Инженерите на FIAT измислиха революционна бензинова технология, която може да се сравни само с друг с гениален проект на италианската компания отпреди 12 години, променил дизеловите мотори и наричан по цял свят Common Rail. Системата се казва MutiАir и вече е качена на Alfa MiTo и Fiat Punto Evo.
Чрез новите бензинови мотори MultiAir е възможно да се управлява натоварването чрез управление на всмукателните клапани, без да е необходимо да се използва дроселовата.
По този начин например, се намалява разходът на гориво с повече от 10%, сравнено с традиционния 120 к.с. турбо бензинов двигател.
За разлика от традиционните бензинови мотори със същия обем MultiAir гарантира увеличение на мощността до 10% и въртящия момент до 15%, както и намалява емисиите на CO2 до 10%. Сърцето на MultiAir е нова електрохидравлична система, която дава възможност за редуциране на разхода и намаляване на вредните емисии.
Досега бензиновите двигатели бяха обект на две ограничения, които трябваше да бъдат премахнати, за да осигурят необходимата по-голяма ефективност. Когато агрегатът е под натоварване и водачът е отворил докрай дроселовата клапа, имаме неефективно изгаряне на горивото. При досегашните бензинови агрегати имаме намалена свобода на действие на всмукателните клапани, което често озадачава инженерите. Те трябва да избират между спортно регулиране на момента на запалване или настройка, която да е ориентирана към намаляване на разхода или пък дават приоритет на комфорта и въртящия момент при средни стойности.
Тези две ограничения са премахнати от MultiAir. Новите бензинови агрегати са първите, които ще използват иновативната система Start&Stop, която автоматично изключва двигателя, когато автомобилът е спрял (например на светофар). MultiAir работят съвместно с т. нар. Alfa DNA selector, устройство, което позволява начинът на шофиране на Alfa Romeo MiTo да бъде адаптиран към нуждите на водача и различните пътни условия. Когато селекторът е в позиция Dynamic, реакцията на двигателя е мигновена.
При избиране позиция Normal всекидневното шофиране се превръща в удоволствие, без да се пренебрегва комфорта и плавното разгръщане на мощността. Разходът на гориво е също минимизиран. При лоши пътни условия сигурността може да бъде повишена чрез избиране на режим All Weather, който активира по-рано всички системи за сигурност (включително VDC и Electronic Q2), които са готови да влязат в действие в случай на нужда.
Как работи MultiAir
При традиционните бензинови двигатели натоварването се контролира чрез модулиране на плътността на въздуха, навлязъл в цилиндрите чрез дросела. Ефективността обаче се намалява от така наречените помпени загуби. Системата MultiAir ги премахва. Количеството е контролирано чрез регулиране обема на входящия въздух при постоянна температура на плътността чрез директен и изключително гъвкав контрол на всмукателните клапани. Те пък се управляват чрез електрохидравлична система: бутало, което е задвижвано от гърбицата на разпределителния вал, е свързано с всмукателния клапан чрез хидравлична камера, управлявана от електромагнитен клапан.
Когато той е затворен, флуидът в хидравличната камера действа като твърдо тяло и така гърбицата на разпределителния вал задвижва всмукателния клапан директно. Във втория случай, когато електромагнитният клапан е отворен, флуидът в хидравличната камера може да изтече към веригата с ниско налягане. Така всмукателните клапани няма да следват профила на гърбицата и ще се затворят под натиска на пружините си. Има три режима на работа на MultiAir. Първият е на максимална мощност (FULL LIFT). Електромагнитният клапан е постоянно затворен и клапаните се отварят изцяло, следвайки профила на гърбицата. Този режим се използва например при движение с висока скорост по магистрала.
При ниски обороти и голямо натоварване идва режимът ЕVIC(Еarly Intake Valve Control), където електромагнитният клапан се отваря предварително, като прекъсва механичната връзка с гърбицата на разпределителния вал, затваряйки всмукателния клапан преждевременно. Оптимизира горивната смес например при ускорение на автомобила.
При условия на слабо натоварване на двигателя например при стартиране или празен ход се включва режима LIVO(Late Intake Valve Opening): електромагнитният клапан седи в началото на такта на пълнене отворен и така всмукателните се отварят по-късно. При градски режим на движение дори е възможно многократно отваряне на всмукателните клапани по време на работния такт, с оглед на по добро завихряне входящия въздух. Това е т.нар. MULTILIFT ефект. (24часа)
Предимствата на дизеловата система
Комън рейл" е най-гъвката система за директно впръскване за дизеловите двигатели в момента. Тя се различава от тези с разпределителен вал по това, че процесът на формиране на налягане е разделен от този на впръскване. Налягането се доставя чрез радиална бутална помпа, което се пренася чрез колектор - "рейл". Електро управляеми дюзи нагнетяват горивото в камерите. Момента на впръскване може да бъде избран спонтанно. Малки количества нафта биват впръскани преждевременно: по този начин значително се намалява времето за възпламеняване и шумът.
Благодарение на двустепенния процес на впръскване системата Сommon Rail предлага решения за бъдещото намаляване на вредните емисии.
Предшественикът на Соmmon Rail са акумулаторните горивни уредби, които се разработват първо в Русия от 1967 г. След това FIAT разучава технологията в сътрудничество с Bosch прави първия двигател през 1998 г., известни като акумулаторни горивни уредби с електронно управление,които получават английското наименование Common Rail ("обща магистрала", т.е. общ акумулатор за всички дюзи). (24часа)