
Всяка сутрин служители от спецзвено в Националната агенция за приходите сядат пред компютрите си и проверяват дали рискови бизнесмени внасят или изнасят стока. Проследяването онлайн става благодарение на свързването на информационните системи на данъчни и митници. Ако установят рисков внос, инспекторите веднага изпращат мобилна данъчна група. Тя прехваща превозното средство още на изхода на граничния пункт и пътува с него до получателя на стоката. Така се елиминират фиктивни сделки, фиктивен износ и препродажби. Списъците на рисковите бизнесмени и стоки се актуализират непрекъснато.
Всеки ден в Националната агенция за приходите няколко инспектори проследяват в реално време дали рискови бизнесмени внасят или изнасят стока. Това стана възможно, след като преди седмица бяха свързани информационните системи на митниците и на данъчните.
Ако се установи, че такъв внос е регистриран на който и да е граничен пункт, мобилен данъчен екип прихваща камиона още на изхода и го конвоира до крайния му пункт.
Така се елиминира възможността да се правят фиктивни сделки, да се издават фалшиви фактури и да се извършват други митнически и данъчни нарушения, споделиха хора от кухнята.
Освен онлайн следене на рискови бизнесмени вече непрекъснато се извършва проследяване и за рискови бизнеси - напр. внос на техника, мобилни телефони, бутчета, турско и китайско карго, зърно.
Експерти споделиха два конкретни примера за успешна работа на свързаните системи.
В края на 2008 г. НАП и консултантите от „Краун Ейджънтс” разкривят схема за укриване на ДДС за горива, внасяни от Гърция от нелицензирани търговци.
Тя действала така: търговците получавали разрешения от митниците за еднократна доставка на горива от южната ни съседка. Ставало дума за десетки еднократни разрешения на седмица.
За митничарите доставките не били рискови, защото търговците надлежно внасяли дължимия акциз. Проблемът обаче се появявал при реализацията на горивото в страната. При последващи проверки от НАП се оказало, че не е платен и лев ДДС върху продажбата на горивото на крайни клиенти.
Втора схема, която свързаните системи елиминират, е следната: екипи на НАП и митници разплитат канал за внос на разредители. След допълнителна химическа обработка и смесване с други вещества те се доближават до качеството на бензините и базовите масла, и се продават като дизелово гориво. Заради забавения обмен на информация тогава между двете агенции са били разкрити допълнително 40 млн. лева укрити приходи. Ако обменът обаче е бил в реално време, сумите са щели да бъдат и по-големи, категорични са инспектори.
Седем ползи от свързването на двете информационни системи преброиха за "24 часа" експерти от НАП. Те ги подредиха така: контрол над рискови бизнесмени и стоки веднага след преминаване на границата, следене на финансовите потоци и елиминиране на фиктивен ДДС чрез верига фалшиви сделки за надуване на цени, премахване обмитяването на по-ниски цени, реална проверка на износа и ограничаване на фиктивния износ. Заради бързината на обмена на информация ще се прекъснат също и препродажби с цел избягване на данъчни плащания.
Андрей Виденов, директор в агенция “Митници”: Бързо засичаме кой мами при внос и с данъците
- Защо бе толкова важно да се свържат двете системи г-н Виденов?
- Най- вече за да се ускори обменът на данни. Досега двете администрации обменяха информация основно на хартиен носител, по конкретни поводи във връзка с контролни действия, които вече са в ход. Идеята сега е достъпът до информацията за икономическите оператори да стане постоянен.
- Широката публика недоумява как "от един контакт и един щепсел" изскачат 800 млн. лева. Обяснете го популярно?
- Всичко би било просто и лесно, ако нещата се свеждаха само до един контакт и един щепсел. Досега трябваха месеци, за да съпоставим данните в двете системи и получим документи върху хартиен носител за конкретен оператор. Сега имаме възможност на база на информацията от системите за много по-пълен и ефикасен анализ на риска и адекватни действия към оператори с висок коефициент на риск.
Не забравяйте, че ефектът идва не само от допълнително установените и събрани вземания за мита, ДДС, акциз, корпоративен данък и др., а и от икономията на време и пари за легалните оператори, които ще усетят облекчения контрол за тях.
- Има ли в системата зададени рискови контингенти - например бизнесмени или видове бизнес, при които, образно казано, някаква лампичка светва в червено и привлича вниманието на хора и от двете агенции?
- Не трябва да забравяме, че целите и задачите на двете агенции, както и законодателството, което прилагат, са различни. Затова и списъците от оператори, извършили нарушения на съответното законодателство, имат своята специфика. В същото време, ако митническите органи са установили, че някой е "спестил" част от дължимите при внос мита и ДДС, то много вероятно е той да е извършил и нарушения при реализацията им на вътрешния пазар и да не е декларирал и заплатил дължимия ДДС, корпоративен данък и др.
Обратно, ако органите на НАП са установили, че вносител е извършил крупни нарушения на българска територия и в ЕС по данък добавена стойност може да се предполага, че при обстойна проверка на счетоводната му документация ще бъдат открити и нарушения по отношение на внасяните от него стоки и по спазването на митническото законодателство.
- Как еорганизирана защитата на данните при обмена. Да не се получи така, че при преливането на масиви, някои данни да станат обект на черна търговия?
- По отношение защитата на данните бих могъл да коментирам само системата на митниците БИМИС, която познавам добре. Защитата й е организирана на няколко нива, които пообясними причини не искам да коментирам в детайли. Най-общо тя включва: хардуерна защита, защита на ниво операционна система, мрежова защита, защита на приложно ниво и защита на ниво бази данни.
В същото време не следва да се игнорира и фактът, че двете агенции структурно и организационно са част от Министерството на финансите. Това означава, че и двете използват за пренос на данни мрежата на министерството, а това е свързано с осигуряване на допълнителна сигурност.
- Системата на НАП бе наречена "супата" заради много грешки в данните. Няма ли сега “заразата” да се пренесе и към митниците?
- Принципно говорим за обмен на данни между информационните системи на двете агенции, а не за автоматично прехвърляне на данни. С други думи - съществуващите възможности за въвеждане и проверка на информацията ще се използват и след изграждането на връзката двете агенции.
И всички пропуски и слабости, допуснати при тези процеси, могат да повлияят съществено. Във функционалността на БИМИС, а доколкото познавам, и на системите на НАП, са заложени редица логически проверки за установяване на точността на подаваната от операторите или от митническите и данъчните служители информация.
Естествено, не всички възможни връзки и зависимости между данните в съответните документи могат да се формализират и опишат в информационна система. Затова голямо значение имат служителите, които обработват тази информация на оперативно и на аналитично ниво. Важно е те да не се отнасят формално към задълженията си.
- Хората, които ще имат достъп до обединената информационна система, ще разполагат с огромна информация, която е и мощно средство за натиск и изнудване. Какви наказания са предвидени за тях и какъв ще е контролът?
- Бих искал да започна с контрола върху достъпа и използването на информацията. Намерението и задължението на служителите на двете администрации е да я получават, използват или предоставят само и по повод на изпълнението на служебните им задължения. Според записаното в инструкцията достъп до съответните системи се предоставя на упълномощени служители, определени със заповеди на двамата ръководители. Това означава, че достъпът до данните ще бъде възможен само за определени служители, изрично упълномощени за това. В инструкцията подробно е описана информацията, до която ще имат достъп те, и този процес ще бъде контролиран непрекъснато. За целта ще се използват както технически, така и организационни мерки. При нарушения се прилагат конкретни санкции, записани в Закона за митниците и Данъчно-осигурителния и процесуален кодекс.
Андрей Виденов е роден на 11.08.1959 в гр. Лом. Завършил е ВИИ "К. Маркс". В системата на митниците влиза през 1990. До 2000 година той е бил инспектор в митническо бюро Плевен. От 2002 до ноември 2005 г. е бил началник на отдел "Вътрешен" в дирекция "Последващ контрол" в агенция "Митници. От ноември 2005 година досега той е директор на дирекция "Последващ контрол в Централното митническо управление. Виденов е един от експертите, участвали в свързването на информационните системи на митниците и на Националната агенция за приходите.