"ОББ за устойчив бизнес" в Пловдив и региона: Успехът не се измерва само с печалба, а с влияние върху средата

Седмият форум от кампанията на "24 часа" и ОББ за устойчиво бъдеще събра представители на малкия и средния бизнес от региона, местната власт и висшия мениджмънт на банката

Темата за зелените политики и устойчивото развитие е и ще бъде актуална и затова трябва да стартираме с трансформацията по-рано. Това призова Гергана Филипова, директор "Бизнес развитие" и член на борда на директорите на „Биомашиностроене" АД на форума „ОББ за устойчив бизнес", който се проведе в  Пловдив. В него участваха представители на малкия и средния бизнес от региона и на висшия мениджмънт на банката, а „24 часа" бе медиен партньор.

Събитието откри Франк Янсен, изпълнителен директор „МСП банкиране" в ОББ, като приветства участниците и подчерта значимостта на регион Пловдив за ОББ. Банката планира да увеличи инвестициите, персонала и бизнеса в региона, за да допринесе за неговия просперитет.

Той подчерта, че ESG (екологични, социални и управленски фактори) остават важна тема: „ESG обхваща ценности, които банката вярва, че трябва да продължи да подкрепя", заяви той. Основният фокус на ESG за ОББ е върху емисиите на парникови газове, рисковете от глобалното затопляне и прехода към възобновяеми ресурси." Франк Янсен засегна важността на здравето на служителите и общността, както и социалните разходи за лечение на здравословни проблеми, причинени от вредни емисии. Той също така спомена недостига на работна сила и необходимостта компаниите да се отнасят справедливо към служителите, да им предоставят възможности за развитие и да осигуряват безопасна и здравословна работна среда. „ОББ е ангажирана да намали своите преки емисии и да подкрепя клиентите в техния зелен преход чрез финансиране на техните проекти", завърши речта си изпълнителният директор на ОББ.

На форума присъства и зам.-кметът по екология и здравеопазване на Пловдив Иван Стоянов. „Ние сме партньори на бизнеса в цялата дейност, която извършвате, защото, за да има устойчиво бъдеще, трябва да има устойчиво минало и настояще. Община Пловдив участва в няколко проекта за подобряване на качеството на атмосферния въздух, за подобряване на образователната инфраструктура и здравеопазването, ние сме на ваше разположение за съдействие в реализацията на всякакви устойчиви проекти", каза той.

Макроикономически обзор на ситуацията в Европа и света направи главният икономист на ОББ доц. д-р Емил Калчев. „Живеем в хипертурбулентно време, в което с дни и часове се променя картината. Ние сме обвързани с най-богатите европейски държави, и в Европа има трусове, но това остава най-стабилният регион в света", заяви той.

Последва дискусионен панел, в който своя опит за въвеждането на ESG политики в бизнеса, освен Гергана Филипова от мениджмънта на „Биомашиностроене", споделиха и Йосиф Яков, мениджър „Бизнесразвитие" на „Деликатес Житница" , „Деликатес-2" ООД, и Димитър Димитров, търговски директор на „Райт пак" ЕООД и „Техно Прес" ЕООД. Участие в дискусията взе и д-р Кирил Величков, директор „Европейски проекти и финансови инструменти" в ОББ, а модератор бе доц. д-р Марина Стефанова, зам.-декан „Устойчиво развитие, подкрепа и ангажиране" в Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски".

„Българските малки и средни предприятия изключително добре разбират що е то корпоративна отговорност и устойчивост, макар не винаги да го етикират като ESG. Устойчивостта като тема е дълбоко вкоренена във всеки един предприемач, който работи не с бързия бизнесмодел като стартъп, а е "здраво стъпил на земята" и е с амбиция да оцелее дългосрочно", откри дискусията доц. Стефанова.

„Ние имаме семеен бизнес и за мен устойчивост означава да взимаш всяко едно решение с мисъл за поколенията. С баща ми работим заедно вече 13 години и той винаги ми е казвал: „Мисли какво ще стане занапред, какво ще се случи след 5 или 10 години, макар че понякога решенията трябва да се вземат бързо", каза Димитър Димитров, търговски директор на „Райт пак".

Гергана Филипова подчерта, че за „Биомашиностроене" е важно да има щастливи клиенти, щастливи служители и щастливи хора в общността, в която се развива дейността на дружеството. „Развиваме бизнес с осъзнатост, че успехът не са измерва само с финансовите показатели, а с влиянието върху района и обществото, в които работим. И понеже тук наистина са представители на малкия и средния бизнес, вероятно повече компании са семейни. Разликата с големите корпорации е, че ние живеем тук и всеки един от нас се стреми да създаде компания, с която да се гордее. Това е за мен устойчивото развитие", заяви тя.

Според Йосиф Яков за устойчивостта трябва да се говори все повече, защото от нея зависи бъдещето на децата. „Колкото повече хора знаят колко е важно да си устойчив във всеки аспект, толкова по-висок е шансът да успеем. Лично аз бих измерил устойчивостта през това, колко време оцелява компанията. Ако ти оцелееш 100-200 години, това означава, че ти всяка година си допринасял повече, отколкото си вредил на обществото. Ако твоята компания е оцеляла 200 години, това означава, че ти си правил повече добро, отколкото вредил", даде пример Яков.

Кирил Величков подчерта, че зелената тема е част от ДНК-то на ОББ и сподели как, докато водел малкия си син на училище, объркал контейнерите, в които трябвало да изхвърли боклука, от което последвала забележка от детето. „Важното е, че младите хора приемат опазването на околната среда като нещо естествено и те ще направят промяната", вярва директорът на „Европейски проекти и финансови инструменти" в ОББ.

За практическите стъпки при въвеждането на зелените политики в „Деликатес Житница" разказа Йосиф Яков. „На този етап за нас това е предизвикателство, защото най-важни са нуждите на клиента. Ако той има необходимост от устойчив продукт и осъзнава неговата важност, тогава ние бихме видели в това голям потенциал. Но засега това е в бъдещето, защото хората у нас не са достатъчно информирани на тема устойчивост", обясни той. Зелени мерки в дружеството обаче вече са факт – около 70% от използваната енергия е от собствен соларен парк.

Гергана Филипова добави, че „Биомашиностроене" работи с големи компании като „Нестле", „Данон", „Тетрапак", които са напълно осъзнати по отношение на устойчивостта. „Работим за хранително-вкусовата и фармацевтичната промишленост, а това е един сегмент, много свързан със здравето на хората. Важно е да има безопасна и достъпна храна навсякъде по света, така че тази сфера е много чувствителна по отношение на въглеродния отпечатък и нашите клиенти са много взискателни по темата", допълни тя.

„Биомашиностроене" вече има зад гърба си дълъг път във въвеждането на устойчивите политики, затова и Филипова се обърна към прохождащите в тази сфера: „Ако стартираме по-рано, тоест преди другите, това със сигурност може да бъде възможност. Защото тази тема е актуална и ще бъде такава. Промените в климата и глобалното затопляне са факт. И това няма да се промени. Тоест независимо какви предизвикателства има в днешния ден - свързани с търговска война, с войната в Украйна и изобщо разместване на пластовете, истината е, че след ковид няма спокойна година и има много голяма непредвидимост. От опита ни с големите компании и създаването на наша собствена стратегия да знаем какъв е въглеродният ни отпечатък, знаем, че 90% от този въглероден отпечатък на производствените компании идва от доставчиците. Така че понякога изборът на доставчик може да зависи и от това дали има установен процес на устойчивост", обясни тя. И припомни, че целта е декарбонизация до 2050 г., което налага всяка компания да намери правилния за бизнеса и конкретната индустрия подход.

„Това е процес на стратегическо мислене вътре в компанията. Тоест един брейн сторминг за целия екип, в който си казваш: Това е бъдещето, това ще бъдат предизвикателствата, такива продукти ще бъдат конкурентни. И да си дадеш сметка по-рано в каква насока трябва да инвестираш, какъв тип продукти да създаваш, било то чисто маркетингово как да ги позиционираш, защото в крайна сметка младите поколения искат да живеят по-здравословно, да имат повече свободно време и не на последно място искат да работят за компании, които правят добри каузи, и да купуват от компании, които правят добри каузи. Това ще формира средата в бъдеще", убедена е Гергана Филипова.

Димитър Димитров разказа, за първия си досег с ESG след участие на търговско изложение в Германия. „Един клиент ми изпрати огромен въпросник, дотогава не бях попълвал толкова данни каква е структурата на фирмата, колко енергия потребяваме, колко въглероден диоксид отделяме... Отговорих коректно и до сделка не се стигна, защото се оказа, че не сме много подходящи. Тогава започнах да чета на тема въглероден отпечатък, нищо не разбрах и реших, че няма да го правя това нещо. Но ние работим с много клиенти от Западна Европа и те започнаха все повече и повече да питат откъде си купуваме суровините, как транспортираме хората до работа и разбрах, че няма да се разминем с тази тема. Всъщност ние мислим за отпадъците и емисиите, които генерираме, но просто не измервахме ефектите от това. Предизвикателството беше огромно и аз отлагах доста, поради което загубихме 2 години", описа Димитър Димитров. След това обаче модернизирали сградата и машинния си парк, инвестирали и във възобновяема енергия. Наели и консултанти, макар в началото да се сблъскали с твърде високи цени.

За Йосиф Яков консултантите в недобре познатата материя са хора, които пестят време и ресурси, но засилването на информираността и обученията в местната общност са инвестиции с възвръщаемост.

Ние сме на много ранен етап от гледна точка на ESG, но една от стъпките ни е запалването на искрата у служителите. Защото при нас нищо не правим без тях, ние сме от малко село, повечето хора, които работят при нас, са от Житница и всъщност сме много компактен и запален екип. Ако мога да запаля екипа, нещата ще тръгнат отдолу нагоре. Това се опитах да направя. Направихме обучение във фирмата, за да могат хората да се запознаят с това какво е ESG. И оттам почват да валят идеи как ние можем да станем по-зелени и да го правим така, че да сме по-ефективни", разказа той.

Кирил Величков обясни с какво може да помогне в този процес ОББ. „От една страна, за нас като ОББ позеленяването несъмнено има предизвикателства, но дава много повече възможности за бизнеса. Който реагира навреме, ще бъде успешен и ще може да прави нови неща. А какво правим, за да помогнем на нашите клиенти? Много семинари, срещи, на които от няколко години обясняваме какво предстои, защото го следим, и казваме: "Това предстои, помислете дали може да се подготвите, как да реагирате най-ефективно." Така или иначе 30% от всички субсидии, които България ще получи от Европа в периода 2021-2027 г. са за позеленяване. Тоест това са пари, които се изливат и ще продължат да се изливат в икономиката чрез грантове или финансови инструменти. В момента има 3 отворени програми за 450 милиона лева, по които може бизнесът да кандидатства. Две са по Програмата за развитие на селските райони, много интересни - за инвестиции, за неселскостопански дейности в селски райони. Третата е „Диверсификация за адаптиране на малките и средни предприятия към икономическия преход".

До края на годината предстои да се отворят 9 грантови програми. Пример за една изцяло зелена програма е с името "Зелени и цифрови партньорства", където фирмите се толерират и подтикват да си партнират с висши училища и да разработват нови процеси и дигитални зелени услуги и получават субсидии за това. "Несъмнено ЕС подпомага и това са част от възможностите. Мисля, че това може да се окаже и много голямо предизвикателство. Просто си представете, че вашите ключови конкуренти да се възползват от това, а вие не. Може ли да сте конкурентни?", попита риторично той. И допълни, че има и програми, които минават през търговските банки и „благодарение на тях например ОББ отпуска кредит с по-ниска лихва, с по-малко обезпечение за зелени, по-рискови инвестиции". „Ако решите, от ОББ сме на ваше разположение да обсъдим вашите инвестиционни планове", бяха финалните думи на Кирил Величков към участниците.

Автор на статията

Ваня Драганова Ваня Драганова


Споделете статията

Четете още