
Когато става дума за устойчивост, истинската промяна се случва не с гръмки обещания, а с ясни действия – всеки ден, от всеки от нас. В контекста на глобалните климатични предизвикателства дори връщането на пластмасова бутилка може да се превърне в устойчиво действие с реален ефект – ако бъде насочено правилно. Такава възможност предоставя новата съвместна инициатива на Лидл България и WWF, която дава шанс на потребителите да дарят стойността от върнатите пластмасови бутилки и кенове за опазване на влажните зони у нас – едни от най-ценните и в същото време най-застрашени екосистеми.
Защо опазването на влажните зони в България е важна тема? Как изглежда устойчивостта, когато излезе извън рамките на отчети и премине в ежедневието? На тези въпроси отговарят Кристина Наумова, ръководител отдел „Корпоративна социална отговорност“ и Стоян Михов, ръководител програма “Води”, WWF.
- Защо решихте да добавите нова кауза за дарения през автоматите за обратно връщане на PET бутилки и кенове и как избрахте организацията, към която да насочите средствата?
- Кристина Наумова: Стремежът ни винаги е бил да търсим възможности за ефективна и мащабна положителна промяна, както и непрекъснато да надграждаме и увеличаваме ефекта от нашите действия. С добавянето на нова кауза за дарение не само даваме повече възможности на нашите клиенти за избор, но и допринасяме за подкрепата на още една значима кауза в унисон с нашата CSR стратегия и оперативни действия за опазване на околната среда. Искаме да покажем, че когато връщаш бутилка или кен, можеш да направиш нещо наистина значимo. Можеш да защитиш природата на България – не символично, а реално. Даренията, направени чрез автоматите в Lidl, отиват директно за опазването на влажни зони – тези уязвими, но изключително важни екосистеми, които пречистват въздуха, съхраняват водата и са дом на уникални видове като видрата. Не просто казваме “включи се”, а даваме реален инструмент да го направиш – лесно, бързо, всеки ден. Изборът на WWF като наш партньор в тази инициатива беше естествен. Общото ни партньорство на глобално ниво започна през 2024 г., като заедно полагаме усилия, за да дадем на нашите клиенти повече възможности за устойчив избор. Те са водеща световна природозащитна организация с дългогодишен опит и доказани резултати в опазването на природата, включително и влажните зони в България. Партньорството ни с WWF има международен мащаб, но за нас е особено важно всяка инициатива да има и по-ярко локално въздействие. Именно затова подкрепяме конкретно усилията им за опазване на реките и влажните зони в България. Всяка бутилка, върната в автоматите на Lidl е не само спестен пластмасов отпадък в природата, но съхранен ресурс, който отново се превръща в нова бутилка за напитка от собствените марки на Lidl. А сега, с избора за дарение към WWF тя мултиплицира своето въздействие и става горивото, което зарежда реални действия за подобряване на влажните зони в страната.
Г-н Михов, защо опазването на влажните зони в България е важна тема?
- Стоян Михов: Влажните зони са едни от най-богатите на живот екосистеми на планетата. Съставени от торфища, блата, мочурища, езера и крайбрежни естуари, те са дом на 40% от видовете по света. Освен това улавят и съхраняват въглерод, премахват замърсителите на околната среда и предпазват местните хора от наводнения. Въпреки всички техни ползи, ние ги унищожаваме ежедневно. Последният доклад на WWF „Жива планета“ алармира, че само за половин век сме изгубили 85% от популациите на сладководни видове в света, както и една трета от останалите ни влажни зони. С оглед на сложния си състав те са особено уязвими, поради което са на път да изчезнат в Европа – над 90% от тях вече са пресушени. В басейна на река Дунав повече от 80% от заливните низини са загубени през последните 150 години, а с тях и услугите, които ни предоставят. Ако няма вода, няма да има и живот. Нито за речните обитатели, нито за нас хората. Не бива да забравяме и че България попада в географски ширини, които са чувствителни към климатичните промени. Това оказва съществено влияние върху динамиката и количеството на валежите и се отразява пряко върху хидрологичния режим на реките. В резултат редица екосистеми деградират, а много растителни и животински видове са изложени на сериозен риск. Застрашени сме също и ние.
- А, какви са най-неотложните действия, които трябва да бъдат предприети за опазването на тези зони у нас и как партньорството ви с Лидл България ще допринесе за това?
- Стоян Михов: Ние от WWF опазваме българското природно богатство вече в продължение на повече от 18 години. Една от първите ни дейности, след като започнахме работа, бе опазването и възстановяването на крайречните заливни гори на нашите дунавски острови. Залесихме с местни дървесни видове островите Ковачев, Козлодуй, Есперанто и Алеко. Осъществихме моделен проект за възстановяването на старото корито на река Веселина при село Миндя, Великотърновско. Работим и за подобряване на водния режим на влажните зони в Природен парк „Персина“. Спомогнахме за автоматизиране на шлюзовете, с което подобрихме възможностите за управление на притока на вода във влажните зони на острова и подпомогнахме завръщането на живота в тях. Благодарение на усилията ни, както и на съвместната работа с държавни институции, местни власти и общности, успяхме да възстановим баланса във важни водни басейни и да създадем условия за връщането на пеликани, ибиси, корморани и чапли на дунавския остров Персин, а също и на ливадния дърдавец и сивия жерав в Драгоманското блато. Но въпреки многобройните постигнати резултати, за опазването на оцелелите влажни зони в България е нужна още много работа. Затова в момента проучваме наличието на изкуствени прегради по течението на реките и помагаме за възстановяване на естествените речни потоци. Стараем се всяко ценно местообитание, в което живеят редки и застрашени видове, да бъде поставено или да остане под специална закрила. Стремим се да опазим естествения характер на долното течение на Дунав и неговите екосистеми. Специално внимание отделяме на работата с бизнеса, тъй като подкрепата на този сектор е една от стабилните гаранции, че положителните промени могат да се случват.
- Как реагират потребителите на възможността да даряват за различни каузи?
- Кристина Наумова: Виждаме, че все повече хора разбират как едно толкова обикновено действие може да има устойчив резултат. Те оценяват възможността лесно и бързо да подкрепят значими каузи, докато изпълняват ежедневното си пазаруване при нас. Прозрачността на процеса и ясното обозначаване на каузата на всеки автомат също допринасят за доверието и желанието за участие. Вярваме, че с тази инициатива не само ще съберем важни средства, но и ще повишим осведомеността сред нашите клиенти относно важни екологични и социални теми.
- Защо е важно устойчивите избори да бъдат лесни и достъпни за всеки клиент?
- Кристина Наумова: В Lidl вярваме, че нашата роля не е просто да предлагаме устойчиви продукти или решения, а да ги направим достъпни за всички – независимо от местоположение, доходи, възраст или информираност. Това е философия, която стои зад всичко, което правим – от ценообразуването до иновациите в продуктите и услугите ни. Затова работим усилено да улесним потребителя в тази посока. Защото устойчивите навици трябва да бъдат по подразбиране – да не изискват усилие, а да са част от начина, по който пазаруваш и живееш. Едва тогава ще можем да говорим за мащабна, реална промяна. Ние вярваме, че това е възможно – и затова работим в тази посока всеки ден. Даренията през автоматите са само един пример за това как се опитваме да улесним потребителите си. Но с всички свои действия нашият стремеж е да предоставяме на нашите клиенти повече възможности за един устойчив и здравословен начин на живот. Като започнем от зелената енергия, която използваме и зеленото строителство, оптимизираните логистични процеси, редизайна на опаковките ни и намаляването на пластмасата, подобряването на рецептите на продуктите ни собствена марка, намаляването на добавените сол и захар, липсата на механично отделеното месо от колбасите ни, използването на естествени съставки, лабораторните изследвания, увеличаването на пълнозърнестите продукти и на тези на растителна основа, сертифицирането на продуктите ни спрямо най-престижните екологични и социално отговорни международни стандарти и т.н. Наскоро бяхме отличени с приза „Визионер за устойчива промяна“ на ESG Awards – признание, което показва, че устойчивостта в Lidl не е кампания, а дългосрочен модел на поведение и работа.
- Как обикновеният човек може да допринесе за опазването на влажните зони чрез ежедневните си действия?
- Стоян Михов: Напоследък получаваме все повече данни, че изменението на климата, прекомерната експлоатация на природните ресурси, унищожаването на местообитанията, болестите и разпространението на инвазивни видове тласкат екосистемите отвъд техните граници. Уви, влажните зони не правят изключение. Веднъж повредени, те престават да осигуряват своите услуги, от които зависим и които днес сме свикнали да приемаме за даденост. Ако една екосистема бъде изтласкана отвъд критичния праг, това би довело до необратима промяна, която заплашва да дестабилизира огромни пространства природа и урбанизирани площи. Работата във WWF е експертна и строго специализирана. Колкото и да ни се иска, рядко можем да включваме в дейността си доброволци, макар и да сме наясно колко много хора биха желали да допринесат за каузата на опазената природа. Затова молим хората да ни подкрепят по друг начин – като станат закрилници на видра. Така не само се ангажират пряко в опазването на дивите животни, но и ни помагат там, където изпитваме най-големи затруднения.
А защо точно видра ли?
Видрата играе ключова роля за поддържане на равновесието във влажните зони – контролира популациите на рибите и едрите безгръбначни, като предотвратява доминирането на инвазивни видове. Също така спомага и за разпространението на някои семена. Изчезването ѝ е сигнал за нарушено екологично равновесие и рискува да доведе до загубата и на други видове по веригата. Най-големите заплахи за видрата са същите, както и пред водните екосистеми – замърсяването и преграждането на реките, пресушаването на влажните зони и засушаването. Някога видрите в България са били близо 5000, а днес са не повече от 1500. Който иска да ни помогне да възстановим популациите им, а с това и техните местообитания – влажните зони – нека ни подкрепи като стане закрилник на видра с дарение по свой избор на dari.wwf.bg/vidri или през автоматите на Lidl за обратно събиране на пластмасови бутилки и кенове.