижи. Невинаги хората са притиснати от спешна нужда. Понякога се обръщат към нас и за да им съдействаме да отпразнуват подобаващо личен празник или да покрият козметични процедури. Лесният процес и бързината са основните ни предимства. Клиентите получават желаното финансиране в рамките на половин час.
- Има ли възможност за изцяло дигитално получаване на нужните средства?
- Не само има възможност, ние стимулираме дигиталните процеси като по-удобни, по-бързи за клиентите, а и по-щадящи природата. Почти изцяло сме преустановили използването на хартия в централата и офисите ни, договорите се получават електронно. Наскоро въведохме зони за самообслужване, в които клиентите сами могат да управляват заеми, карти и депозити, да погасяват пълно или частично заем, да получават по имейл документи. Например удостоверението за липса на задължения е готово напълно безплатно през нашите дигитални станции до една минута. Издаването на подобен документ, а той е сред най-често търсените от клиенти, може да стигне такса от 150 лв. в някои банки. Освен от изцяло дигиталния процес за потребителско кредитиране клиентите могат да се възползват и от neon кредит – много бързо и лесно финансиране до 5 хиляди лева през мобилното приложение, което позволява разделяне на плащания на равни месечни вноски. Получавате необходимото на момента, а го изплащате в следващите месеци.
- Има ли нужда от физически офиси на банката при това положение?
- Запазваме 56-те офиса в страната. Ние сме човешки същества и винаги ще имаме нужда от обмен на информация, от консултация на живо. Колегите ни са подготвени и мотивирани да покдрепят клиентите при всеки отделен случай. Между другото, съдействаме не само за финансовите продукти и решения, но и сме до клиентите си в процеса по дигитализация – да използват мобилното приложение, за да могат да извършват основните операции по всяко време и от всяко място.
- Освен с потребителското кредитиране tbi bank е предпочитана и със спестовните си продукти. Кои са най-актуалните сред тях?
- От години tbi bank предлага едни от най-добрите лихви в България по депозити (до 2,6% годишна лихва) и по спестовна сметка (1%). Наскоро предложихме и един по-нестандартен продукт – депозит в румънски леи с до 6,5% годишна лихва.
Не само спестовните ни продукти са сред най-предпочитаните, а и все повече хора използват мобилното ни приложение и карта neon. Хората търсят удобен, бърз и изгоден начин да управляват личните си финанси. При нас няма такси за откриване на сметка с карта, депозити или спестовни сметки, нямаме месечни такси, хората могат да правят неограничен брой мигновени преводи само по телефонен номер или преводи към други банки в лева или евро без такси. Карта neon пък може да се използва и като дебитна, и като кредитна – няма друг такъв продукт в България.
-Как успявате да предизвиквате пазара с толкова различни и нестандартни продукти?
- Ние сме реално ориентирани към клиентите, не само на думи. Анализираме техните нужди, постоянно се вслушваме в съветите и обратната им връзка и действаме, излизаме с продукти, които решават конкретни техни нужди. В tbi bank се стимулират постоянното учене, свободата и смелостта.
Много по-бързи и гъвкави сме от конкуренцията и това е в основата на отличните ни резултати. В рамките на около година не само се наредихме в топ 10 на най-големите банки на българския пазар, но и се изкачихме до девета позиция. През 2024 г. отпуснахме над 1 милиона заема на трите пазара, на които оперираме – България, Румъния и Гърция. Непрестанно нараства и клиентската ни база с депозити – много по-бързо от средното за българския пазар. Банката е сред най-ефективните в Югоизточна Европа. Неслучайно глобалният финансов инвеститор Advent подписа окончателно споразумение за придобиването на банката – това е категорична оценка за правилната ни стратегия и възможностите за още по-голям растеж в бъдеще.