
- Над 50 независими инспекции годишно проверяват качеството на прясното месо и рибата в търговската мрежа на лидера на ритейл пазара у нас - Lidl.
- Допълнителните проверки в складовете и магазините на веригата се осъществяват от SGS - водещ експерт в контрола на качеството в глобален мащаб - и обхващат целия асортимент от над 80 вида пакетирано прясно месо, месни заготовки и риба под собствените марки на Lidl: „Порция свежест", „Грил Майстор" и „Родна стряха".
- Как работи стриктната система за контрол, която гарантира, че всеки продукт на витрината отговаря на най-високите стандарти, точно преди да попадне в ръцете на потребителя – попитахме Анелия Андреева, началник-отдел „Природни ресурси и контрол на храните" в SGS (СЖС) България.
- Г-жа Андреева, разкажете за партньорството между SGS и Lidl за допълнителен контрол върху месото и рибата от собствените марки на веригата?
- Партньорството с Лидл България започна преди повече от 10 години. Първоначално извършвахме месечен мониторинг, включващ набиране на проби, последвано от микробиологични анализи и тестване за различни видове замърсители, остатъци от ветеринарно-медицински препарати, показатели за преснота на месото и рибата. Производството на всички български доставчици на месо и риба за Лидл България беше проверявано от наши специалисти периодично.
Новата програма за контрол на качеството на прясното месо и риба от собствените марки на Lidl е насочена към необявени проверки в търговските обекти на веригата, избрани на случаен принцип. Визуално се проверяват всички налични в магазина разфасовки с продукти в деня на инспекцията. Допълнително всички видове продукти периодично се анализира в лабораторията на SGS (СЖС) България ЕООД, съгласно мониторинговата програма на Лидл България. Годишно в търговската мрежа на веригата ще се извършват над 50 такива изненадващи проверки.
- Каква информация носи на потребителите логото „Гаранция за качество SGS – световен лидер в контрола" върху опаковките на прясното месо, месни заготовки и риба в Lidl?
- Това лого е гаранция, че продуктите са преминали допълнителна проверка от трета независима страна по ключови критерии, касаещи свежестта на месото, информацията, предоставена на потребителя чрез етикета, състоянието на опаковката.
Какви други показатели следят експертите на SGS по време на проверките в складовете и магазините в Lidl ?
Критериите, по които SGS извършва контрол, са избрани включително и на база резултатите от проучване сред потребителите, проведено в приложението Lidl Plus и са съобразени с важните за крайния потребител критерии за качество и свежест. При посещение в магазин или склад на Lidl, нашият представител проследява 15 основни показатели, сред които външен вид, повърхност, цвят, форма, размери, свежест, температура на продукта, състояние на опаковката и маркировката, срок на годност, обявени алергени. Ако забележи, че конкретен продукт има признаци за проблем със свежестта, той трябва да направи измерване на pH на място, за да се провери дали има повишение на киселинността.
- Как SGS гарантира обективност и надеждност при извършване на тези инспекции?
- За извършване на проверките е разработен специализиран софтуер, който в реално време отразява резултата на проверката. Данните са достъпни за отговорните служители от отдел „Контрол на качество" в Лидл България, което дава възможност за бърза реакция при установяване на критични несъответствия при даден продукт.
- Как се процедира в случай на откриване на несъответствие по време на инспекциите?
- Несъответствията са класифицирани в различни категории, в зависимост от това как биха повлияли на продукта. В случаи, в които се изисква бърза реакция, се информира управителят на обекта, за да предприеме необходимите действия по изтегляне на продукта от продажба. След което, в случай на необходимост, служители от отдел „Контрол на качество" в Лидл България предприемат последващи стъпки за проверка и коригиращи действия с производителя.
- Какви са впечатленията ви от нивото на контрол, което Lidl прилага?
- Контролът на Лидл България е на всички нива – прилага се както на място в производствените бази на доставчиците, в логистичните центрове на Лидл България преди стоката да бъде транспортирана към търговските обекти, така и в магазинната мрежа. Показателите за анализ в лабораториите не включват единствено заложените в българското законодателство изисквания, но и допълнителни такива, които са в резултат на натрупания опит на веригата през годините и на различните пазари.